جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مشاوران مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه در نمایشگاه  کتاب تهران

حوزه/ مردم وقتی متوجه می شوند ک یک روحانی علاوه بر مسائل دینی تخصص در مسائل مشاوره دارد و بیشتر و بهتر اعتماد می نمایند و یکی از تقاضاهایی که زیاد از ما می شود این است که ای کاش در طول سال می شد مکان هایی برای مشاوره رایگان توسط روحانیون قرارداده می شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، مرکز مطالعات و پاسخ گويي به شبهات حوزه علمیه در سال 1379 به منظور تبیین روزآمد اندیشه دینی در جهت پاسخ‌گویی به پرسشهای بنیادین و رفع و دفع آسیب‌ها و شبهات در حوزه دین، توسط شورای عالی حوزه علمیه تأسیس گردید. این مرکز امروز پاسخگوی هزاران سوال و شبهه در قم و سایر شهرهای دیگر از جمله حضور در نمایشگاه ها مختلف است.

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، فرصت مناسبی است تا برای سوالات و شبهات خود بهترین جواب را بگیریم به همین بهانه وارد غرفه پاسخگویی به سوالات دینی که به همت مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه راه اندازی شده است می شویم و به سراغ اولین کارشناس که تازه مراجعه کننده آن با لبخند رضایت از کنار ایشان بلند شده و در حال خداحافظی است می رویم، وی  حجت الاسلام والمسلمین حسین صادقی مشاور خانواده است و پس از احوال پرسی اولین سوال را از ایشان می پرسیم.

شما باتوجه به حضور چندساله در نمایشگاه کتاب و غرفه پاسخ گویی فضای سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را چگونه ارزیابی می کنید؟

خب حقیقتا فرصت نمایشگاه کتاب، بسیار فرصت مغتنمی برای ارتباط مستقیم و چهره به چهره با مردم به ویژه نسل جوان است و مراجعات در این دوره از برگزاری نمایشگاه نسبت به سال های گذشته به مراتب بالاتر و بیشتر و بهتر است و نوع مراجعه مراجعین در استقبال از یک روحانی در خصوص مشاوره حائز اهمیت است. حتی کسانی که از نظر ظاهری پوشش مذهبی چندانی ندارند، ریزترین و جزئی ترین مسائل زندگی را مطرح کرده و راهکارهای مورد نظر رو مطالبه می نمایند.

در خصوص بیشترین سوالات پرسیده شده و فراوانی سوالات و مراجعین بفرمایید؟

سوال خوبی است، فراوانی سوالات بیشتر در حوزه مشاوره خانواده در خصوص مسائل مربوط به خانواده و متاسفانه بحث طلاق است که وقتی بررسی می کنیم چند عامل برای طلاق رو شاهدیم که مهمترین آن نداشتن اطلاعات کافی برای زندگی زناشویی است و این مطلب ما را به این می رساند که مسئولین مربوطه حتما باید مشاوره های قبل از ازدواج و حین ازدواج را جدی بگیرند.

به نظر شما چه باید کرد؟

به نظر می آید گفتگوهای یک طرفه و منبرگونه کافی نیست و موارد زیادی داریم که اگر یک جلسه مشاوره می رفتند خیلی از مشکلات برای آنها پیش نمی آمد و به عنوان مثال برای برخی مذهبی های ما اینگونه تداعی شده که اگر همسرشان مذهبی باشد حتی اگر علاقه ای بین آنها نباشد این در زندگی کم کم حل شده و همین برای زندگی کافی است و با این دید وارد زندگی شده و کنار همسری قرار می گیرند که به او هیچ حسی ندارند و مشکلات روز به روز بیشتر شده و کار به جدایی می کشد این در حالی است که اگر یک جلسه مشاوره می آمدند کار به این جاها نمی رسید.

به سراغ میز کناری ایشان که کارشناس خوش برخوردی است می رویم، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرحیم رضاپور تخصص کلام و اعتقادات دارد.

فضای پاسخگویی نمایشگاه را تا امروز چگونه ارزیابی می فرمایید؟

بحمدالله امسال با توجه به مکان مناسبی که برای غرفه پاسخگویی (که از طرف متروی شهید بهشتی ابتدای ورودی درب شماره 3 کنار ناشران دانشگاهی) در نظر گرفته، استقبال نسبت به سالهای قبل بیشتر و بهتر بوده است به حدی استقبال فراوان بوده است که کارشناسان پاسخگویی فرصتی برای استراحت جزئی هم پیدا نکرده اند. اگر به صورت کلی بخواهم بگویم فی المجموع تا امروز سوالات فراوان و روز به روز بیشتر شده است البته کار پاسخگویی هم موفق و هم موثر بوده است.

بنظر شما چرا سوالات بیشتر شده است؟

شاید بتوان گفت که یکی از دلایل فراوانی سوالات شبهه افکنی و القای  شبهات توسط دشمن در فضای مجازی است چون اکثر پرسشگران وقتی مراجعه می کنند منبع این سوال و شبهه را که جویا می شویم گسترش آن در فضای مجازی را بیان می نمایند و الحمدلله تا به غرفه ما می رسند بسیار خوشحال می شوند که همچین فضایی برای پاسخگویی فراهم شده است و اذعان می نمایند که از در دسترس بودن روحانی متخصص به پاسخگویی به شبهات خیلی خوشحال شده اند و از مسئولین غرفه و حوزه های علمیه تشکر می نمایند.

بیشترین سوالاتی که در حوزه کلام و اعتقادات مطرح می شود را بفرمایید؟

سوالات مطرح شده در حوزه کلام و اعتقادات بیشتر مباحث جبر و اختیار و بیشتر از همه بحث مهدویت می باشد. البته آنچه برای بنده بسیار خوشحال کننده است سوالات جوانان و نوجوانان در خصوص توحید و خداشناسی و اعتقاد به خداوند است که نشان از اهمیت این مقوله در دوران وعصری که فرزندان ما در آن زندگی می کنند؛ می باشد.

در ادامه  به سراغ کارشناس احکام شرعی می رویم، حجت الاسلام حمید رضا دوزنده فردوسی از کارشناسان با سابقه پاسخگویی به مسائل شرعی است پس از سلام و احوال پرسی از ایشان می پرسم که:

نظرشان را در خصوص فضای غرفه پاسخگویی در نمایشگاه را بیان کنند؟

جانمایی غرفه پاسخگویی نسبت به سال قبل بسیاربهتر بوده و الحمدلله امسال مراجعین فراوانی جهت اخذ پاسخ سوالهای خود به غرفه مراجعه نموده اند و از بازخورد کار انجام شده بسیار راضی هستیم و به ضراحت می توانم بگویم که کارمان اثر داشته است من یک نمونه خدمت شما عرض کنم، مراجعه کننده ای داشتم که با ظاهر نامناسبی آمده و در خصوص نماز سوالی پرسیده آنقدر فضای پاسخ بر ایشان تاثیر گذار بوده است که شروع به گریه کردن نموده و با چشم اشک بار از کنار ما رفته و قول داده هم نمازش بخواند و هم حجاب و ظاهرش را اصلاح نماید. حتی برخی از برادران اهل سنت به ما مراجعه ای کرده و پس از دریافت پاسخ از مشاورانمان گفته من خارج از کشور پیش مشاوران بزرگی این سوال ها را پرسیده ام اما هیچ جای دنیا مانند این غرفه جوابی درست و دقیق دریافت نکرده ام و مراجعه ای داشتم، خانمی با تحصیلات عالیه که موقع رفتن می گفت ای کاش همسرم هم برای مشاوره و پرسش می آوردم تا سوالات خود را در این غرفه می پرسید.

خب این خیلی خوبه! حالا بفرمایید که موضوع بیشتر سوالات شرعی که از شما پرسیده شده چه بوده است؟

بیشتر سوالات در حوزه مسائل شرعی در موضاعاتی مانند عبادات و خمس و احکام مسافر و چون در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم بیشتر حول روزه  وحکم روزه مسافر بوده است.

در ادامه به سراغ حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر فروتن که متخصص مشاوره خانواده و ازدواج و مسائل روانشناختی هستند میرویم و از ایشان می پرسم که:

نظرتان در خصوص حضور مشاوران روحانی و غرفه پاسخگویی چیست؟

مردم واقعا نیاز به مشاوره دارند به نظر من در هر سطحی هم که باشند نیازمند مشاوره هستند اما باتوجه به هزینه های بالای مشاوره خیلی ها قادر به دریافت مشاوره نیستند و  بودن این نوع غرفه ها یک غنیمتی است تا افرادی که به هر تقدیر امکان دریافت مشاوره حضوری را ندارند بتوانند از این خدمات بهرمند شوند. آنچه مهم است این نکته است که خیلی از مشاوران بیرون دغدغه های دینی را ندارند و گاهی مشاوره هایی می دهند با آموزه های دینی مغایرت و در تضاد می باشد.  

بنظرتان مشاوره با یک روحانی  چه تاثیری دارد ؟

تاثیر که قطعا دارد و تاثیرش بالاست مردم وقتی می آیند خیلی خوشحال می شوند چون متوجه می شوند که یک روحانی علاوه بر مسائل دینی تخصص در مسائل مشاوره دارد و بیشتر و بهتر اعتماد می نمایند و یکی از تقاضاهایی که زیاد از ما می شود این است که ای کاش در طول سال می شد مکان هایی برای مشاوره رایگان توسط روحانیون قرارداده می شد.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha