سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: کشورهایی را بدبخت می دانم که افسار خود را به دست آمریکا داده و این کشور را فرشته نجات می دانند، در حالی که نمی دانند اگر حادثه ای پیش آید نخستین کسانی که متضرر می شوند همین کشورها هستند که می خواهند پای دشمن را به منطقه باز کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»آیت الله حسینی بوشهری پیش از ظهر امروز در دیدار فرمانده و اعضای شورای فرماندهی تیپ مستقل 83 امام جعفر صادق(ع) که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به آیه «َالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنينَ» عنوان کرد: در این آیه شریفه واژه جهاد به کار رفته و زمانی که اهل سخن جهاد را معنا می کنند، تنها به رویارویی با دشمن بسنده نمی کنند.

 

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: نمونه رویارویی با دشمن در جنگ های صدر اسلام و جنگ تحمیلی بوده و علاوه بر این معنا برای جهاد دو معنای دیگر نیز برای جهاد مطرح است، نخست جهاد به معنای مبارزه با نفس بوده و به تعبیر اهلبیت(ع) و بزرگان "نفس" دشمن ترین دشمنان بوده و اگر سرکوب نشود انسان را به باتلاقی گرفتار می کند که بیرون آمدن از آن مشکل خواهد بود.

 

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه نفس باید رام شده و در اختیار انسان قرار گیرد گفت: معنای دیگر جهاد، حرکت فرهنگی و فعال بوده و نمونه های آن بسیار در جامعه وجود دارد، تحولی در فکر، نگاه و رفتار مردم از مواردی هستند که برای فرهنگ شامل می شوند.

 

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: گاهی ممکن است جهاد فرهنگی، مبارزه با دشمن و جهاد با نفس اتفاق بیفتد اما برای خدا نباشد و عبارت فینا در آیه شریفه بسیار مهم است، مرتاض هایی که از راه سختی به نتایج خاصی می رسند در راه حق گام برنمی دارند و این در حالی است که باید جهاد و تلاش در راه خدا باشد.

 

وی تاکید کرد: مراکز و موسسات بسیار بزرگ با بودجه های هنگفت کار فرهنگی انجام می دهند، اما هیچ کدام از این اقدامات در راه خدا نبوده و صرف مبارزه با نفس، کار فرهنگی و مبارزه با دشمن منهای اینکه جنبه دینی داشته باشد راهگشا نیست.

 

امام جمعه قم مبارزه با جهاد در راه خدا را مهم دانست و تصریح کرد: در زمان پیامبر(ص) عده ای به ایشان گفتند که یکی از سربازان شما همچون شیر می غرد و می جنگد، ایشان فرمودند مهم نیست، عرض کردند چرا مهم نیست، فرمودند زیرا این سرباز برای راه خدا نمی جنگد، بلکه انگیزه جهاد او  این است که به یک مرکبی که در اختیار دشمن است دست پیدا کند و او قتیل الحمار است.

 

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد بودند که در جنگ های صدر اسلام، جانباز شدند، اما همین ها قاتل امیرالمومنین(ع) و امام حسین(ع) شدند، بنابراین جهاد فرهنگی باید در راه خداوند باشد.

 

وی مطرح کرد: با توجه به استمراری بودن واژه لنهدینهم سبلنا، این معنا برداشت می شود که آثار و برکات یک قدم مفید انسان در طول تاریخ ادامه خواهد داشت، کسی که پایه گذار یک کار خوب باشد، آثار و برکات آن در عالم برزخ و روز قیامت نیز به او می رسد.

 

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: کسانی که جرقه انقلاب را زدند، آثار و برکاتی که نصیبشان می شود تا دامنه تاریخ جاری و ساری خواهد بود، امام خمینی(ره) پایه گذار حرکتی انقلابی بود و این حرکت در تاریخ ثبت شده و هر کسی که نام انقلاب را بشنود، نام امام راحل را نیز خواهد شنید.

 

آیت الله حسینی بوشهری یکی از نکات برجسته تاریخ حوزه علمیه را وجود تیپ 83 امام صادق(ع) دانست و اضافه کرد: بنده از خاطرم نمی رود که مجموعه تیپ 83 رزمی تبلیغی امام صادق(ع) در روزهای دفاع مقدس به جبهه ها آمدند و طلاب با حضور خود در کنار برادران سپاهی نشان دادند که روحانیت صرفا اهل حرف نبوده و برادران سپاهی ما در روزهای جنگ تحمیلی می گفتند که این طلبه ها عامل روحیه بخشی به رزمندگان هستند.

 

وی اظهار داشت: امروز گرچه به ظاهر جنگی نیست، ولی باز شاهد فداکاری های سپاهیان و روحانیون تیپ 83 امام صادق هستیم و هر مشکلی مانند سیل، زلزله و غیره در کشور رخ می دهد، این افراد با تمام وجود در مناطق حضور پیدا می کنند.

 

امام جمعه قم یادآور شد: وظیفه ما این است که مبارزه با نفس و خود سازی و همچنین جهاد فرهنگی را به طور جدی دنبال کنیم، دشمنان ما عربده کشی و لشکر کشی می کنند، اما خودشان هم می دانند که نمی توانند در مقابل ملت ایران قرار گیرند، در روزهای جنگ تحمیلی همه کشورهای دنیا در کنار عراق و مقابل ایران بودند، آن روز چه کردند که امروز چه بخواهند بکنند.

 

آیت الله حسینی بوشهری گفت: ما می بینیم که مسئولین دشمن در هر روز مسئله ای را علیه ایران مطرح می کنند و سریعا عقب نشینی می کنند و همه این ها را مدیون ملت، نیروهای نظامی و در راس آنها  رهبری عزیز هستیم.

 

وی بیان کرد: بنده بدبخت را کشورهایی می دانم که افسار خود را به دست آمریکا داده و این کشور را فرشته نجات می دانند، در حالی که نمی دانند اگر حادثه ای پیش آید نخستین کسانی که متضرر می شوند همین کشورها هستند که می خواهند پای دشمن را به منطقه باز کنند.

 

۳۱۳/۵۶

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha