جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اعرافی نماز جمعه

حوزه/ خطیب جمعه قم با انتقاد از سازمان های بین المللی در خصوص بدعهدی های آمریکا بر لزوم حمایت از مقاومت در مقابل زورگوریی های این دولت رذل تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در خطبه های نماز جمعه قم در مصلای قدس گفت: امروز به فضل خداوند، مردم قهرمان و صبور در ماه صبر و مقاومت و مجاهدت و تلاش پس ازنماز جمعه برای مقابله با این یاوه گویی های دشمن در خیابان ها حضور می یابید و از مقابله در مقابل آنها دفاع می کنید.

وی افزود: قصه برجام و آنچه در دوران آن گذشته دوره پرغصه ای است که از آن می گذریم، ولی پسابرجام چند نکته داشت؛ پسابرجام نشان داد که ملت و رهبر رشید ایران تا چه اندازه ای صبور و بردبار و نجیب و پایبند به عقود خود است؛ همه دنیا دیدند که ایران بزرگ و رشید،تا چه اندازه صبور و پایبند و نجیب است.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: پسابرجام نشان داد که دولت رذل آمریکا پیمان شکن ترین دولت عالم است؛ در پرونده سیاه آمریکا، صدها جنایت و خیانت درج و ثبت شده است، ولی در عصر ما این عهد شکنی در رتبه اول و جایگاه نخست پیمان شکنی ها قراردارد.

وی یادآورشد: اروپایی ها که امضا کنندگان برجام بودند امتحان خوبی ندادند و در سخن یکی به نعل و یکی به میخ زدند، ولی هرگز اروپاییان مدعی عهد و حقوق بشر پای این پیمان نایستادند.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: در پسابرجام دیدیم که صهیونیست ها و دولت های حقیر منطقه با آنها همراهی کردند و در مقابل تحریم های ظالمانه ایران نیز همراه کردند که این هم پرونده سیاهی است که در تاریخ معاصر ما ثبت شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: همچنین سازمان های بین الملل و شورای امنیت بار دیگر عدم کارایی خود را ثابت کردند زیرا در مقابل عهدشکنی ها ساکت ماندند و در مقابل آمریکا نایستاند؛ آنها در این میدان رفوزه شدند.

وی گفت: دولت های عالم نیز در این پسابرجام تحقیر شدند؛ ما با کمال عزت و افتخار در مقابل دشمن خواهیم ایستاد ولی ای ژاپن و روسیه و چین و دولت های عالم، شما تحقیر شدید؛ یعنی در این عالم فقط یک کدخدا وجود دارد و دولت دیگری وجود ندارد.

آیت الله اعرافی یادآورشد: آمریکا می خواهد تحریم ها را تشدید کند ولی ملت ما ملت آزاده ای است که در این ماه همه سختی ها را تحمل می کند و فریاد هیهات منا الذله را بیان می کند؛ این فریاد رسای ملت بزرگ ایران را بشنوید؛ ما فرزندان ایران، صبور و شکیبا هستیم، ولی فرزند رمضان و محرم هستیم؛ سپاه و نیروهای بسیج و مردمی و جبهه مقاومت در مقابل شما خواهند ایستاد و ملت نیز از این روزها عبور می کند.

مدیر حوزه های علمیه گفت: بیانیه شورای امنیت ملی نیز صادر شد که این گام ها مورد تقدیر ما است؛ ملت می گوید که مسیر مقاومت را با هوشیاری و حکمت تداوم ببخشید و امروز نیز پس از راهپیمایی نماز جمعه این حرکت را تداوم می بخشیم و ارایه می دهیم.

وی اظهارکرد: برادران ترک و عرب و افغانی از امت اسلام هستند و همه آنها را یکسان می بینیم و همه در خط رمضان و اسلام و شهادت هستیم و این مقاومت و وحدت باید حفظ شود و باید در مقابل دشمنان بایستیم.

آیت الله اعرافی همچنین با ذکر این مطلب که ماه رمضان فرصت خودسازی تربیت فردی، عبادی، اجتماعی، اخلاقی و همه ابعاد است، یادآورشد: از وعاظ و مدیحه سرایان و موسسات خیریه و جوانان برومندی که به این ماه رونق می بخشندو به فقرا اطعام می کنند تشکر می کنیم.

وی عنوان کرد: تاکید داریم که این ماه باید در مسجد و خانه و جامعه ما نورافشانی کند که آسیب های اجتماعی ما کاهش پیدا کند؛ در این ماه پرونده های قضایی و آسیب های اجتماعی افت پیدا می کند؛ این فرایند باید به شکلی برنامه ریزی شود که از این مسایل رهایی پیدا کنیم؛ به خصوص در شهر قم که پایگاه اخلاق و علم است؛ مشکلات فقر و نابسامانی و اشکالات اخلاقی باید به پاس و پیام رمضان از بین برود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: رمضان فصلی است که دولتمردان باید بیدار شوند و در برنامه ریزی ها قوی تر اقدام کنند و مشکلات مردم را حل کنند؛ در این ماه، توجه به هموطنان سیل زده نباید مورد غفلت قرار گیرد و روند کمک نیز قطع شود؛ باید در این ماه به فکر مستمندان و فقرا باشیم؛ باید در جشن گلریزان که برای آزادسازی زندانیان غیرعمد ترتیب یافته است شرکت کنیم.

وی افزود: اگر می خواهیم خداوند ما را از گناهان آزاد کند باید در رها کردن مردم از سختی ها نیز کوشا باشیم؛ نیازمندان و فقرا و زندانیان باید در این ماه مورد توجه قرار گیرند.

امام جمعه قم یادآورشد: ازسوی روحانیت و حوزه و طلاب جوان در سراسر کشور و قم از مقام معظم رهبری تشکر می کنیم که جمع زیادی از طلاب پرشور انقلابی را به حضور پذیرفتند و افاضات مهمی را بیان کردند که روحانیون و حوزویان در پرتو این راهنمایی ها و ارشادات هستیم و باید تلاش کنیم که به این مباحث توجه کنیم.

خطیب جمعه قم در خطبه اول نیز گفت: در خصوص ماه رمضان و ویژگی های آن مباحث مختلف و بسیاری در آیات و روایات بیان شده است.

وی افزود: همچنین توصیه های بسیاری در این خصوص بیان شده است؛ صد صفت و گزاره و ویژگی در خصوص ماه رمضان عنوان شده است.

ایت الله اعرافی تصریح کرد: ماه مبارک رمضان، بهار پرفیض معنوی است و فضایی را فراهم می کند که اعمال خوب بشر در پیشگاه خداوند مورد عنایت قرار می گیرد؛ رمضان بهار معنوی و نیکی ها است.

امام جمعه قم یادآورشد: فضای نسیم رحمت الهی، ظرفیت اعمال را بالا می برد؛ به دلیل روان بودن ارتباط زمین و آسمان و ارتباط بین انسان و عالم غیب، استعدادهای عالی در نهاد انسان ها بوجود می آید.

وی گفت: عمل های خوب در ماه رمضان، مورد لطفی قرار می گیرد که ثواب آن به چندین برابر داده خواهد شد که این فرصت در خارج از این ماه نیست؛ خداوند ارزش گذاری اعمال در رمضان را چندین برابر افزایش می دهد که این افزایش تا 70 برابر ذکر شده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: همچنین قرائت یک آیه در ماه رمضان برابر با تمام قرآن کریم است؛ اگر دانه ای در فضای بهار و آب و هوای خوب قرار بگیرد، چندین برابر، ثمر می دهد و ماه رمضان همان بهاری است که اعمال و ظرفیت ها در آن افزایش پیدا می شود.

وی گفت: نفس های انسان روزه دار و انسان اهل عبادت مورد لطف قرار می گیرد؛ از آن بالاتر آنکه اعمال ساده انسان بیش از حد مورد لطف قرار می گیرد؛ خداوند می گوید که انسانی که از مباح چشم می پوشد، به این مباحات ثواب می دهم؛ انسان روزه دار در خواب هم، پاداش نیک می بیند.

امام جمعه قم افزود: عمل های مباح و آزاد و نفس و خواب و تنفس و استراحت انسان روزه دار مورد لطف و ثواب قرارمی گیرد؛ فریاد معنوی برآورده می شود که شب زنده داران رمضانی کجا هستند؛ اعمال و ادعیه انسان در این ماه مورد لطف و ازدیاد چندین برابر است؛ از آن بالاتر آنکه اعمال مباح و آزاد عبادت به شمار می رود.

آیت الله اعرافی یادآورشد: ذات رمضان، از بین بردن و پوشاندن گناهان است؛ عفو کامل نیز از دیگر برکات ماه رمضان است؛ پیامبر خداوند فرمودند که کسی که از سر اخلاص و ایمان، این ماه را روزه بگیرد از همه گناهان آزادمی شود، همچون کودکی که از مادر متولد شده است.

وی گفت: همچنین در این ماه ملائک آسمان در خدمت روزه داران قرار می گیرند؛ خداوند ملائک مسبح را در رمضان خطاب قرار می دهد که برای امت مسلمان و مردم استغفار کنید.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: در رمضان، لطافت و لطفی وجود دارد که در جای دیگر نیست؛ اتصال بنده در این ماه با خدا به شکلی فراتر از ثواب و عقاب است؛ خداوند روزه را از آن خود می داند و عنوان می کند که خود من پاداش آن را می دهم؛ صوم یک عبادتی است که عمده آن به نیت و ترک ها و عدم ها بر می گردد و این دو از شائبه ریا بسیار دور است زیرا روزه یک سر و ودیعه ویژه الهی است و نظر خاص خدا به آن قرار دارد.

وی یادآورشد: روزه، یک پدیده ساده نیست بلکه فرهنگی است که باید یک شهر و جامعه را دگرگون کرده و همه را در مسیر خداوند به خط کند؛ روزه باید نوری برافروزد که خانه و مغازه ها و کلاس های درس و عموم جامعه را تحت تاثیر قرار دهد؛ روزه بهار نیکی ها و بهار قرآن ودعا و فقیران و نیازمندان، همچنین عدالت وایثار فصل مقاومت و مجاهدت در راه خدا است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha