شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
محمد باقر اسدی

حوزه/محمد باقر اسدی گفت: آن دسته از مخالفان ایران که مسائلی چون عزت و اقتدار برایشان اهمیت دارد از این موضع‌گیری رهبری شگفت زده شده بودند و از گفته ها و نوشته هایشان معلوم بود که به مردم ایران غبطه می خورند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، در حالی که بسیاری از ملت های عرب با عادی شدن روابط با اسراییل که از سوی حاکمان مستبد و خودکامه کشورشان  در حال انجام هست مخالفند ،این ملت ها شاهد اقتدار رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران و مقاومت ملت ایران در مقابل زور گویان عالم از جمله آمریکا هستند. پاسخ قاطع رهبری عظیم الشان ایران به نخست وزیر ژاپن که حامل پیام از سوی ترامپ برای ایشان بود؛ تحسین موافقان و شگفتی مخالفان و غبطه نخبگان و فرهیختگان جهان عرب را بر انگیخت.

منطقه در ماه های اخیر دست خوش تغییرات  و تحولاتی است که با مرور هر کدام از آنها به نامی آشنا و با اهمیت در عرصه موضوعات منطقه ای و فرا منطقه ای بر خورد می کنیم و آن استقلال و عزت و عظمت جمهوری اسلامی ایران است که دشمنان محور عربی صهیونیستی و غربی را با مقاومت خود به زانو در آورده و موجب شده هر تلاش و طرح یا پروژه ای با شکست مفتضحانه روبرو شود.این تحولات نقش محوری ایران را در جهان بیش از پیش برای همگان اعم از دوستان و دشمنان ملت ایران بر ملا کرده است.

در همین راستا خبرنگار بین الملل خبرگزاری حوزه با محمد باقر اسدی به گفت و گو پرداخته است. وی مترجم بیش از 20 کتاب از فارسی به عربی و برعکس، کارشناس مسائل جهان عرب در شبکه عربی الکوثر، نویسنده مقالاتی در رسانه های ایرانی و عربی از جمله سایت شبکه المیادین و روزنامه رأي الیوم لندن و رتبه اول المپیاد عربی مبلغان زبان دان در میان طلاب کشور است.

بخش دوم مصاحبه به شرح ذیل است:

حوزه: میزان موافقت ملت های عرب با حاکمانشان در خصوص روابط با آمریکا و رژیم صهیونیستی چگونه است و آیا راضی به عادی سازی با اسراییل هستند؟

ملت های عرب از نظر سیاسی و اعتقادی رویکرد یکسانی ندارند. قطعا گروهی از آنها فریفته رسانه ها و حکومت های دنباله رو آمریکا هستند و در نتیجه همانطور که اشاره کردم اولویت خود را آزادسازی فلسطین نمی دانند بلکه اعتقاد دارند که ایران و محور مقاومت دشمن اصلی آنهاست و در  نتیجه باید برای مقابله با تهدیدات آن باید به هر کاری دست زد، حتی همکاری با اسرائیل.

اکثر ملتهای عرب با برقراری روابط با اسرائیل مخالفند

بعضی ها می گویند که اسرائیل با کشور ما دشمنی ندارد و فلسطین کشور ما نیست. این هم نتیجه همان سکولاریزه شدن برخی جوامع عربی است که رهبری این جریان را محمد بن سلمان به دست گرفته است و هدف آن ایجاد جامعه ای بی تفاوت نسبت به مسائل مهم جهان اسلام از جمله اشغال فلسطین است. اما خوشبختانه این افراد اقلیتی بیش نیستند و اکثر ملتهای عرب با برقراری روابط با اسرائیل مخالفند و حتی می توان گفت که ترامپ با اقداماتی که انجام داده، از جمله انتقال سفارت آمریکا به قدس، فلسطینی ها و اکثر ملتهای عرب را در موضع گیری علیه اسرائیل متحد کرده است. تا جاییکه که مسئولان حکومت خودگردان فلسطین هم در بسیاری از موضعگیری ها با محور مقاومت همصدا شده اند. دقیقا مانند اقداماتی که ترامپ علیه ایران انجام داد و باعث شد که خیلی از افرادی که چشم به مذاکره با آمریکا دوخته بودند نظرشان تغییر کرده و بر مقاومت بجای مذاکره تأکید کنند. چون غرض ورزی و خیانت ترامپ کاملا آشکار است.

حوزه: قاطعیت مقام معظم رهبری در خصوص عدم مذاکره با آمریکا در دیدار با نخست وزیر ژاپن با دلایل منطقی که ایشان ایراد کردند چه وا کنش و دستاوردی در جهان عرب بین ملت ها از یک سو و حاکمان مرتجع منطقه از سوی دیگر داشت؟

قاطعیت رهبر معظم انقلاب در مقابل ترامپ و درخواست مذاکره وی برای دوستداران انقلاب اسلامی مایه فخر و مباهات و برای سایر مردم حتی دشمنان یک غافلگیری بزرگ بود. حتی آن دسته از مخالفان ایران که مسائلی چون عزت و اقتدار برایشان اهمیت دارد از این موضعگیری رهبری شگفت زده شده بودند و از گفته ها و نوشته هایشان معلوم بود که به مردم  ایران غبطه می خورند. چون کسانی که کشورشان تحت سلطه بیگانه باشد و عزت و اقتدارشان زیر پا گذاشته شود بیشتر قدر آن را می دانند. به ویژه اینکه دشمنی ترامپ بسیار آشکار است و نیاز به دشمن شناسی پیچیده ای ندارد.

قاطعیت رهبری موجب تحسین نخبگان عرب و ترس حاکمان سعوی شد

 به همین دلیل مقاومت در برابر او مورد تقدیر بیشتر مردم و نخبگان عرب قرار می گیرد. خیلی از آنها با توجه به تهدید ترامپ به حمله نظامی و ارسال نیرو و ناو به خلیج فارس انتظار داشتند که سران جمهوری اسلامی عقب نشینی کنند اما وقتی که با قاطعیت رهبری مواجه شدند به شجاعت و درایت ایشان در مقابله با ترامپ پی بردند.

 این موضعگیری و ناتوانی آمریکا در عملی کردن تهدیداتش قطعا به همه اثبات خواهد کرد که آمریکا در برابر ایستادگی ما  عملا نمی تواند تهدیداتش را عملی کند و همین قوت قلبی است برای جریانهای مقاومت و همه مردم تا در برابر لفاظی ها و تهدیدات عقب نشینی نکرده  و ایستادگی کنند. علاوه بر اینکه در دل دشمنان ما هم ترس انداخت و دیدیم که بن سلمان پس از مدتها تهدید به منتقل کردن جنگ به داخل مرزهای ایران، در مصاحبه اخیرش موضع منفعلانه ای گرفته و گفته بود که ما دستمان را برای آشتی دراز کرده ایم و اگر کسی با ما جنگ کند جنگ می کنیم و اگر بخواهد صلح می کنیم. این موضع منفعلانه بخاطر این است که او دیده که ابرقدرتی چون آمریکا نتواسته تهدیداتش را عملی کند ، پس دیگر تکلیف آنها مشخص است.

حوزه: اتفاقات اخیر در دریای عمان و متهم کردن ایران به دست داشتن در حوادث به آتش کشیده شدن نفتکش ها با چه بهانه و هدفی از سوی محور عربی غربی صهیونیستی دنبال می شود؟

  از نظر من دو سناریو در این حادثه قابل تصور است. یکی اینکه این اقدام توسط عربستان و امارات برای ایجاد اجماع جهانی علیه ایران و تحریک آمریکا برای درگیری با ایران یا افزایش فشار علیه آن صورت گرفته است و به همین دلیل به کشتی های کشورهای نسبتا بی طرف حمله شد تا همراهی جهانی بیشتری به دنبال داشته باشد. عربستان خواهان آرامش میان ایران و آمریکا نیست و وقتی می بیند که ترامپ در برابر ایران عقب نشینی کرده و تهدیداتش را عملی نمی کند، به دنبال تجدید تنشهاست.

حملات آمریکایی و صهیونیستی به نفت کش ها توطئه برای اجماع جهان ضد ایران است

 سناریو دوم این است که این حملات توسط آمریکا و اسرائیل صورت گرفته تا در نتیجه ایران را متهم کنند و با تشکیل اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی علاوه بر توجیه تحریم و فشار علیه ایران و خروج از برجام، نظام را به مذاکره وادار کنند. به بیان دیگر آنها می خواهند که ایران با دیدن اجماع جهان علیه خودش تن به مذاکره بدهد تا دچار انزوا نشود.

ترامپ به دنبال خروج از برجام در خطر شکست در انتخابات آتی است

می توان گفت که اظهارات ترامپ دو روز پس از انفجار نفت کشها دلیلی بر صحت این سناریو است. زیرا او گفته بود که با وجود اینکه ایران به نفت کشها حمله کرده ما آماده مذاکره با آنها هستیم. یعنی می خواهد به دنیا بگوید که ما از توافق با یک کشور یاغی خارج شده ایم و آن را تحریم کرده ایم و با وجود اقدامات خرابکارانه آنها  باز هم آماده مذاکره با هستیم. شاید این نظر در نگاه اول بعید به نظر برسد اما باید به این مسأله توجه کرد که ترامپ به علت خروج از برجام و عدم ارائه جایگزینی برای آن تحت فشار افکار عمومی و سیاستمداران آمریکاست و این عامل در کنار عواملی دیگر موجب کاهش محبوبیت او شده است. در نتیجه او نیاز به ارائه کارنامه ای بهتر در سیاست خارجه اش دارد تا بتواند نظر مردم آمریکا را جلب کند وگرنه شکست او در انتخابات آینده بعید نیست.

ادامه دارد....

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha