پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ |۱۵ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 19, 2024
غرفه موسسه بوستان کتاب در سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران

حوزه/ فروش خیره کننده برخی رمان ها و داستان های دینی جذاب و در عین حال پرمحتوا بار دیگر این ادعا را ثابت کرد که این دست آثار همچنان محبوب نسل جوان و خانواده ها هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در ایام برپایی سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و استقبال نسبتاً قابل توجه مردم از این رویداد فرهنگی ، این خبر امیدوارکننده بر روی خروجی برخی سایت ها و خبرگزاری ها و نیز شبکه های اجتماعی جای گرفت که جشن رکورد شکنی یکی از رمان های محبوب دینی در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شده است.

"دعبل و زلفا" رمانِ خواندنی حجت الاسلام و المسلمین مظفر سالاری که قبل از آن رمان محبوب دیگری به نام "رویای نیمه شب " از او به زیور طبع آراسته شده بود، در نمایشگاه کتاب تهران فروش قابل توجهی پیدا کرد.

واقعیت آن است که علیرغم همه ی مشکلات اقتصادی و معیشتی و گرانی کاغذ و غیره و ذلک، مردم همچنان کتاب می خرند و این واقعیت امیدبخشی است که رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر خویش از نمایشگاه کتاب امسال به آن اشاره فرموده و در عین حال خواستار حل مشکل گرانی و کمبود کاغذ از سوی وزرای صنعت و ارشاد شدند.

استقبال خوب مردم از یار مهربان در نخستین سال دهه پنجم انقلاب و آغاز گام دوم ، نشانه خوب و امیدبخشی است که البته با تقویت زیرساخت های فرهنگی و حمایت از ناشران واقعی و تلاشگر می بایست این روند روز به روز بهتر شده و در نهایت همه این تلاش های ارزنده، منجر به فراگیر شدن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در ایران اسلامی شود.

از سویی این واقعیت تاکیدی است بر این گزاره ی نسبتاً قدیمی و به ظاهر کلیشه شده که اثر و کتاب خوب به هر صورت دیده شده و به فروش خواهد رفت، البته به شرط حداقل تبلیغات مناسب و جذاب.

"دعبل و زلفا" که در صدر این نوشتار درباره آن صحبت شد ، سرگذشت خواندنی شاعر توانا و دلسوخته ائمه اطهار(ع) به نام دعبل خزاعی است که در این اثر، نویسنده با چاشنی ماجرای آشنایی او با همسرش زلفا ، مخاطب خود را با شرایط دوران امام کاظم (ع) و امام رضا(ع) آشنا کرده و به این وسیله معبری فراروی خواننده باز کرده تا به شناخت بهتری از این دو امام بزرگوار و زمانه ی حساس آنان دست پیدا کند.

جالب این جاست که "دعبل" تنها شاعری است که یکی از حضرات معصومین(ع) قطعه‌ای به شعر او افزوده ، چنان که وقتی در محضر امام رضا (ع) شعری برای حضرت خواند که قبور مطهر ائمه را به ترتیب نام می‌برد، وقتی به ثامن الحجج(ع) رسید، حضرت فرمودند که مزار من در توس قرار دارد که در واقع این یک پیش‌بینی از سوی امام رضا (ع) و ایضاً عنایت و کرامتی به دعبل بود.

از سویی ناگفته پیداست که یکی از کارکردهای جدی رمان و داستان ناظر به مساله عبرت‌انگیزی آن است به این معنا که آدمی را از جایی به‌جای دیگر سیر می‌دهد و در این فرآیند، با فضاسازی نویسنده ی اثر، انسان در موقعیتی قرار می گیرد که در هدایت او بسیار موثر است و لذا باید به داستان به خصوص آن ها که ریشه و خاستگاهی دینی و اخلاقی دارند از منظر یک رسانه موثر در تبلیغ آموزه های ناب دینی نگریست و از ظرفیت آن بهره مند شد.

و در آخر جای طرح یک آرزو وجود دارد و آن هم این که چقدر خوب و بجاست که این رمان ها و کتب جذاب و پرمحتوا به مدیوم دیگری به سان ِ سریال و فیلم سینمایی تبدیل شوند و به این وسیله پیام ارزشمند خود را به خیل عظیم تری از مخاطبانِ جامعه ایرانی و حتی غیرایرانی منتقل سازند.

سید محمد مهدی موسوی

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha