پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مجلس شورای اسلامی

حوزه/ دکتر لاریجانی در چهارمین سال دوره دهم مجلس با ۱۵۵ رای به عنوان رئیس مجلس و پزشکیان و مصری نیز نواب رئیس شدند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 5 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، با 155 رای از 274 رای ماخوذه دکتر علی لاریجانی را به عنوان رئیس مجلس، در چهارمین سال دوره دهم مجلس شورای اسلامی انتخاب کردند.

محمدرضا عارف دیگر کاندیدای ریاست مجلس نیز موفق به اخذ 105 رای شد و سید محمد جواد ابطحی نیز 9 رأی را از مجموع آرای اخذ شده کسب کرد.

همچنین آرای باطله 5 رأی بوده است.

نواب رئیس

عبدالرضا مصری و محمدحسین فرهنگی از طرف فراکسیون‌های ولایی و علی مطهری و مسعود پزشکیان نیز از سوی فراکسیون امید، کاندیدای تصدی نایب رئیسی مجلس دهم شده بودند که پس از رأی‌گیری، از مجموع ۲۸۰ آرای مأخوذه، مسعود پزشکیان و عبدالرضا مصری به عنوان نواب اول و دوم هیأت رئیسه جدید مجلس دهم انتخاب شدند.

دبیران هیأت رئیسه

نمایندگان مجلس دهم پس از انتخاب نواب رئیس، وارد انتخاب دبیران (منشی‌ها) و کارپردازان (ناظران) هیأت رئیسه مجلس دهم شدند.

از میان 15 کاندیدا برای تصدی پست دبیری هیأت رئیسه مجلس دهم، محمدعلی وکیلی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، علیرضا رحیمی، احمد امیرآبادی‌فراهانی و اکبر رنجبرزاده از مجموع 274 آرای مأخوذه به عنوان دبیران هیأت رئیسه مجلس انتخاب شدند.

ناظران هیأت رئیسه

بهروز نعمتی، محمد آشوری تازیانی و اسدالله عباسی هم با آرای نمایندگان به عنوان ناظران هیأت رئیسه سال چهارم مجلس دهم شورای اسلامی انتخاب شدند.

گفتنی است، ماده 16 آیین نامه داخلی مجلس درباره انتخاب رئیس مجلس به شرح ذیل است؛

انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آرا نمایندگان صاحب رای است و انتخاب نواب رئیس، دبیران و ناظران هر کدام جداگانه و با اکثریت نسبی و رای مخفی و با ورقه خواهد بود. در صورتی که در انتخاب رئیس در نوبت اول اکثریت مطلق حاصل نشود، در نوبت دوم اکثریت نسبی کافی است.

تبصره 1- چنانچه آرا برای رئیس، نواب رئیس، دبیران و ناظران با یکدیگر برابر باشد، حسب موردبه قید قرعه تعیین می‌شوند.

تبصره 2- در صورتی به فرد غائب در جلسه می توان رای داد که قبل از تشکیل جلسه مربوط به انتخابات هیات رئیسه، کتبا نامزدی خود را به معاونت قوانین مجلس اعلام کرده باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ابراهیم IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    0 1
    سلام..جای تأسف داره که خبر گذاری حوزه متن مربوط به پیروز شدن علی لاریجانی که اینهمه خون به دل مردم کرده وباعث وبانی خیلی از عقب افتادگی های کشور هست رو به رو سایت خبرش میذاره.(ان شاء الله که طلاب طرفدار حق ورسوا کننده نفاق ودورویی باشند صلوات)
  • .. IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    0 1
    =دهن کجی نمایندگان خانه ملت به مردم
  • سید IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    0 0
    آقای ابراهیم جای آن دارد که مقداری تامل کنید که همه آن چنان می‌اندیشند که شما می اندیشید و قانون مقدم است