پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مراسم معارفه رئیس جدید مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت(ع)

حوزه/ رئیس موسسه دائره المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت(ع) از تدوین معجم فقه جواهر و جواهر الکلام فی ثوبه الجدید در این موسسه خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا حائری امروز در مراسم معارفه قم که در این موسسه برگزار شد با تقدیر از حسن اعتماد مقام معظم رهبری به خود گفت: امیدوارم که بتوانیم به آنچه دغدغه های ایشان در این زمینه بوده است برسیم و سرباز همیشه پا در رکاب باشیم.

وی افزود: خداوند متعال در قرآن کریم در آیه نفر به مسایل مهم تبلیغی اشاره می کند؛ این دو مطلب یکی تفقه و دیگری تبلیغ است.

رئیس مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت(ع) تصریح کرد: حوزه های علمیه دو کار اساسی دارند که شامل دین شناسی و ارائه دین به جامعه است؛ البته قرائت های زیادی از دین در جامعه وجود دارد؛ آدرس صحیح دین را نیز باید از صاحب دین پرسید که او قرآن و عترت را به عنوان الگوی اصلی نشان داده است.

حجت الاسلام والمسلمین حائری  یادآورشد: خداوند قرآن و عترت را به عنوان محل دقیق رجوع مردم برای شناخت ماهیت دین معرف می کند؛ بهترین قرائت از دین نیز چنین قرائتی است؛ در این میان روایت صحیحه ای وجود دارد که در فهم و تفیسر قرآن نیز باید به اهل بیت(ع) مراجعه کرد؛ تا حدی که اگر تفسیر روایی صحیحی به دست ما رسیده باشد از ظهور آیه دست بر می داریم.

وی افزود: حجیت ظواهر قرآن هنگام نبودن تفسیر از جانب معصومین است؛ دین دارای یک زیربنا است که همان عقاید  و روبنا و بدنه آن نیز فقه است که این بدنه را نیز باید از فقه گرفت؛ به این مساله نیز عمل خواهیم کرد زیرا آن را از پیامبر گرفته ایم.

وی با ذکر این مطلب که ایده این مؤسسه بیش از 30 سال پیش در ذهن من هم بود، یادآورشد: انقلاب آمد و مشاهده کردیم که در شیعه فقه به صورت موسوعه و به زبان روز درنیامده است؛ در آن زمان بنده ایده را به خدمت حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی مطرح کردم، ایشان نیز این پیشنهاد را به رهبر معظم انقلاب دادند و رهبری معظم نیز با این کار موافقت کردند.

رئیس مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت(ع) تصریح کرد: مرحوم حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی برای توسعه این مرکز زحمات بسیاری کشیدند، زیرا فعالیت های اولیه این موسسه بسیار مشکل بود تا جایی که گاهی بر سر یک سطر ساعت ها وقت می‌ گذاشتیم؛ ایشان نیز عنایت خاصی داشتند و بررسی نهایی مقالات را نیز به رغم تمام مشاغلی که داشتند به عهده می گرفتند.

وی یاد آورشد: این موسسه فعالیت های خود را در ابتدا انجام داده است و امروز کارها روی روال افتاده است و گروه ها نیز مشغول کار هستند؛ خود موسوعه فقهی نیز 41 جلدش چاپ شده و پیش بینی می‌ شود که بین 85 تا 90 جلد برسد؛ از جمله کارهای مهم این مجموعه می توان به موسوعه فقه اسلامی مقارن شیعه و سنی اشاره کرد که تا به حال 11 جلد چاپ شده و ان شاءالله امیدواریم تا 25 جلد برسانیم.

حجت الاسلام والمسلمین حائری عنوان کرد: از دیگر فعالیت های این موسسه می توان به معجم بندی کتاب های شیخ طوسی در این مؤسسه پرداخت و گفت: در این کتاب به این مسایل پرداخته شده است که مثلا شما اگر می‌ خواهید ببنید مثلا شیخ طوسی در مورد اجاره چه حرف هایی زده است به این اثر مراجعه می کنید و این اثر که شش جلد آن آمده است به شما کمک می کند.

وی یادآورشد: فعالیت دیگر این موسسه تهیه معجم فقه جواهر است که این اثر نیز شش جلدی است؛ کتاب فرهنگ فقه نیز شش یا هفت جلد به صورت فارسی منتشر شده که برای دانشگاهیان بسیار مفید است که نیت داریم عربی آن را هم بنویسیم.

حجت الاسلام والمسلمین حائری گفت: از دیگر آثار این موسسه می توان به تدوین «جواهر الکلام فی ثوبه الجدید» اشاره کرد که در هر مسأله نظر نهایی صاحب جواهر به صورت متن آمده و در پایین اقوال و مناقشات و نقض  آمده است که همگی از عبارات خود صاحب جواهر است که در 22 جلد آماده شده و در بازار موجود است.

وی افزود: از دیگر فعالیت هایی که در این مجموعه به شکل ایده مطرح است، تدوین یک موسوعه اصولی است؛ زیرا اصول فقه علم منطق فقه است که روش صحیح استدلال فقهی را ارائه می‌ دهد؛ کم جلوه دادن اهمیت مباحث اصولی مایه تأسف است، چراکه بدون اصول، اجتهاد و فهم فقه ممکن نیست.

رئیس موسسه دائره المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت(ع) یادآورشد: این مسایل از مبادی فقه است و کسی که اصول را خوب نخوانده باشد استدلالات ناقصی خواهد داشت و فقه او واهری نخواهد بود؛ از دیگر مسایل مهم این حوزه، مطرح کردن فقه به صورت نظام است.

وی افزود: یکی دیگر از کارهایی باید حتما انجام شود مطرح کردن فقه به صورت نظام است که شامل نظام اقتصادی، نظام سیاسی، نظام اجتماعی و نظام فرهنگی اسلام بر طبق مذهب اهل بیت(ع) که باید تدوین شود.

وی یادآورشد:این کار دقیقا شبیه همان کاری است که شهید صدر در اقتصادنا انجام دادند؛ بیش از نیم قرن از تألیف اقتصادنا می‌ گذرد و ایشان در مقدمه می‌ گوید این قدم اول است که من برمی دارم و امیدواریم محققان بعدی قدم های بعدی را بردارند، اما هنوز در جهان اسلام کتابی در سطح این کتاب در موضوع اقتصاد نوشته نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین حائری گفت: اعتقاد ما بر آن است که اسلام دارای علم اقتصاد نیست، همچنانکه فیزیک و شیمی و طب هم ندارد، ولی دارای مکتب اقتصادی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha