جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام عباسی - المصطفی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عباسی گفت: تمدن جدید با همه ویژگی‌ها، توانایی‌ها و همه دست‌آوردهایی که برای بشر در ابعادی از زندگی ایجاد نموده، نابسامانی، کمبود و پریشانی‌هایی برای بشر امروز به ارمغان آورده است. قدرت‌هایی که در سایه این تمدن بر عالم سیطره دارند، حضور رقیب جدید را نمی‌پسندند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در نخستین هم‌اندیشی «اندیشه‌های راهبردی فضلا و اندیشه‌ورزان المصطفی»، که در سالن اجتماعات پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار شد، تصریح کرد: ایده‌های مطرح‌شده در این هم‌اندیشی، بی‌شک برای آینده روشن‌تر و پویاتر جامعة‌المصطفی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی، در ادامه، با بیان این که جامعة‌المصطفی در فضای علمی، پژوهشی و فرهنگی عالم، نهاد شناخته‌شده‌ای است، خاطرنشان کرد: جامعة‌المصطفی در کنار دانشگاه‌هایی که نماد گفتمان اسلامی هستند تعریف و شناخته می‌شود.

رئیس جامعةالمصطفی به گستره تأثیرگذاری، توانایی و قابلیت‌های نهاد فاخر المصطفی در عرصه بین‌الملل اشاره نمود و ابراز داشت: در اسناد بالادستی، براساس نگاه و تفکر راهبردی، قلمرو دانشی جامعةالمصطفی علوم اسلامی و علوم انسانی در نظر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، مقوله علوم اسلامیِ متکی بر میراث اندیشه‌ای را به عنوان رسالت مهم المصطفی عنوان نمود و اذعان داشت: عرضه علوم اسلامی به عرصه‌های جهانی و پاسخ‌گویی به نیازهای کنونی بشر، نوعی بازآفرینی و نوسازی را می‌طلبد که همواره مورد توجه جامعةالمصطفی است.

وی ضمن تأکید بر این که آفاق بسیار گسترده‌ای فراروی جامعة‌المصطفی و حوزه‌های علمیه وجود دارد، به نوآوری‌ها و ابداعات نظام علمی المصطفی اشاره نمود و ابراز داشت: جامعه‌المصطفی با هدف ورود به علوم فرهنگی و تمدنی به علوم انسانی پرداخته است.

رئیس جامعةالمصطفی در ادامه اظهار داشت: علوم انسانی، علوم مبتنی بر جهان‌بینی و انسان‌شناسی است که فرهنگ و تمدن امروز عالم را رقم زده است، این علوم با بازتولید تمدن جدید، در فرهنگ و تمدن‌ها تأثیرات زیادی ایجاد نموده است.

وی با تأکید بر این که علوم انسانی به عنوان مبنای علوم دیگر، به عرصه‌های فرهنگی و تمدنی جهت می‌دهد، خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی با هدف بازتولید و احیای تمدن نوین اسلامی، توجه ویژه‌ای به حوزه علوم انسانی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی افزود: نگاه تمدنی جامعة‌المصطفی، نگاه انقلاب اسلامی است که در این رسالت مهم، با همه شمول و کثرت زیرشاخه‌های علمی، آفاق روشنی را پیش روی خود ترسیم نموده است.

رئیس جامعةالمصطفی با بیان این که جامعة‌المصطفی به دنبال بازسازی علوم انسانی با نگاه معرفتی است، اظهار داشت: جامعة‌المصطفی در گام نخست، ضمن تعریف نگاه راهبردی، جهت‌گیری خاص مبتنی بر تمدن و نگاه جهان‌شناسانه را در دستور کار خود قرار داده است.

سخنران این هم‌اندیشی یادآور شد: با توجه به نگاه ویژه جامعةالمصطفی به تربیت انسان‌های کارآمد و صاحب‌نظر و لزوم حضور ایشان در عرصه‌های علمی دنیا و انتشار گفتمان پایا، نیازمند دانش‌های مکمل کاربردی هستیم و گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است.

وی با بیان این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن حرکت به سوی آرمان‌های گفتمان اسلامی، تربیت نیرو سرعت چشم‌گیری داشته، اظهار داشت: در چهل سال اخیر، نسل پاسخ‌گو به نیازهای متنوع اجتماعی تربیت شده است. ولی باید به روند تربیت نیروهای انسانی توانمند در نقش استاد و پژوهشگر سرعت بخشیم تا پیشگامی حوزه و المصطفی را به دنبال داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با تأکید بر این که جامعة‌المصطفی به عنوان نهاد پیشتاز تلاش نموده است با گشودن راه‌ها و عرصه‌های جدید و ایجاد گرایش‌های نو، گام‌های بزرگی در تربیت نسل بردارد، ابراز داشت: این پیشتازی باید راهبرد طراحان و برنامه‌ریزان باشد.

رئیس جامعةالمصطفی با بیان این که نهاد علمی باید هدفمندی را معیار و شاخص ارزیابی‌ تولیدات و فعالیت‌های علمی خود بداند، خاطرنشان ساخت: در تعریف شاخص‌ها و معیارهای ارزیابی، هنوز به نقطه آرمانی و مطلوب دست نیافته‌ایم؛ امیدواریم در این اندیشکده‌ها، راهکارهای جدیدی برای برنامه‌ریزی‌های جامعةالمصطفی ارائه گردد.

وی، در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر این که بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مسیر رسیدن به آرمان‌های بلند را برای تمام اجزای نظام اسلامی ترسیم نموده است، خاطرنشان کرد: دست‌یابی به تمدن نوین اسلامی به عنوان ظرفیت بزرگ جهان اسلام، از مهم‌ترین تأکیداتی است که در ترازی تازه و مطابق با اقتضائات جدید و نیاز بشریت به نوسازی تمدن، ارائه شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی افزود: تمدن جدید با همه ویژگی‌ها، توانایی‌ها و همه دست‌آوردهایی که برای بشر در ابعادی از زندگی ایجاد نموده، نابسامانی، کمبود و پریشانی‌هایی برای بشر امروز به ارمغان آورده است. قدرت‌هایی که در سایه این تمدن بر عالم سیطره دارند، حضور رقیب جدید را نمی‌پسندند.

رئیس جامعةالمصطفی با تأکید بر این که تمدن بریده از معنویت نمی‌تواند دوام و پایداری داشته باشد، خاطرنشان کرد: تمدن بریده از معنویت، از همراهی با ظالم هیچ ابایی ندارد.

سخنران این نشست علمی با تأکید بر این که جامعة‌المصطفی هیچ گاه خود را محصور در مرزها نمی‌داند، اظهار داشت: پیام الهی و معنوی انقلاب اسلامی در خدمت همه انسان‌ها و فراتر از همه مرزها، نژادها و اقوام بوده، جامعةالمصطفی داعیه‌دار ارائه پیام جهانی و تمدنی معارف ناب الهی به بشریت است،

وی، در بخش پایانی سخنان خود، به ظرفیت‌های تمدن‌ساز اندیشه پویای اسلام اشاره و خاطرنشان کرد: داشتن سرزمین، جمعیت گسترده، برخورداری از چارچوب معرفتی، نگاه ویژه به انسان و الگوی حیات آن، فرهنگ علم‌آموزی و کار و تلاش از پیش‌نیازهای اساسی تمدن‌سازی به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با تأکید بر این که به جز اندیشه اسلامی، هیچ اندیشه دیگری در دنیا، ادعایی در خصوص ارائه الگوی حیات‌آفرین مطرح نکرده، اظهار داشت: اسلام از فرهنگی برخوردار است که شکافتن رازهای هستی و دست‌یابی به مکاشفات را توصیه نموده، علم‌خواهی و تلاش در جای جای آن موج می‌زند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha