پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رویوران

حوزه/ حسین رویوران کارشناس مسائل سیاسی گفت: داعش که روزی یک سوم از خاک سوریه را در دست داشت تا حد زیادی افول کرده و بیشتر ممکن است هسته‌های خفته داشته باشد و تنها برخی مناطق مرزی با عراق در اختیار آنها است.

دکتر حسین رویوران تحلیل گر مسائل بین الملل در گفتو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، ضمن اشاره به پایان کار گروهک تکفیری-تروریستی داعش در خصوص وضعیت کنونی جریانهای تروریستی گفت: گروههای تکفیری امروزه در سوریه وضعیت متفاوت از گذشته پیدا کرده اند. در شرایط کنونی داعش که شاید روزی یک سوم خاک سوریه را در دست داشت تا حد زیادی افول کرده است و  بیشتر ممکن است هسته های خفته داشته باشد و تنها برخی مناطق مرزی با عراق در اختیار آنها است؛ در حالی که جبهةالنصره در ادلب، ریف حماه و شمال ریف حلب هستند لذا می توان گفت الان جبهه النصره مهم ترین گروه تکفیری است که در سوریه حضور دارد.

معاون امور سیاسی و بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین در خصوص تأثیر شروع عملیات آزادسازی ادلب بر تحرکات تروریست ها در سوریه گفت: اولاً تروریست ها سعی کردند در ادلب کار را یکسره کنند و جیش العزه و احرار شام را در این منطقه تا حدی پاکسازی کردند و تقریباً در برهه ی کنونی موفق شده اند به طور کامل بر ادلب مسلط شوند اما در ریف حماه و حلب گروههای دیگری وجود دارند. الان که عملیات آزادسازی ادلب آغاز شده است در استان ادلب نیست در شمال حماه است و البته روستاهای زیادی هم در این منطقه ازادسازی شده است و قرار است اگر عملیات ادامه یابد ارتش سوریه و نیروهای مردمی وارد ادلب شوند.

* دولت ترکیه به ظاهر ارتباطاتش را با گروههای مسلح معارض در سوریه قطع کرده است اما در باطن به کمک به این گروهها ادامه می دهد

این کارشناس مسائل خاورمیانه و جهان اسلام در ارزیابی نقش دولت ترکیه در تحولات اخیر سوریه اظهارداشت: دولت ترکیه در تحولات سوریه نقش بسیار مهمی دارد همان طور که می دانید جبهه النصره قبلاً در ترکیه دفتر داشت و دولت ترکیه به طور کامل بر این گروه تروریستی سوار بود. اما هم اکنون و در ظاهر رابطه ای بین این دو وجود ندارد لکن عدم وجود رابطه ی ظاهری به این معنا نیست که روابط بین ترکیه والنصره منفی است. در واقع دولت ترکیه همچنان بر گروههای تکفیری حاضر در شمال سوریه مسلط است و تمامی امکانات مورد نیاز این گروههای معارض از طریق ترکیه وارد می شود. به بیان ساده تر دولت ترکیه به ظاهر ارتباطاتش را با گروههای مسلح معارض در سوریه قطع کرده است اما در باطن، کمک به این گروهها ادامه می دهد.

این پژوهشگر مسائل استراتژیک خاورمیانه در خصوص نقش آفرینی کردها در بحران سوریه افزود: کردها در شرایط کنونی در سوریه تحت سازماندهی PKK هستند و آنچه تحت عنوان YPG اعلام موجودیت کرده یک حزب ساختگی بیشتر نیست و علت این گونه عمل کردن هم این است که YPG را یک حزب مستقل متعلق به کردهای سوریه معرفی نمایند لیکن حقیقت این است که PKK بر مناطق کرد نشین تسلط دارد. نکته ی دیگری که در رابطه با تحرکات کردها باید به آن توجه نمود تعامل این اقلیت قومی در سوریه با آمریکا است و اینها کاملاً فرصت طلبانه با آمریکا توافق می کنند. هر کجا لازم باشد با داعش می جنگند و هر کجا لازم باشد با آن توافق می کنند. به عبارت دیگر کردها موضعی روشن و مشخص در مبارزه با تروریسم ندارند. واقعیت این است که کردها به دنبال ایجاد یک منطقه ی فدرال در سوریه هستند و برای نیل به این هدف حاضرند با هر کسی توافق کنند و این نشان می دهد که این اقلیت دیرپا درسوریه، خیلی اصولی با مسائل برخورد نمی کنند.

* کردهای سوریه حضور آمریکا را به عنوان یک غنیمت جنگی می دانند

دکتر حسین رویوران درباره ی آینده ی حضور یا عدم حضور آمریکا و متحدانش در سوریه اظهار داشت: کردهای سوریه حضور آمریکا را به عنوان یک غنیمت جنگی می دانند به این دلیل که تا زمانی که آمریکا در سوریه است هیچ یک از طرفهای درگیر به آنها حمله نمی کند لذا وقتی که آمریکا اعلام کرد که از سوریه خارج می شود آنها راهی به جز مذاکره با دولت سوریه نداشتند اما وقتی مطمئن شدند آمریکا از سوریه عقب نمی نشیند مذاکره با سوریه را متوقف کردند. این نشان می دهد که این وضعیت را غنیمت می دانند و دنبال این هستند که آمریکا از منطقه خارج نشود اما من تصور نمی کنم حضور آمریکا و متحدان غربی اش در سوریه دوام داشته باشد و در نهایت زمانی که آمریکا کردها را فروخت آنها دچار پشیمانی خواهند شد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha