پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 آیت الله مهدوی

حوزه/ امام جمعه موقت اصفهان گفت: انسان اگر غیرت داشته باشد، حقوق های حرام نجومی نمی گیرد، چون تضییع حق ملت است؛ برخی بدون توجه و بدون ترس در دنیا زندگی می کنند، راحت تهمت می زنند، غیبت می کنند و خمس نمی دهند؛ همگی از مصادیق غیرت نداشتن است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، ظهر امروز در نهمین جلسه از سلسله مباحث اخلاقی خود در ماه رمضان پیرامون موضوع غیرت اظهار کرد: انسانی که غیور هست در دو جا غیرت دارد

وی بیان کرد: انسان غیور هم در رفتارش غیرت دارد که کار واحب را ترک و کار حرام را انجام ندهد، دوم این که آدم غیرتمند نسبت محیط اطرافش هم حساس است و حتی نسبت به حیوانات و محیط زیست غیرت دارد.

استاد حوزه ابراز کرد: انسان غیرتمند اعتیاد ندارد، عصبانی بی جا نمی شود، اهل فحش دادن نیست و این آدم بی جا شهوت رانی نمی کند؛ کل اعضا وجوارح انسان غیرتمند دارای غیرت است و به سمت وسوی انجام گناه نمی رود

وی افزود: بزرگان در جزئیات هم دقت فراوان داشتند و دارند، به عنوان مثال امام راحل برای زدن یک میخ به دیوار خانه جماران که اجاره کرده بودند از مالک اجازه گرفتند و به همین دلیل راحت میخ برسر آمریکا زدند.

آیت الله مهدوی عنوان کرد: انسان اگر غیرت داشته باشد، حقوق های حرام نجومی نمی گیرد، چون تضییع حق ملت است؛ برخی بدون توجه و بدون ترس در دنیا زندگی می کنند، راحت تهمت می زنند، غیبت می کنند و خمس نمی دهند؛ همگی از مصادیق غیرت نداشتن است

وی تاکید کرد: غیرت اقتضا می کند که حتی کمترین خسارت را به کسی وارد نکنیم؛ موارد غیرت زیاد است و مصادیق زیادی در روایت و آیات وجود دارد؛ عدم ارتباط با دشمن، زنا نکردن، گناه نکردن، همگی از مصادیق غیرتمند بودن است.

عضو خبرگان رهبری اذعان داشت: انسانی که برای پول با دشمن ارتباط برقرار می کنند، بی غیرت است. امروزه افراد زیادی هستند که چون کوفی صفتان در زمان عاشورا هستند که خود و دین را به دشمن به بهای یک ناهار می فروشند.

وی، غلبه عقلانیت بر هوای نفسانی را موجب غیرت دانست و اضافه کرد: کاهلی در اقامه نماز  جز مصادیق بی غیرتی است. والدین باید در امر تربیت دینی کودکان خود به این موارد اهمیت بدهند؛ بدانید اقامه نماز و انجام تکالیف الهی توسط فرزندان باید از ۷ سالگی به بعد به مرورآغاز شود که اولین گام اقنای فکری آنها است

آیت الله مهدوی تصریح کرد: در داستان های قرآنی هم حضرت ابراهیم(ع) الگوی انسان غیرتمند برشمرده شده است که درنهایت براین اساس به مقام خلیل اللهی نائل شد.

وی در پایان با اشاره به دهم ماه رمضان سالروز وفات حضرت خدیجه(س) اظهار داشت: حضرت خدیجه از مصادیق بانوان باغیرت است؛ پیامبراکرم در زمان رحلت حضرت خدیجه(س) بسیار گریه کردند و فرمودند «چون خدیجه هرگز خداوند نصیب من نمی کند».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha