پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نشست صمیمی آیت الله اعرافی با استعدادهای برتر حوزه

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: شناخت امام(ره) در واقع به معنای شناخت حوزه، روحانیت و انقلاب اسلامی بوده و امام شناسی در عصر ما نمادی از شناخت تاریخ پر فراز و فرود حوزه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،   آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از طلاب هامبورگ آلمان که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد، عنوان کرد: حجت الاسلام والمسلمین ترابی نقش بسزایی در پایه ریزی حوزه علمیه هامبورگ داشت.

وی افزود: در سفری که چند سال اخیر به آلمان داشتم، بسیاری از افراد باور نداشتند که حوزه علمیه هامبورگ رونق بگیرد، اما خوشبختانه در خرید ساختمان حوزه و تکمیل زیرساخت های مادی و علمی اقدامات بسیار مناسبی انجام شد.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) گفت: امام(ره) چهره ای است که هنوز هم ابعاد بزرگ آن ناشناخته باقی مانده و در شخصیت ایشان می شود تاریخ بیش از هزار ساله حوزه را ملاحظه کرد.

آیت الله اعرافی مطرح کرد: شناخت امام در واقع به معنای شناخت حوزه، روحانیت و انقلاب اسلامی بوده و امام شناسی در عصر ما نمادی از شناخت تاریخ پر فراز و فرود حوزه است.

وی با اشاره به بعد علمی امام خمینی(ره) تاکید کرد: امام(ره) در بعد علمی از بزرگان و نوادر حوزه علمیه بوده و جامعیت ایشان به گونه ای بود که در همه علوم پایه حوزوی به درجه اجتهاد و صاحب نظری رسیده بودند.

امام جمعه قم بیان کرد: امام در 20 تا 30 سالگی خود کتابی مانند مصباح الهدایه تالیف کرده اند و آیت الله جوادی آملی همواره درباره اهمیت علمی این کتاب بارها تاکید کرده اند.

آیت الله اعرافی مطرح کرد: علاوه بر جامعیت علمی امام، عمق علمی ایشان نیز بسیار مورد توجه است، چرا که معمولا افرادی که در علوم مختلف جامعیت دارند، عموما در سطح باقی می مانند، اما امام(ره) دارای ویژگی ژرفایی و عمق می باشند.

وی تاکید کرد: نوپردازی، نوسازی، ابداع و ابتکار نیز از دیگر ویژگی های شخصیت علمی امام خمینی(ره) بوده و می توان عالم، اندیشمند، عارف، فیلسوف و مجتهد نوپرداز را برای ایشان به کار برد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: بعد هنری امام نیز یکی از ابعادی است که یک عالم دین باید داشته باشد، در این زمینه باید متذکر شد که ایشان اولا اهل شعر و ادب بودند، ثانیا قلم نگارش ایشان بسیار خوب و جذاب بود، ثالثا بیان ایشان بسیار قوی و درست و دارای جاذبه بود، هنر چهارم امام(ره) نیز هنر ارتباطی ایشان بود که در این مقوله بسیار نافذ بودند.

آیت الله اعرافی ابرازکرد: بعد سوم امام(ره)، زمان شناسی ایشان بود، در زمانی که راه های ارتباطی مانند امروز وجود نداشت، ایشان نسبت به شرایط موجود در دنیا آشنایی کامل داشتند؛ به نحوی که در میان معاصرین کسی در زمان شناسی به ایشان نبود.

وی ادامه داد: بعد چهارم از ابعاد وجودی امام خمینی(ره)، قدرت مدیریت ایشان بود؛ ایشان مدیر بحران ها بودند و سخنرانی امام در فیضیه، در سازمان سیا موردتحلیل قرار گرفته و اینگونه بیان کرده اند که برای این سخنرانی ساعت ها مشاوره انجام شده و به بیان این متخصصان این سخنرانی کار یک نفر نبود، اما امام به تنهایی این سخن را ایراد کرده و در جامعه تحول ایجاد کرده اند.

مدیر حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: بعد پنجم امام(ره) اخلاق و معنویت ایشان بود؛ ایشان در راه خدا از همه وجود خود می گذشت، همچنین فضائل اخلاقی امام در زهد، وارستگی، بی اعتنایی به دنیا، شجاعت در راه خدا و نترسید از خطرها نمود پیدا می کند که پایه آن خداشناسی ایشان بود.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: اسلام یک اندیشه هدایتگری دارد و ما در این عصر باید به گونه ای حرکت کنیم که جهان را بتوانیم مدیریت کنیم، اسلام باید در اروپا عمق پیدا کند و منطق ما منطق جنگ و نزاع نبوده و از معارف بلند قرآن و ادعیه و روایات استفاده می کنیم.

وی تصریح: این سطح از فعالیت های حوزوی ما در قاره اروپا و آمریکا به فراخور پاسخگویی در روز آخرت نبوده و ما باید در اروپا از میان طلاب اروپایی فقها و اندیشمندان زبردست داشته باشیم، زمانی که ما در حال پایه ریزی حوزه های علمیه اروپا بودیم هدف اصلی این بود.

کد خبر: ۳۱۳/۵۶

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha