پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ |۱۵ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 19, 2024
ابراهیم علیپور رییس پژوهشکده فلسفه و کلام

حوزه/ دکتر علی پور با اشاره به این که صرف حضور در کلاس درس، پاسخگوی نیازهای معرفتی درونی و بیرونی نخواهد بود، گفت: باید توجه ویژه ای نسبت به فرایندهای زمانی تحصیل علوم دینی داشته باشیم، اگر برنامه ۱۰ ساله ای برای تحصیل علوم دینی ترسیم نموده ایم، باید از تمام لحظه به لحظه این ۱۰ سال استفاده نموده، با جدیت هرچه تمام وقت خویش را در اختیار کسب معارف ناب الهی قرار دهیم .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ، دکتر علی پور، رئیس بخش فلسفه و کلام دفتر تبلیغات اسلامی در جلسه طلاب و فضلای هشترودی مقیم حوزه علمیه قم که در شهر کریمه(س) برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فضلا، به حدیثی از اهل بیت علیهم السلام اشاره نمود و با بیان که ذکر احادیث، قلب ها را نورانی و باعث احیای قلوب می شود، یادآور شد: کسی که در نوجوانی ذلت نفس را نچشیده باشد، در بزرگسالی کرامت را به روی خود نخواهد دید.

وی ضمن تبیین مبانی توسعه و تحول در حوزه های علمیه، گزارشی از فعالیت های اجرایی خویش در راستای برپایی همایش های علمی ارائه نمود و خاطرنشان کرد:  با توجه به بستر سازی های صورت گرفته، بخش فلسفه و کلام دفتر تبلیغات اسلامی، برای بهره مندی حداکثری از ظرفیت فضلای متخصص و متعهد، به دنبال جذب شش عضو هیئت علمی است.

دکتر علی پور در ادامه با تأکید بر این که طلاب جوان باید از همان دوران ابتدای ورود به حوزه های علمیه برنامه دقیق و روشنی نسبت به فعالیت های بلند مدت خویش داشته باشد، خاطرنشان کرد: بر طلاب به ویژه جوانان لازم است تا از همان دوران جوانی، برنامه ریزی دقیق و هدفمندی نسبت به فعالیت های آینده خویش داشته باشند.

وی با بیان این که برنامه ریزی های فعالیتی باید ناظر به نیازهای اجتماعی ترسیم گردد، تصریح کرد: اگر طلاب ارجمند در خدمت مقدس سربازی صاحب الزمان(عج)، درس و تحصیل علوم دینی را جزء بلافصل سبک زندگی خویش قرار ندهند، متضرر خواهند شد.

رئیس بخش فلسفه و کلام دفتر تبلیغات اسلامی افزود: اگر بخواهیم در عرصه طلبگی به موفقیت قابل توجهی دست یابیم، لاجرم باید تلاش و همت خویش را بیش از پیش افزایش داده، قدم های هدفمندی و مستحکمی برای ترسیم فعالیت های پیش رو و آینده برداریم.

دکتر علی پور در ادامه ضمن اشاره به آیات و روایات، با بیان این که خداوند متعال هیچ گاه زحمت بندگانش را ضایع نمی سازد، خاطرنشان کرد: در طی مسیر الی الله باید قدم به قدم حرکت نموده، به منظور رسیدن به معارف ناب الهی و نهادینه سازی آن در عنصر وجود خویش روز به روز بر تلاش خود بیافزاییم.

وی در ادامه با اشاره به این که صرف حضور در کلاس درس، پاسخگوی نیازهای معرفتی درونی و بیرونی نخواهد بود، اظهار داشت: باید توجه ویژه ای نسبت به فرایندهای زمانی تحصیل علوم دینی داشته باشیم، اگر برنامه 10 ساله ای برای تحصیل علوم دینی ترسیم نموده ایم، باید از تمام لحظه به لحظه این 10 سال استفاده نموده، با جدیت هرچه تمام وقت خویش در اختیار کسب معارف ناب الهی قرار گیریم.

رئیس بخش فلسفه و کلام دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: کسی که در فرایند تحصیل علوم دینی و نهادینه سازی آن در ابعاد مختلف اجتماعی زحمت زیادی کشیده باشد، قطعا به دستاوردهای دانشی و عملی قابل توجهی دست خواهد یافت.

دکتر علی پور در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که هیچ وقت برای اصلاح رویکردها دیر نیست، یادآور شد: متاسفانه شبهات حاکم بر فضای دانشگاه ها، ناظر به شبهات علوم شناختی و زیستی است و دفتر تبلیغات اسلامی نیز در سه حوزه شبهات کلان، به عرصه علوم شناختی و ارتباط دین با علوم  ورود نموده است.

بزرگترین رسالت پیامبران همان تعلیم و تعلم حکیمانه است

حجت الاسلام  علی عبدالله پور نماینده طلاب و فضلای هشترود در ادامه این نشست، ضمن تقدیر از حضور طلاب و فضلا در این جلسه، با تبریک روز  بزرگداشت مقام والای معلم، ابراز داشت: شهید مطهری با آثار، صالحات و باقیاتی که گذارده اند، شرافت مثال زدنی را در میدان عمل و فکر و اندیشه اسلامی به منصه ظهور رساندند.

وی در ادامه به روایاتی از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام اشاره نمود و یادآور شد: بر اساس آموزه های الهی، بزرگترین رسالت پیامبران همان تعلیم و تعلم حکیمانه است که در دوران کنونی این وظیفه مهم و خطیر بر دوش طلاب و سربازان امام زمان(عج) گذارده شده است.

 حجت الاسلام  عبدالله پور با تأکید بر این که بیان معارف ناب الهی و نهادینه سازی آن در عرصه های مختلف اجتماعی، ادامه رسالت انبیای الهی است، خاطرنشان کرد: گفتار و رفتار اهل بیت علیهم السلام از رویکردی الهی برخودار بوده، تمام تأکیدات این بزرگواران، همان سفارشات نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و آموزه ای الهی است.

نماینده طلاب و فضلای هشترود در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر توجه روز افزون به ظرفیت های نورانی ماه ضیافت الهی، ابراز داشت: در ایام تبلیغ ماه مبارک رمضان، ضمن بهره مندی از فیوضات الهی این ایام، باید بیش از پیش اقشار مختلف اجتماع را با رفتار، گفتار و کردار اهل بیت علیهم السلام آشنا نماییم.

وی ضمن بیان حدیثی از امام صادق علیهم السلام با اشاره به این که کلمات نورانی اهل بیت(ع) از چنان حلاوت و  نورانیتی برخودار است که مردم را به سوی خود جذب می سازد، تصریح کرد: باید توجه  داشته باشیم که تمام کائنات، رحمت بی پایان خداوند را برای مبلغان معارف ناب الهی درخواست می کنند.

حجت الاسلام  عبدالله پور ضعف ابعاد اخلاقی و رفتاری جامعه را از دغدغه های مهم پیش روز طلاب دانست و یادآور شد: جامعه امروز با مشکلات و ناهنجاری های خاصی روبروست؛ باید با نرم خویی و تمسک بر سیره نبی مکرم اسلام(ص)، روش الهی انبیا و اوصیا را مورد توجه قرار دهیم.

نماینده طلاب و فضلای هشترود اخلاق مداری و رفتار نرم خویانه را از بایسته های طلبگی و الزامات فرایند تبلیغ دانست و یادآور شد: رفتار آرام و مهربانانه با مردم، ضمن جذب ایشان برای شنیدن حلاوت های کلام اهل بیت علیهم السلام، در رشد و تعالی معنوی جامعه نقش بسزایی خواهد داشت.

وی با تأکید بر این که عظمت اسلام در پرتو جمهوری اسلامی نور افشانی می کند، خاطرنشان کرد: باید بیش از پیش مردم را با مسائل نظام و انقلاب و مشکلات و دغدغه های مهم جامعه آگاه نموده، با روشنگری نسبت به اوضاع اجتماعی از انقلاب دفاع نماییم؛ طلاب با حمایت خویش باید همچون پادزهری در مقابل زهرهای دشمنان اسلام و انقلاب عمل کنند.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha