جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان این که اگر الان در تهران مشکلاتی هست به خاطر کم کاری ماست، گفت: ما طلبه‌ها بیشتر کلام و احکام را بلد هستیم. علم کلام مردم را تسلیم و مسلمان بار می‌آورد نه مومن. برای مومن کردن مردم باید به آیات قرآن رجوع کرد و آن را خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت السلام و المسلمین علیرضا پناهیان در نشست دانش آموختگان حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران که در حسینیه فاطمه زهرا(س) برگزار شد، با اشاره به ضعف حوزه‌های علمیه در دروس و روش‌های تبلیغی برای طلاب گفت: امروزه در حوزه تبلیغات از شرایط و مخاطب نباید صحبت کرد، زیرا انواع محیط برای تبلیغ وجود دارد. فضای اینترنت فضای ایده‌آلی است و هرکس می‌تواند با تشکیل گروه‌های کوچک به نیازهای فکری و روحی مردم پاسخ بدهد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: فضای مهیای دیگر مساجد و محیط‌ های مذهبی است که ارتباط چهره به چهره در آن وجود دارد. پس اگر کسی بگوید من زمینه تبلیغ ندارم، حرف اشتباه و نادقیقی است.

عضو شورای راهبردی حوزه علمیه تهران اظهار کرد: ما طلبه‌ها در مقام تبلیغ توانایی خوبی نداریم و این مشکل ریشه در آموزش های حوزه دارد. ما طلبه‌ها بیشتر کلام و احکام را بلد هستیم. علم کلام مردم را تسلیم و مسلمان بار می‌آورد نه مومن. برای مومن کردن مردم باید به آیات قرآن رجوع کرد و آن را خواند.

وی تصریح کرد: مردم باید توصیف و تحلیل خوبان و بدان را بشنوند، باید درباره امامت و ولایت آیه‌هایی را توصیف کنیم که به این امر می پردازد، اما ما طلاب بیشتر ادله را اثبات می‌کنیم.

وی ادامه داد: عده‌ای فکر می‌کنند در مقام تبلیغ فن سخنوری و مهارت های زبانی مهم است، اما نمی دانند محتوای مورد نیاز ۹۰ درصد کار است. مردم دنبال غذای معرفتی و روحی هستند؛ متاسفانه ما در حوزه به صورت کامل قرآن را آموزش نمی‌بینیم و تفسیر قرآن از درس‌های جنبی حوزه است.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان ادامه داد: مسائل مربوط به بانوان بسیار خاص است که خود خواهران طلبه می‌توانند در محیط‌های خصوصی به مسائل بانوان جواب بدهند. هر طلبه‌ای باید به مختصات روح زن، تربیت فرزند و شوهرداری و مسائل انسان شناسی را بداند. همچنین تاکید رهبری بر سبک زندگی از مواردی است که بیشتر در دست بانوان است.

وی با بیان این که اگر الان در تهران مشکلات فرهنگی هست به خاطر کم کاری ماست، گفت: ما باید از نظر محتوایی خود را غنی کنیم. باید ادبیات، تاریخ اسلام، تحلیل تاریخ و جامعه شناسی دین بخوانیم تا بتوانیم زمان شناس شویم و مردم را نیز زمان شناس کنیم. ادبیات حوزه باید تغییر کند و ترتیب محتواها عوض شود و همه این‌ها نیازمند مطالعات گسترده است.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: طلاب در سخنرانی هایشان بیشتر به سرزنش می‌پردازند. این روش غلطی است. امام صادق(ع) می‌فرمایند اگر بدانید مردم چقدر باهم تفاوت دارند دیگر به سرزنش آن‌ها نمی‌پردازید. ما طلاب باید به صورتی صحبت کنیم که مخاطب مومن را مغرور نکنیم و بقیه نیز ناامید نشوند. برای مثال انگیزه‌های بی دینی و بی حجابی در مردم متفاوت است. باید مخاطب شناسی، تیپ شناسی و انسان شناسی را یاد بگیریم تا در حوزه تبلیغ موفق شویم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: ما علم کمتری برای اداره امور معنوی جامعه امروز داریم و در حوزه‌ علم تبلیغ، تفسیر و کتابی نداریم که به آن مراجعه کنیم. البته عظیم ترین کتاب تبلیغی ما قرآن است که باید از ظرفیت‌های آن استفاده کرد.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: باید بررسی کرد که عملیات روانی در قرآن چگونه است که تاثیرات روحی متفاوت و عمیق می‌گذارد؛ ما باید روان شناسانه قرآن را تحلیل کنیم.

 

خبرنگار: فاطمه اسماعیلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha