چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
نشست مدیران مدارس علمیه خوزستان با آیت الله اعرافی

حوزه/مدیر حوزه های علمیه گفت: شهید مطهری تنها نظریه نداد، بلکه پای انقلاب و نظریه تمدن نوین اسلام هم ایستاد تا این که شهید شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در همایش چهلمین سالگرد شهادت استاد مطهری که با موضوع «شهید مطهری و تمدن نوین اسلامی» در مدرسه عالی دارالشفاء در قم برگزار شد، ضمن تبریک روز معلم به همه اساتید حوزه و مربیان گفت: امیدواریم راه و رسم شهید مطهری،‌که نمونه بود در حوزه و آموزش و پرورش مورد عنایت قرار گیرد، چون سبک آموزشی و پرورشی و تربیتی ایشان بسیار نمونه بود.

امام جمعه قم در ادامه با اشاره به حادثه سیل در کشور و حضور روحانیت،‌گروه های جهادی و قشرهای مختلف مردم در این مناطق برای کمک رسانی،افزود: حوزه های علمیه با مردم سیل زده کشور همدردی می کند، در خوزستان که بودم متوجه عمق فاجعه شدم و لازم می دانم از همه کسانی که موجب وحدت و همبستگی شدند و بار دیگر خاطرات دفاع مقدس را یادآوری کردند، تشکر کنم. 

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: از مبلغین، اساتید حوزه و سایر گروه های مجاهدی که جلوه ای از خدمت گزاری روحانیت را به نمایش گذاشته اند هم تشکر می کنم. ایام ماه رمضان بهترین فرصت برای از بین بردن دردهای مهم است و لازم است از این فرصت هم نهایت استفاده را کرد.

وی در ادامه افزود: اگر شهید مطهری را بخواهیم بشناسیم باید به بعضی شاخصه ها اشاره کرد. چند شاخصه های زیادی در این شخصیت بزرگ نمایان است. شهید مطهری در علوم پایه حوزوی صاحب نظر، مجتهد و از جامعیت  علمی حوزی برخوردار بود. این هم کاری دشوار است که نصیب بعضی افراد می شود و  شهید به خوبی به این جامعیت علمی  در قلمروهای متعدد حوزوی مانند علوم پایه حوزوی رسید.  

امام جمعه قم اظهار داشت: شاخصه دوم این است ایشان قبل از انقلاب که حوزه در محدویت بود، در امتداد علامه طباطبایی و امام راحل با مکاتب غرب و فلسفه معاصر به خوبی آشنا بود. ایشان به خوبی فلسفه «هگل و کانت» را می فهمید و درک می کرد. ایشان ضمن دارا بودن شاخصه اول، با آن مایه قوی از مکاتب غرب مطلع  و صاحب نظر بود.  

آیت الله اعرافی افزود: شهید مطهری با تکیه بر علوم حوزوی در مکاتب غربی به درجه بالای صاحب نظری رسیده بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ایشان آشنا به زمان و جریان فکری و معرفتی و معاصر بود. ایشان با داشتن همه آن سرمایه نو پرداز، متکلم بسیار قدری بود که در مقابل آن هجمه های غرب به خوبی ایستاد. شهید مطهری در آن روزگار سخت، متکلم مدافع از اسلام و نظریه ساز و مولد اندیشه ساز فعال و مهاجم تمدن نوین اسلام بود. به شبهات پاسخ می داد؛  ایشان فراتر از پاسخ گو بود، بلکه گفتمان ساز و فعال در همه قلمروها بود و گرفتار انفعال نشد.

امام جمعه قم ادامه داد: شهید به مخاطبین خاص و عام توجه خاص می کرد و در آثار ایشان تنوع موضوعی و ورود شجاعانه به خوبی به چشم می خورد.  

مدیر حوزه های علمیه افزود: مطهری، استادی توانمند، دارای هنرهای تدریسی، قلمی و  دارای بیان قوی و شیوا، زیبا و جذاب بود و حتی نقطه عطفی در ادبیات فارسی در حوزه به شمار می رود. شهید همه چیز خود را فدای اسلام کرد و دارای روحیه انقلابی به همراه زمان شناسی، حکیم و مخلص  بود.

وی با بیان این که شهید، تمدن اسلام را تفسیر می کرد و کار ایشان هم تمدنی است، گفت: ممکن است کسی نگاه اقلی به اسلام و نگاه حاشیه و تعلیقه ای به فقه و اصول بر حیات بشر در اسلام  داشته باشد. افرادی بودند که مروج این اندیشه بودند. معتقدیم نگاه حداقلی و حاشیه ای به اسلام، در نقطه نگاه تمدنی به اسلام است.

آیت الله اعرافی افزود: نگاه تمدنی به اسلام درست و صحیح است چون اندیشه تمدنی دارای ویژگی چون جامع، نظام واره، ثبات و پاسخ گو به تحولات و تعالی به سمت دین است. شهید معتقد بود که اسلام اندیشه تمدنی است و همه تلاشش این بود این ویژگیها را در آثارش ارائه دهد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: همه تلاش شهید این بود از نظریه تمدن نوین اسلام دفاع کند و معتقد بود که اسلام ظرفیت تمدنی دارد و تمدن اسلامی ذو مراتب است برای همه ازمنه ها حرف برای گفتن دارد.

امام جمعه قم ادامه داد: از دیگر ویژگی شهید مطهری این است ایشان تنها نظریه نداد، بلکه پای انقلاب و نظریه تمدن نوین اسلام هم ایستاد تا این که شهید شد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha