پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/حضرت آیت الله سبحانی بیان کردند: امروز در انقلاب اسلامی کسانی هستند که بذر یأس را در جامعه پاشیده و جوانان و نخبگان را نسبت به آینده مأیوس می کنند؛ ضرر فتنه گران داخلی از دشمنان خارجی نیز بیشتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت  آیت الله سبحانی امروز، سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که در مجتمع عالی فقه (حجتیه) برگزار شد، گفتند: خداوند با اشاره به آیه ۴۳ سوره توبه به این نکته اشاره می کند که عده ای برای عدم حضور در جنگ از پیامبر اجازه می خواستند.

ایشان افزودند: این اجازه نیز بیشتر در قالب بهانه بود تا برای به جهاد نرفتن یک حجت داشته باشند ولی آنها اصلا نمی خواستند به جهاد بروند؛ عده ای از منافقین بودند که نه تنها اهل جهاد نبودند بلکه به اصطلاح دست به سیاه و سفید نمی زدند.

این مرجع تقلید بیان کردند: در همین حین بود که خداوند به پیامبر خطاب فرمود که اگر به آن ها اجازه نرفتن به جنگ نمی دادی دروغگویی آن ها آشکار می شد و دروغگویان از راستگویان جدا می شدند؛ البته در اینجا تفسیرهایی در مورد احتمال و یا عدم احتمال خطای پیامبر وجود داشته است.

معظم له یادآورشد: در این بین عده ای عصمت پیامبر(ص) را می پذیرند، اما می گویند پیامبر نیز مانند دیگر افراد اجتهاد می کنند و بر مبنای صلاحدید با منافقین رفتار خاصی را در پیش می گیرند؛ گروه دیگری از مفسرین نیز بیان می کنند که حتی اگر پیامبری رسول اکرم را مفروض نگیریم، ایشان در میان اعراب مدینه بزرگ شده اند و بهتر از هر شخص دیگری می دانند که با مردم چگونه رفتار کنند.

 حضرت آیت الله سبحانی با ذکر این مطلب که این تفسیرها در حالی است که علم پیامبر اکرم(ص) عظیم بوده و ایشان احتیاجی به اجتهاد ندارند، تصریح کردند: نکته جالب تر آنکه پیامبر اکرم(ص) در جایی که قرآن، جبرئیل و وحی در اختیارشان است نیازی به اجتهاد ندارند و این اجتهاد مختص دیگران است.

معظم له در ادامه یادآورشدند: ما شیعیان بر این اعتقاد هستیم که همان گونه که پیامبر اکرم(ص) در دریافت وحی معصوم است، در احکام و مسائل زندگی نیز معصوم است؛ از جایی که مردم باید در امور خود و عمل به این اموری که از جانب دین بیان شده است اطمینان پیدا کنند، انبیا باید در بیان احکام و مسایل زندگی نیز معصوم باشند.

ایشان با اشاره به مساله مشورت مسلمانان و اصحاب با پیامبر نیز گفتند: در اینجا باید به یک نکته بسیار مهم توجه کرد و آن هم اینکه مشورت ما با مشورت پیامبر(ص) متفاوت است، مشورت ما به دلیل کشف حقیقت است، اما مشورت پیامبر(ص) به دلیل اهمیت دادن به شخص مقابل است.

معظم له بیان کردند: در خصوص حضور منافقین در جنگ تبوک نیز باید گفت که اگر این گروه به جهاد می رفتند نه تنها خیری نداشتند بلکه شر و جاسوسی آنها نیز بر سر جای خود بود؛ از این جهت جهاد این منافقین به صلاح اسلام نبود به همین دلیل پیامبر(ص) با درخواست آن ها مبنی بر اجازه برای به جهاد نرفتن موافقت می کردند.

ایشان با بیان این که  بنابراین به اعتقاد ما شیعیان پیامبر اکرم(ص) نه گناهی کرده اند و نه خطایی انجام داده اند؛حضور فتنه گران در عرصه های مختلف را مایه ضرر و زیان برشمردند و گفتند: امروز در انقلاب اسلامی کسانی هستند که بذر یأس را در جامعه پاشیده و جوانان و نخبگان را نسبت به آینده مأیوس می کنند؛ ضرر فتنه گران داخلی از دشمنان خارجی نیز بیشتر است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha