جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
استاد دینانی

حوزه/ استاد فلسفه دانشگاه تهران گفت: جامعه‌ای که تاریخ ندارد یا تاریخ خود را نمی‌شناسد، بی هویّت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد فلسفه دانشگاه تهران در همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا که صبح امروز در مجتمع آدینه تهران برگزار شد،  با اشاره به نقش حکمت و فلسفه در تاریخ بشری گفت: آغاز تاریخ، آغاز حقیقت است و آغاز هیچ وقت نابود نمی‌شود. آغاز با گذشته و حال و آینده وجود دارد و آن‌ها را می‌سازد.

وی افزود: اگر اصالت را به دانستن تاریخ می‌دانیم، تاریخ فهم تاریخ است نه صرفا دانستن وقایع آن. و فهم تاریخ با فلسفه یا همان حکمت امکان پذیر است. حکیم تاریخ را می‌فهمد و حکمت و فلسفه از درون تاریخ بیرون می‌آید تا مفاهیم را ایجاد کند و حرف تازه بزند و دوباره وارد آن می‌شود.

دکتر دینانی ادامه داد: فلسفه گفتن است، نه گفته. گفته‌ها از پیدایش بشر هستند و تعداد سخن‌ها را می‌توان شمرد و محدود استT اما گفتن نامحدود است و و شماره ندارد. فیلسوف آن نیست که تنها گفته‌ها را می‌داند بلکه همواره به گفتن می‌پردازد.

وی با بیان این که ایران سرزمین حکمت نبوی است، افزود: اگر کسی تاریخ و جغرافیا بداند، ایران و یونان را دوکشور در طول تاریخ می‌داند که کشوری حکیم پرور است. اما عده‌ای زیرکانه تجاهل می‌کنند و ایران  را حذف  می کنند یا نادیده می‌گیرند. متاسفانه آثار فلسفی و حکمی ایران را سوزانده‌اند اما حکمت ایرانی باقی مانده است.

استاد دانشگاه تهران عنوان داشت: این سخت حضرت زرتشت که می‌گوید پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک جامع ترین سخن در حکمت سراسر جهان است و مسئله نور را که در ادیان مختلف آمده، ایرانیان از آن صحبت کرده‌اند. هگل نیز به آن اذعان کرده و گفته معنویت اولین بار از طریق ایران وارد بشریت شده است. بعد از آن در تورات و قرآن از نور می‌خوانیم.

 

این خبر تکمیل می شود...

 

خبرنگار: فاطمه اسماعیلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha