جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ نخستین درس خارج فقه آیت الله العظمی مکارم شیرازی در سال ۹۸

حوزه/ بخش پاسخگویی برخط (آنلاین) مسائل شرعی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی از نخستین روز ماه مبارک رمضان به صورت شبانه روزی در خدمت مؤمنین و مقلّدان است.

به گزارش«حوزه»، بخش پاسخگویی برخط (آنلاین) مسائل شرعی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی از نخستین روز ماه مبارک رمضان به صورت شبانه روزی در خدمت مؤمنین و مقلّدان است. این خدمت در طول ماه مبارک رمضان (به جز ساعات اقامه نماز) برای ارائه پاسخ پرسش‌های شرعی به زبان های انگلیسی، اسپانیولی، عربی، اردو، فرانسوی، روسی و آذربایجانی ادامه می یابد و این در حالی است که این بخش پیش از این از ساعت 8 تا 24 روزهای عادی و 21 تا 23 جمعه‌ها پاسخگوی مخاطبان بود.

بر اساس این گزارش، بخش پاسخگویی آنلاین به پرسش های اعتقادی هم در ماه مبارک رمضان 1440 هجری قمری با افزایش ساعات کاری، در دو بازه زمانی 10 تا 14 (غیر از جمعه ها) و همچنین ساعت 22 تا 3 بامداد آماده خدمت رسانی به مخاطبان است؛ در حالی که این زمان پیش از آغاز ماه ضیافت الهی و در بازه زمانی شبانه خود تنها از ساعت 21 تا 23 فعال بود.

همچنین مؤمنین و مقلّدان می توانند مانند گذشته، از سامانه پیامکی 10000100، پرسش‌های شرعی خود را از دفتر این مرجع تقلید بپرسند و پاسخ پرسش خود را در کمتر از 24 ساعت دریافت دارند. این سامانه پیامکی همچنین این امکان را دارد که با ارسال عدد 1، مجموعه ای از احکام شرعی و با ارسال عدد 01، فهرستی از پرسش و پاسخ های اعتقادی را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

در عین حال کارشناسان مذهبی در دفتر این مرجع عالیقدر از طریق شماره های تماس تلفنی 025371020 و 02537473 از ساعت 8 تا 20 روزهای ماه مبارک رمضان (به جز یک ساعت در زمان ظهر شرعی به افق قم) آماده پاسخگویی به پرسش ها هستند.

و اما مرکز فناوری اطلاعات دفتر این مرجع تقلید نیز تولید و انتشار نرم افزار «شوق بندگی» ویژه ماه مبارک رمضان را به سرانجام رسانده است که این نرم افزار کاربردی برای سهولت دسترسی مخاطبان به محتوای مورد نیاز ماه مبارک رمضان  از طریق پایگاه اینترنتی دفتر معظم له امکان دانلود دارد.

ادعیه ماه ضیافت الهی همراه با ترجمه و تفسیر، موشن گرافی احکام ماه رمضان ویژه ناشنوایان، درگاه پرداخت آنلاین وجوه شرعی، لینک دسترسی به مفاتیح نوین و تقویم اسلامی، لینک دسترسی به سایت تخصصی معارف اسلامی با بیش از 12 هزار پرسش و پاسخ اعتقادی، لینک دسترسی به سایت احکام اسلامی با بیش از 14 هزار پرسش و پاسخ شرعی، امکان استخاره آنلاین و همچنین فراهم آوردن امکان پخش مستقیم مراسم شب های قدر از طریق شبکه ماهواره ای ولایت، بخش هایی از این نرم افزار کاربردی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زهرا NL ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    12 8
    سلام من ۲۷ ساله استم ۷ سال است از شوهر جدا شدم زیاد کوشش کردم که طلاق بگیرم اما نداد ۴سال است که هیچ خبری ندارم کجا و کجا زندگی میکنه خودم اورپا زندگی میکنم ایا ازدواج میتانم یا خیر ؟
    • اسدی IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      6 3
      سلام وقتتون بخیر، اعیادمبارک، من چندوقته که درگیریک بیماری هستم، اطرافیانم مدام میگن بیماری توبه خاطراینه که خدادوستت داره ومی خوادبیشترعبادتش کنی وبهش نزدیک بشی، آدمی نبودم که سهل انگارباشم واجباتم راانجام میدادم وتاجایی هم که توان داشتم مستحبات راانجام میدادم، اطرافیانم هم کسانی نیستن که اهل مستحبات باشن همون واجبات راهم باتذکرهای من به موقع انجام میدن، حالا یه سؤال دارم خدایی که این همه مهربان ورئوف ورحمان است ممکنه به خاطراینکه من بیشترعبادتش کنم باعث این بیماری درمن شده باشد، حرفهای اطرافیانم منودچارعذاب وجدان کرده وفکرمی کنم اگه 24ساعت بازهم عبادت کنم کم است، لطفا مراازاین سردرگمی دربیارین وراهنمایی کنید، باتشکر
  • مریم SE ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    12 10
    با عرض سلام . من قبلا یک ماه روزه نذر کردم بخاطر یک مورد مهم در زنده گی ام بعدا متوجه شدم آن کار شاید به صلاح من نباشد و نمیخواهم آن کار انجام شود. حالا تکلیف من چیست ؟ میشه خواهش کنم سوالم را اینجا پاسخ بدید. التماس دعا
  • Somayeh NO ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    3 1
    با سلام آیا جایز است که مرجع تقلید خود را تغییر بدهم در صورتی که مرجع تقلید فعلی ام زنده است؟
  • رضا قنبری IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    8 4
    یک نفر شراب خورده الانم واقعا پشیمان است توبه هم کرده آیا نماز روزه برای این لازم هست یا نه حکم شرعی این چی هست
  • رضا قنبری IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    5 0
    یک نفر شراب خورده الانم واقعا پشیمان است توبه هم کرده آیا نماز روزه برای این لازم هست یا نه حکم شرعی این چی هست
  • جعفری IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    3 0
    من الان چند روز سوال احکامی دارم هر چقدر حسن و جو میکنم همش ازم ایمیل می‌خوام و من ندارم برای این موضوع خیلی اذیت شدم
  • علی حکمت IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
    5 1
    سلام خواستم بدونم فردا رو باید روزه بگیریم یا نه
  • محمد جواد جوینده AF ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
    0 0
    سلام علیکم ، انشاءالله کی جور و صحت مند باشید، محمد جواد هستم از افغانستان و مقلید جناب عالی میباشم جناب عالی در منطقه ما دو نفر ماه مبارک رمضان را دیده است و ملا امام مسجد جامع نماز عید سعید فطر را خواند و شما هم فردا را عید اعلان نمودید ،ما طبق دستور شما فردا عید کنیم یا امروز را افطار نمایم .
  • محمدجواد جوینده AF ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
    2 2
    سلام علیکم ، انشاءالله کی جور و صحت مند باشید، محمد جواد هستم از افغانستان و مقلید جناب عالی میباشم جناب عالی در منطقه ما دو نفر ماه مبارک رمضان را دیده است و ملا امام مسجد جامع نماز عید سعید فطر را خواند و شما هم فردا را عید اعلان نمودید ،ما طبق دستور شما فردا عید کنیم یا امروز را افطار نمایم .
  • اکبری IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    2 2
    سلام کشیدن نقاشی چهره با مو بدون ححاب و فیگور زن چه حکمی دارد؟
  • سیدمحمدحسین موسوی IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    1 0
    سلام سؤالات شرعی داشتم چطوری میتونم آنلاین باشم
  • متین بخشنده IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    2 2
    ببخشید من چند نقطه رنگ اندازه ی سر سوزن روی دستم هسست آیا می توانم وضو بگیرم ونماز بخوانم و نمازم صحیح است
  • رها IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    3 0
    سلام میخواستم بدونم اگر کسی چله گرفته باشد و به طور غیر عمد یکی از نمازهارا سر وقت نخوانده باشد، چله باطل است؟
  • Somayeh IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    1 0
    سلام یازده روز پیش دستم ضربه خورد و ناخنم خون مردگی پیدا کرد امروز که ناخنم کمی بلند شده بود دیدم خون مردگی ها بیرون آمدند و زیر ناخن هستندکه ناخن راگرفتم وخون مردگی ها را شستم میخواستم بدونم نجس بوده اند یانه چون قبلش هم ظرف شستم هم به همه جا دست زدم هم لباس شستم
  • راضیه IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    0 0
    باسلام، بنده آیت الله مکارم را باتوجه به اینکه جزء لیست مراجع جایزالتقلید اعلام شده ازسوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بودن و اینکه چون زیاد نسبت به بعضی مراجع تقلید در احکام سخت نگرفته بودن انتخاب کردم، به گونه ای که یادم هست آن موقع مرحوم آیت الله بهجت هم زنده بودن ولی چون میگفتن ایشان احکام را سخت میگیرد،آیت الله بهجت را انتخاب نکردم ، البته یادمه یک خانم طلبه ای را میشناختم که خیلی با سواد بود و مرجعش آیت الله مکارم بود و به همین خاطر دوست داشتم آقای مکارم را انتخاب کنم ولی واقعیتش اگر آن خانم مرجع دیگری داشت که سختگیر بود او را انتخاب نمیکردم البته من نمیدونستم فکرمیکردم همه مراجع تقلید مساوی هستند و خیال میکردم هرکه مرجع تقلید باشد میشود از او تقلید کرد و دیگر نیاز نیست تحقیقی انجام بدی و میتونی دلخواه هر کدام را که جامعه مدرسین حوزه علمیه تایید کرده انتخاب کنی،حال نمیدانم شیوه انتخابم صحیح بوده یانه؟آیا میتوام دوباره مرجع تقلیدانتخاب کنم و اینبار صرف نظر از سختگیری به دنبال اعلم ترین باشم؟
  • مذسم RO ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    2 1
    سلام
  • منصور IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    1 0
    با سلام و ادب ميبخشيد ولى مسئله برايم مهم است كه بيان كنم در روزى كه از قبل نيت داشته ام روزه بگيرم بعد از اذان صبح بيدار شدم و در خواب جنوب بودم ولى فورى حمام و غسل انجام دادم ولى از اذان گذشته بوده است ! آيا ميتوانم بعد از توبه و نماز صبح نيت روزه داشته و روزه بگيرم يا روزه ام باطل است ؟؟؟ !!! با تشكر فراوان حكمش چيست ؟ اطفا اگر ميشود سريع پاسخ دهيد چون من الان در حال روزه ام ميخواهم بدانم گناه نباشد ؟؟؟ !!! تشكر
  • حسین IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    2 0
    فقط در ماه رمضان اینگونه است
  • بهاره IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    1 0
    خوب
  • رزمی IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    2 3
    سلام ایا ازدواج با اقای که زرتشت هست جایز هست و ختبه عقد به چ صورت انجام میشود
  • اعظم ابراهیمی IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 0
    خوب بوده
  • راضیه IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    0 1
    سلام آیا کسی که بیماری جسمی دارد پنهان کرده ازدواج کند اشکال دارد
  • مهدی IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    1 0
    سلام من درباره زندگی پس از مرگ تحقیق کردم و میترسم از نظر علمی روانشناسان میگن روح مغز هستش ولی من قبولش ندارم اگه میشه برای من زندگی پس از مرگ توضیح بده ممنون میشم
  • ..... IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    1 1
    سلام می خواستم میپرسم تقلب کردن در درسی که هیچ گونه تاثیری در اینده و شغل ندارد و حتی کلاس هم برایش تشکیل نمیشود فقط امتحانات پایانی دارد و از اهمیت بسیار کمی برخوردار است و حتی در کنکور هم نمیاید باز هم گناه است؟
  • مسعود میرزاده IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    2 0
    باسلام وادب محضر مبارک حضرتعالی درصورت امکان نسبت به ارسال کتاب احکام برای وسایل موارد جهت نیاز ناشنوایان راهنمایی فرمائید با تشکر و سپاس مسعود میرزاده. ( شماره محفوظ است )
  • هستی IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    5 1
    سلام آقا من یه دخترم من خیلی به گناه کردن و نکردن خیلی حساسم ولی ببینید من زیاد با حجاب نیستم و چادر نمیگویم و مثل دخترای دیگه موهام رو نمیریزم بیرون از شال من فقط یکم از موهام بیرون میمونه مامانم نمیخوره زیاد با حجاب باشم و منم باید حرف مادرم رو گوش کنم الان من گناه میکنم؟
  • کمک IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    1 0
    من با یه اقایی که زن داشت صیغه محرمیت خوندیم بین خودمان بعدا از چند روز دعوا کردیم و بهم گفت برو نمیخوامت. از زندکیم برو بیرون ایا صیغه من باطل شده اون لحظه ؟؟؟؟ و اینکه دوباره باهاش اشتی کردم و نزدیکی کردیم اینا گناه کردم یا نه ؟؟؟ لطفا کمکم کنین
  • فاطمه IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    6 2
    آیا ناخن کاشتن مشکل داره در وضو
  • محمدمهدی مختاری شرقی IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    2 0
    سلام علیکم میخواستم حاج آقا برام یک جمله اختصاصی بگن تا برای نجات و باز شدن گره زندگیم به کار ببرم انشاالله زکات علمشون پیش خداوند به حساب آید
  • الهام شیخی IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    2 2
    سلام میخواستم بدونم من اسم فرزندم را نذر کردم علی بزارم و پدرش مایل نیست ایاا میشه از نذرم سرف نظر کنم یا باید حتما بزارم
  • زینب شکری IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    4 0
    باعرض سلام و خسته نباشید خدمت شما حاج آقا بسیا متشکر وممنونم از این امکان
  • hhh-hhh IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    1 1
    سلام حکم سقط عمدی ۱۲ هفته چیست؟ اگردیه داردچقدر؟ برای پاک شدن ازاین گناه چه بایدکرد؟
  • Ma5 IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    1 1
    سلام من فردی هستم که در حال ترک وسواسم هستم و امروز مقداری از ادرارم روی نوار بهداشتیم ریخت و وقتی به دستشویی رفتم آن را عوض کردم ولی فقط جایی که ادرار میکنم راشستم و نم خیسی که خودم را شسته بودم به شلوارم در امد ایا نجس است چون فقط جایی که ادرار میکنم را شستم و دیروز هم خیلی دستشویی داشتم و چند قطره ادرار روی نوار بهداشتیم ریخت ولی من نوار بهداشتیم را عوض نکردم و فقط جایی که ادرار میکنم را شستم ولی نم خیسی که خودم را شسته بودم از بقل پام به شلوارم در امد نجس است؟
  • IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    4 1
    سلام من نامزدم بعد حین لمس کردن خیس میشم بایر غسل کنم؟
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    5 0
    سلام علیکم اگر شخصی مسافر باشد با توجه به اینکه دو روز از ماه رمضان مانده و نیست ده روزه کند با اینکه میداند ده روز در آن مکان نماند آیا روزه او صحیح است؟
  • عباس IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    1 0
    میخوام یه کاری انجام بدم آیا نتیجه صددرصد میگیرم یا نه
  • جواد IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    2 1
    باسلام آیا مردی که همسر دائم دارد و همسر موقتی اختیار کند و مدت آن تمام شود بعد اتمام مدت صیغه موقت بعد مدتی زن اول این اقا متوجه که قبلا همسر موقت داشته شوهرش میتواند درخواست طلاق دهد ؟ یا بعبارتی اختیار کردن زن موقت توسط مرد که همسر دائم دارد برای همسر دائم حق طلاق ایجاد میشود ممنون میشم سریع جواب دهید
  • زهره IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    3 2
    یه استخاره به نیت خودم میخوام
  • زهرا IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 1
    ژلیش ناخن برای نماز اشکال دارد؟
  • معصومه یعقوبی IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    4 1
    آیا بر زن پنجاه و دو که فسخ صیغه ی محرمیت شده عده لازم است
  • م فهامی IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    2 2
    سلام استخاره برای خودم میخواستم ممنون
  • R.h IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    4 1
    با سلام و خسته نباشید، روزتون بخیر ببخشید من دوره قاعدگی ۱۰ روزست و امروز روز ۱۰ پریودمه، امروز دقیقا ۱۴ روز هست که حمام نرفتم. من بدنم چربه و اگه مدت نرفتن حمامم طولانی بشه باید کیسه بکشم و چرک کنم و سلول‌های مرده بدنم خارج بشه. اگه امروز که بعد از ۲هفته بخوام برم حمام اگه کیسه نکشم و فقط لیف بزنم تنمو و با شامپو بدنم تنم رو بشورم و آبکشی کنم و غسل حیض و غسل جنابت ‌که به گردنم هست و انجام بدم بیام بیرون و نمازهامو بخونم غسل هام درسته؟ یا باید کیسه بکشم من حمامم طولانی بشه وقتی که بعدا میرم تو حمام در حین انجام شستن با سر انگشت های دستم به تنهایی بدون کیسه رو تنم بکشم سلول مرده بدنم و چربی و چرک از بدنم خارج میشه امروز برم حمام اگه با اینی که بدنم چرک باشه و سلول مرده داشته باشه و چرک بیاد اما کیسه نکشم و فقط ی بار کامل لیف بزنم بدنم پاک میشه؟آخر سر هم غسل کنم بیام بیرون غسل های من که به گردنم انجام بدم و بیام بیرون درسته؟ سپاسگزارم
  • R IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 1
    با سلام و خسته نباشید، روزتون بخیر ببخشید من دوره قاعدگی ۱۰ روزست و امروز روز ۱۰ پریودمه، امروز دقیقا ۱۴ روز هست که حمام نرفتم. من بدنم چربه و اگه مدت نرفتن حمامم طولانی بشه باید کیسه بکشم و چرک کنم و سلول‌های مرده بدنم خارج بشه. اگه امروز که بعد از ۲هفته بخوام برم حمام اگه کیسه نکشم و فقط لیف بزنم تنمو و با شامپو بدنم تنم رو بشورم و آبکشی کنم و غسل حیض و غسل جنابت ‌که به گردنم هست و انجام بدم بیام بیرون و نمازهامو بخونم غسل هام درسته؟ یا باید کیسه بکشم من حمامم طولانی بشه وقتی که بعدا میرم تو حمام در حین انجام شستن با سر انگشت های دستم به تنهایی بدون کیسه رو تنم بکشم سلول مرده بدنم و چربی و چرک از بدنم خارج میشه امروز برم حمام اگه با اینی که بدنم چرک باشه و سلول مرده داشته باشه و چرک بیاد اما کیسه نکشم و فقط ی بار کامل لیف بزنم بدنم پاک میشه؟آخر سر هم غسل کنم بیام بیرون غسل های من که به گردنم انجام بدم و بیام بیرون درسته؟ سپاسگزارم
    • بیتا IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      0 1
      سلام وقت بخیر در مورد کاشت ناخن میشه این کار رو انجام داد دیگه این کار ی چیز عمومی شده حکمش چیه .همسرم هم دوست داره
  • R.h IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    3 1
    با سلام و خسته نباشید، روزتون بخیر ببخشید من دوره قاعدگی ۱۰ روزست و امروز روز ۱۰ پریودمه، امروز دقیقا ۱۴ روز هست که حمام نرفتم. من بدنم چربه و اگه مدت نرفتن حمامم طولانی بشه باید کیسه بکشم و چرک کنم و سلول‌های مرده بدنم خارج بشه. اگه امروز که بعد از ۲هفته بخوام برم حمام اگه کیسه نکشم و فقط لیف بزنم تنمو و با شامپو بدنم تنم رو بشورم و آبکشی کنم و غسل حیض و غسل جنابت ‌که به گردنم هست و انجام بدم بیام بیرون و نمازهامو بخونم غسل هام درسته؟ یا باید کیسه بکشم من حمامم طولانی بشه وقتی که بعدا میرم تو حمام در حین انجام شستن با سر انگشت های دستم به تنهایی بدون کیسه رو تنم بکشم سلول مرده بدنم و چربی و چرک از بدنم خارج میشه امروز برم حمام اگه با اینی که بدنم چرک باشه و سلول مرده داشته باشه و چرک بیاد اما کیسه نکشم و فقط ی بار کامل لیف بزنم بدنم پاک میشه؟آخر سر هم غسل کنم بیام بیرون غسل های من که به گردنم انجام بدم و بیام بیرون درسته؟ سپاسگزارم
  • مژگان نظری IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    1 1
    سلام استخاره میخواستم. بگیرم برا دخترم
  • ادنا IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    2 0
    سلام ایا گفتن کلمه ی توخودی کفره؟
  • فاطمه IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    2 0
    سلام من شوهرم نزدیک ب ۲۰ساله ک تپش قلب داره و دکتر همه جا رفته از ی سید فهمیدم ک بهم گفت احتمال داره جنا باهاش باشن همون همزاد ازتون میخوام کمکم کنید خیلی جوونم نمیخوام زندگیم نابود بشه ممنونم
  • سیامک سعدان IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    1 1
    سلام :خواهرم ازشوهرش جدا شدن وصیغه نامه خود را پاره کردن وبا هم دیگه زندگی نمی کنند،آیا صیغه آنها باطل شده یا نه؟
  • فاطمه آمره ئی IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    3 2
    با سلام و عرض وقت بخیر ببخشید من میخواستم یه فرشینه ببافم ولی از قرار طراحان این فرشینه که خارجی هستن در صورتی رضایت دارن از نقشه هاشون استفاده بشه که مستقیم از خودشون نقشه خریداری بشه من از واسطه داخلی که آموزش رایگان و پولی گذاشته دارم تهیه میکنم میخواستم بدونم این کار از نظر شرعی اشکال داره؟ یکی از فرشینه هایی که میخوام ببافم آموزشش رو رایگان در اختیار اعضای گروه شون قرار دادن یکی دیگی پولی هست و من نمی‌دونم جفتش برای یک طراح هست یا هر کدوم طراح مخصوص خودش رو داره
  • حافظ محمدزاده IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    0 0
    باسلام نذر قربانی گوسفند دارم حال که به شکرانه الهی نذرمان قبول و حاجتمان برآورده شده است. آیا میتوان یک گوسفند از کشتارگاه بخریم ومطابق نذرمان به در وهمسایه ها تقسیم کنیم؟ یا حتما باید گوسفند زنده بگیریم وخودمان قربانی وپخش کنیم.
  • آمنه حسینی IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    0 0
    خرید فروش چک چه حکمی دارد
  • آمنه حسینی IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    0 0
    خرید فروش چک چه حکمی دارد
  • عبدالبصیر IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    سلام علیکم بنده یک برادر اهل سنت هستم و چند سال در کشور عمان زندان بودم در زندان با یک برادر شیعه عراقی آشنا شدم و این برادر بزرگوار یک جلد کتاب المفاتیح الجنان را به من داد و گفت که دعای فرج و توسل و زیارت عاشورا و دعای کمیل بخوانم منم به نیت آزادی از زندان خواندم نزدیک یک سال یک شب که در انفرادی بودم درحال خواندن قرآن بعد از نماز عشا بود که یک شخص خوب چهره وارد شد من تعجب کردم یک شخص خودش تنها بدون مأمور چطور وارد شد ترسیدم سلام کرد و نشست بغلم چند ورق از قرآن را زد آیه 6از سوره المائده را خواند و به من گفت به آنچه خدا گفته عمل کن و چند باری بخوابم آمد تا یک شب آمد گفت اهل بیت را فراموش نکن منم صبحش آزاد شدم آمدم ایران با چند کسی صحبت کردم حرفهایی زدند که من بی خیال شدم تا شب 9محرم باز اومد بخوابم گفتم جد من را فراموش کردی از اون شب هر شب خواب میبینم لطفاً کسی راهنماییم کنه نمیدانم چکار کنم
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    3 0
    سلام من دوماه هست خون ریزی دارم تکلیف نماز وروزه های من چیست،فردا اول رجب هست می تونم روزه بگیرم
  • قربانی IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    0 0
    با سلام خسته نباشید من دنبال یک استادی برای دیدن فیلم های درسی بودم و رفتم داخل یک کانال و آن تدریس ها موجود بود اما بعد از دیدن چند جلسه فهمیدم که دیدن آن ها حرام است و آنها رازی نیستند ولی آن تدریس ها در چند کانال دیگر هم موجود بود میخواستم بدانم که چون در همه جا هست ادامه بدهم به تماشا یا متوقف کنم دیدن آن ها را با تشکر
  • غزال IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 0
    عالی
  • نعیم رضا جعفری PK ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    سلام بندہ نعیم رضا جعفری از کشور پاکستان تماس میگیرم و از دفتر آیت اللہ العظمی مکارم شیرازی اجازہ ھم فارم عرض بندہ این ھست کہ یک خانمی از داد گاہ طلاق خلع گرفتہ ولی الآن ھمسرش اجازہ صیغہ طلاق شرعی نمی دھد از حضرتعالی تقاضا مندیم مشکل حاج خانم چطور حل کنیم ؟ والسلام نعیم جعفری شمارہ واٹس ایپ ( شماره محفوظ است )
  • غلامی IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    1 0
    من یه دوسه ماه میشه عقد کردم خونه شوهرم از خونه فاصله داره طوریه که اگه تا اونجا برم نماز روزم شکستست گفتم بپرسم نماز روزم چه حکمی داره ممنون میشم راهنمایم کنید
  • پاکنوش تیموری IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    2 0
    با عرض سلام سوال بنده درباره دانشجویی است که برای گذراندن دوره فرصت مطالعات از طرف دانشگاه شریف به اتریش اعزام میشود ولی در طول این دوره اتفاقاتی می افتد که موجب افسردگی شدید او میگردد یک بار از طرف استادش طرحی که سیاسی بوده وخارج از تخصص وحوزه تعهد دانشجو بوده به وی پیشنهاد میشود واو نمیپذیرد که موجب تنش میان استاد ودانشجو میگردد واز طرف دانشگاه پیشنهاد میکنند به ایران نرو ما به تو نیاز داریم ولی دانشجو به جهت تعلق خاطر به ایران عزیز ونظام مقدس جمهوری اسلام نمی پذیرد وچندین مورد به خاطر بحث ای سیاسی درباره ایران از طرف برخی دانشجویانی که روسی واسرائیلی وپاکستانی بودند مورد فشارهای روحی وروانی قرار میگیرد واین عوامل موجب افسردگی شدید او میگردد وبعد از پایان دوره به ایران برمیگردد ولی پدر ومادرش متوجه بیماری او میگردند تلاش میکنند او را به دکتر روانپزشک نشان دهند ولی به جهت فراگیری کرونا مطب دکتر تعطیل بوده قرار می گذارند هفته بعد شنبه به دکتر بروند ولی این دانشجو دست به خودکشی میزند در حالی که به نقل از پدر ومادرش قبل از رفتن به اتریش هیچگونه بیماری نداشت حتی سه وچهار سال بوده که اصلا دفترچه درمان نداشت چون مریض نمیشد سوال اینجاست این انسان که جانش را در راه کشورش وآرمانهای نظام مقدس به خطر انداخته وچار بیماری افسردگی شدید شده ودست به این عمل ناشایست زده آیا فوت او حکم خودکشی دارد یانه؟
  • سمیه عارف ازاد IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    1 0
    خواهرم بچه سقط کرد دیروز ومن با رضایت شوهرش نسخه دکتر را امضا کردم آیا من مرتکب گناه شدم باید چیکنم
  • حسین خواجه پور IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    سلام،،،درروستای ما صندوق خیریه ای مردمی هست،که هر ماه مردم مبلغی کمک میکنن،واعصای خیریه بین فقرا ،ویتیمان روستا پخش میکنن،،خواستم بپرسم،ایا میتونیم فطریه روزه رو هم به این خیریه پرداخت کنیم
  • حسینی IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    0 0
    ایا در زمان عادت ماهانه میتوان یک جز قران خواند ؟؟
  • مریم IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 0
    با سلام اهل نماز وروزه ام مجردم وتنها زندگی میکنم.چندماهی است که خوف ناگهانی دیدار با ملکوت الملک را دارم که مبادا تا به جا نیاوردن تمامی حق الله وحق الناس هایی که برگردنم هست قبض روحم کند. . شبها موقع خواب توحید وآیه الکرسی میخوانم واعمال دیگر. چطور میتوانم این خوف را کم کنم ؟ باتشکر
  • مریم IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 0
    با سلام وسپاس چرا وقتی میت را داخل قبر میگذارند میگویند اندکی تامل کنید وکنار قبر بگذارید که فرصت سوال وجواب با نکیر ومنکر را پیدا کند. روح انسان که از بدن جداست این نفس ناطقه تا کی وچگونه با جسم مرده همراه است؟ احساس تنگی قبر و آمدن منکر ونکیر و ترس فقط شب اول قبراست یا ادامه دار با نفس ناطقه است؟ طبق فرمایش امام صادق علیه السلام، وقتی زیارت اهل قبور میروید ، مرده با آن فرد انس میگیرد تا زمانی که کنار قبر حضور دارد وبعد رفتن شخص، مرده احساس تنهایی ووحشت میکند. مگر نفس ناطقه تا کی با میت همراه است که حتی بعد متلاشی شدن جسم حضور شخص را احساس میکند؟
  • محمد یاسین AF ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    سلام علیک ... یکی از دوستان بنده در خارج زنده گی میکند و درسال 2012 با خانم فقط در موجودیت چند شاهد و خواندن صیغه نکاح بدون کدام اسناد یعنی زوج، زوجه و شاهدان امضا کرده باشند از دواج کرده بود. از 2013 الا 2020 دوستم در جستوجوی خانم خود بود تا حالا هیچ خبر ازش نیست ... (ممکن باکسی دیگر دوستی برقرار کرده و ترک منزل کرده باشد ). میخواستم بدانم دوستم حق ازدواج با خانم دیگر را دارد اگر دارد حکم فقهی درمورد خانم که مدت ها است ( به مدت هشت سال ) ازش خبر نیست چی می‌باشد. تشکر ...
  • ۸۷۹۸ IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 0
    سلام ایا باید برای اب مذی به جای غسل جنابت وضو گرفت یا ن
  • عاطفه سرگزی IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    0 0
    یکی بدون
  • علی اکبر IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    می خواستم برام یک استخاره بگیرند ایا ازشهر به روستا بریم خوبه یا نه برایه زندگیون مشکلی پیش نمیاد
  • مرضیه IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    1 0
    سلام ببخشید خواهرشوهرم درآمدشان مطمئن هستم که از راه خلاف هست و نذری میخواد بده نمیتونم که نرم خونشون حالا حکم این نذری چیه
  • علی IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    چطوری میتونم با مجتهد ارتباط برقرار کنم
  • محمد فراهانی IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    0 0
    محضر مبارک حضرت آیت الله مکارم شیرازی با سلام و تحیات وافر احتراما به استحضار می رساند اینجانب یکی از مقلدان شما هستم،اخیرا عروسک هایی در بازار آمده که در شمایل زن میباشد و به عروسک های جنسی معروف هستند.این عروسکها به گونه ای ساخته شده اند که به لطافت و نرمی اندام زن میباشند و با قرار دادن دستگاه گرم کننده در داخل آن دمای بدن زن را ایجاد کرده اند.و جهت استفاده جنسی از آنها استفاده میشوند.آیا استفاده مردان مسلمان از آنها جایز میباشد؟و آیا استفاده از آنها،از مصادیق استمنا میباشد یا نمیباشد؟و مردان متاهلی که زنانشان به آنها خوب تمکین نمیکنند و مشکل کمبود جنسی دارند،آیا میتوانند جهت ارضای میل خود از آن عروسکها استفاده کنند؟
  • Fatima FI ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    1 0
    سلام،در جایی به نقل از پیامبر نوشته شده بود همانطور که پدر و مادر فرزند را میتوانند عاق کنند فرزند هم میتواند آنها را عاق کند،حال سوالم این است که عاق کردن به چه صورت انجام میشود؟ممنون میشم اگر جواب بدین جواب این سوال برایم خیلی مهم است
  • ایرانی GB ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    0 0
    سلام وقت شما بخیر. آیا شرکت در پیش بینی مسابقات ورزشی در سایت های شرط بندی مجاز است؟
  • مهدی IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    0 0
    مفید و خوب
  • مهدی IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    0 0
    ممنونم
  • زیبا IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    0 0
    با سلام بنده یک سال پیش یه انگشتر طلا پیدا کردم طی این یک سال خیلی تلاش کردم ولی متاسفانه صاحبش پیدا نشد میتونم من برا خودم بردارم وبه قیمتش خورد خورد به فقیر بدم به نیت صدقه صاحبش ممنون
  • صغرا محمدی IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    0 0
    سلام وقت بخیر طاعاتان قبول شوهر من راضی به پرداخت فطریه نیست وظیفه من چیست در فطریه
  • 171402 IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    0 0
    بسمه تعالی باسلام و احترام، درخصوص شخصی با تشخیص بيمارى روانى اسکیزوفرنی و جنون، حکم حجر ناشى از جنون از دادگاه صادر و قطعى شده است. در همان فاصله با طرح دعوای کیفری توسط ۲ نفر خانم علیه همان مجنون، با اتهام تجاوز به عنف، توسط دادگاه حکم اعدام با چوبه دار به عنوان مجازات جرم حدی تجاوز درنظر گرفته شده است. سوال است که آیا شخص مجنون حتی به فرض درصورت ارتکاب جرم حدی قابل مجازات هست یا خیر؟ آیا جنون وی رافع مسئولیت کیفری وی می باشد یا خیر؟
  • محمد IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    0 0
    سلام یه بیوه هست چندروزه آشنا شدن بامن همش از من درخواست هاینا معقول میخوان منمناراحتم
  • مرتضی KZ ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    سلام من میخواهم ماشین و یا خانه ای را از طریق بانک به اقساط بگیرم و قیمت ماشین یا خانه به صورت نقد ارزان تر هست و اگر به صورت اقساط بخواهم بخرم برایم گرانترحساب میکنند اگر به صورت اقساط بگیرم ایا این سود می‌شود و نباید بگیرم و یا مشکلی ندارد از لحاظ شرعی لطف کنید توضیح هم بدهید ممنون؟