پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ امام جمعه قم گفت: کشف و انحلال شبکه بزرگ جاسوسی آمریکا در فضای سایبری کشور و هدف‌گیری پهباد فوق سری و پیشرفته آمریکا دو اقدام بزرگی بود که اشراف نهادهای اطلاعاتی و دفاعی کشور را به رخ جهانیان کشید، ایران آمادگی دارد تا هر تهاجم به ایران اسلامی را باقدرت و شجاعت دفع کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» ، آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه های امروز 31 خرداد نماز جمعه قم که در مصلی قدس برگزار شد، اظهارکرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرت های بلامنازع نه تنها منطقه بلکه جهان می باشد، ایران اهل جنگ نیست اما مدافعان قوی و شجاعی است، کشور ما امروز در جایگاه مدافع است، ایران جنگ‌طلب نیست اما در عرصه دفاع از کیان خود آماده هرگونه تقابل و ایثاری است، جبهه مقاومت اسلامی در برابر تجاوزات آمریکا سکوت نخواهد کرد.

وی با اشاره به دیدار اخیر مقام معظم رهبری با نخست‌وزیر ژاپن افزود: این دیپلماسی نماد دیپلماسی مستقل و عزتمندانه در برابر مستکبران جهان بود، این دیدار نمادی از دیپلماسی اثرگذار و عقلانیت بود.

خطیب جمعه قم در ادامه مباحث مربوط به خانواده سالم و اسلامی اظهار داشت: در منطق اسلام در زمینه‌سازی‌ها و تمهیدات تربیتی تأکیدات زیادی شده است، برای مقدمه‌چینی در ارتباط باتربیت فرزند، مهم‌ترین شرط انتخاب صحیح همسر است.

وی در ادامه بیان داشت: رعایت ضوابط در اصول ارتباطی بین زن و مرد، مقدمه تربیت صحیح فرزندان را به وجود می‌آورد، اصل تغذیه و غذای سالم در شخصیت و تربیت فرزند مورد تأکید و تأیید تمام کارشناسان است.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: پدر و مادر درصورتی‌که دوران حاملگی، شیردهی و بعد از آن در دوران بعد از تولد، رژیم غذایی سالمی را رعایت کنند به‌ صورت طبیعی و قطعی در تربیت و شکل‌گیری شخصیت فرزند مؤثر است.

امام‌جمعه قم با اشاره به تأکیدات فرا مکتبی اسلام در رابطه باتربیت فرزند تصریح کرد: برای تربیت صحیح فرزند، غذایی که پدر و مادر و فرزند مصرف می‌کنند باید حلال بوده و از راه مشروع تأمین‌شده باشد، درصورتی‌که غذایی پدر و مادر در دوران قبل از انعقاد نطفه و بعد از تولد فرزند از مال حرام جمع شده باشد، در تربیت فرزند و شکل‌گیری مخرب و منفی پدر و مادر و فرزند تأثیر مستقیم دارد.

وی گفت: غذای حرام موج روانی مستمری در آینده فرزند در سطح فردی و اجتماعی دارد، کسب حلال و حرام در فقه اسلام از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار بوده و احکام دقیقی در رابطه با اشتغال و کسب درآمد تدوین‌شده است.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: مال حرامی که از راه‌های غیر مشروع مانند کم‌فروشی در مسئولیت، اختلاس و غیره به دست بیاید در تربیت فرزند تأثیر مخرب و غیرقابل جبرانی دارد، علم امروز هنوز به ابعاد مخرب اثر غذای حرام دست پیدا نکرده اما تعالیم دینی پرده از اثر واقعی آن‌ها و موج ضد اخلاقی آن‌ها برداشته است.

وی ادامه داد: مال حرام در شخصیت فردی، رفتار اجتماعی و همچنین آینده نسل فرد تأثیر گذاشته و امنیت شخصیتی و اخلاقی فرد، خانواده و نسل وی را در دنیا و آخرت نابود می‌کند، بخش مهمی از نابه‌هنجاری‌های اجتماعی نیز به‌دلیل لقمه‌های ناپاک و حرام است.

امام‌جمعه قم ادامه داد: تبلیغ دینی برای الهام‌بخشی و اثربخشی همواره باید نوسازی و بازسازی شود، تبلیغ دین بیش از همه بر‌عهده تمام مردم است و مردم باید بیشترین دغدغه را نسبت به دین داشته باشند، در کنار این حوزه و دستگاه‌های فرهنگی مسئولیت بسیار سنگینی در ارتباط با تبلیغ دین‌ دارند، نظام رسمی و دستگاه دولت نیز در حوزه تبلیغ دین و زمینه‌سازی اجرای دین مسئول است، در منطق اسلام دولت، هم مسئول‌ معیشت جامعه است‌.

وی همچنین با انتقاد از تعطیلی جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به‌صورت مستمر برگزار و مصوبات آن اجرا شود.

خطیب جمعه قم بیان کرد: آن چیزی که می‌تواند عدالت را در جامعه پیاده کند قوه قضائیه سالمی بوده که عدالت‌پروری را در خود نهادینه کند، کاهش پرونده‌های ورودی و مبارزه قاطع بامفاسد اقتصادی و اداری باید به‌صورت جدی در قوه قضاییه دنبال شود.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: ایران در 40 سال گذشته در مهار مواد مخدر بیشترین اثرگذاری را در سطح دنیا دارد، اما نهادهای بین‌المللی هنوز به این حق بزرگ و ماندگار جمهوری اسلامی به‌درستی پی نبرده‌اند.

وی ادامه داد: همگانی‌شدن ورزش و افزایش سرانه‌های ورزشی با رعایت اصول اسلامی و دسترس بودن امکانات ورزشی برای تمام مردم باید اقدام‌های بیشتری در سطح استان قم صورت بگیرد، چهره معنوی شهر مقدس قم باید حفظ شود، مشاهده کوچک‌ترین هنجارشکنی‌های اخلاقی و رفتاری در قم قابل‌قبول نیست.

آیت‌الله اعرافی گفت: خبرهایی که از مناطق سیل‌زده به گوش می‌رسد نگران‌کننده است، به وعده‌های داده‌شده در رسیدگی به معیشت و زندگی مردم درگیر، عمل نمی‌شود.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha