سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حیدری در همایش ملی حادثه تروریستی اهواز، نماد حقوق بشر آمریکایی

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری با ذکر آیه شریفه ۷۳ از سوره انبیاء در بیان «هدایت تشریعی» خداوند گفت: کسانی می‌توانند هدایتگر بشر باشند که خود مهتدی و راه یافته باشد و این مهم به اختصار در این شعر زیبا بیان شده است که «خفته را خفته کی کند بیدار».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری، امام جمعه موقت اهواز، در ادامه «سلسله مباحث اخلاق عملی در قرآن»، اظهار داشت: دومین بحث مهم در صدر آیه ۱۸۵ سوره بقره، بحث از غایت انزال قرآن است که قرآن می‌فرماید هدف کتاب خدا، هدایتگری و راهنمایی است.

وی ادامه داد: هدایت قرآن، هدایتی است که بشر بدون استمداد از وحی نمی‌تواند به آن برسد؛ چراکه در خدمات زندگی مادی، بشر می‌تواند بدون کمک دیگری پیشرفت کند و روزانه سنگرهای جدیدی را در زمینه‌های گوناگون مادی فتح کند و به طوری کلی، زندگی بشر همواره رو به تکامل و تطور بوده است. اما آیا انسان می‌تواند با وجود عقل و اختیار به‌تنهایی به هدف خود از بعد معنوی حیات برسد؟

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به این مهم که در قرآن هدف از خلقت انسان را «عبادت» معرفی کرده‌اند، گفت: انسان، بدون یاری وحی نخواهد فهمید که چگونه باید عبادت کند تا به سعادت دنیا و آخرت دسترسی پیدا کند و راه وصول به سعادت، پیچیدگی‌هایی دارد که برای انسان دست‌یافتی نیست.

وی در ادامه گفت: شناخت راه سعادت انسانی بدون شناخت «روح» که از بزرگ‌ترین مجهولات بشر است، ممکن نیست و عمده بحث هدایت و عنصر اصلی در سعادت انسان، وابسته به همین بعد معنوی و روحانی است.

وی همچنین گفت: چگونه انسان می‌تواند برای سعادت اخروی خود برنامه‌ای داشته باشد درحالی‌که در غفلت کامل از قیامت و عالم ماورا الطبیعه به سر می‌برد؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری با اشاره به کتاب «انسان، موجود ناشناخته» نوشته (الکسیس کارل)، اظهارداشت: انسانی که حتی بعد مادی خود را نشناخته و اقرار بر ناشناخته بودن خود و عالم ماده دارد، چگونه می‌تواند برای این عالم سراسر مجهول، برنامه‌ریزی دقیق و موفقی داشته باشد؟

وی در ادامه تصریح کرد: با این بیان، قطعاً انسان به عنصر «وحی» نیازمند است تا یاری‌گر «عقل» او در کشف راه سعادت باشد؛ چراکه بر اساس تعالیم اسلامی، انبیاء حجت ظاهری و عقل، حجت باطنی بشر است و عقل در راه رسیدن به کمال وحی را یاری می‌دهد اما باید توجه داشت که جسم و عقل انسان محدود است و این محدودیت، موجب محدود بودن علوم انسان است.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به تکرار کلمه «هدی» در آغاز آیه ۱۸۵ سوره بقره بیان کرد: پیرامون این بخش از آیه شریفه «هديً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدي وَ الْفُرْقانِ » باید به این پرسش پاسخ داده شود که چرا کلمه «هدایت» در اینجا تکرار شده است و برای دانستن پاسخ این سؤال، باید اقسام هدایت را به‌خوبی شناخت.

وی افزود: واژه «هدایت» در مقابل «ضلالت» به معنای گمراهی و «غوایت» به معنای گمراهی قرار دارد و خود، به دو قسم هدایت مادی و هدایت معنوی تقسیم می‌گردد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری با اشاره به آیه ۱۵ سوره نحل، هدایت مادی را همان «هدایت تکوینی» دانست و گفت: هدایت مادی به معنای آن است که خداوند برای همه موجودات اهدافی قرار داده و راه رسیدن به آن اهداف را در آن‌ها به ودیعه نهاده است.

وی در تشریح هدایت معنوی بیان کرد: هدایت معنوی، قانون و برنامه‌ی خداوند برای سبک زندگی، عقاید، اخلاق و روش زندگی است که به‌واسطه انبیاء الهی، اولیاء و علما به بشر تعلیم داده می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری در پایان با بیان آیه شریفه «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءَ الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ» در بیان «هدایت تشریعی» خداوند گفت: کسانی می‌توانند هدایتگر بشر باشند که خود مهتدی و راه یافته باشد و این مهم به اختصار در این شعر زیبا بیان شده است که «خفته را خفته کی کند بیدار».

 

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha