سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
مراسم بزرگداشت روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران-حجت الاسلام پناهیان

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: عموم تبلیغات و آموزش های دینی غالبا موجب نفرت از دین می شود، به چند نفری که دور یک عالم دینی را گرفته اند نباید غرّه شد، ادبیات ما با ادبیات معصومین و سیره آنان سازگاری ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان پیش از ظهر امروز در مراسم بزرگداشت روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی که به همت معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران کشور در مرکز مدیریت حوزه های برگزار شد، اظهار داشت: نباید صحنه عمل از صحنه علم جدا باشد و لازم است مجموعه حوزه علمی صحنه علم و عمل را به هم نزدیک کند.

وی افزود: ما می توانیم درس خارج هایی داشته باشیم که به هیچ وجه به معضلات جامعه نپردازد، ما می توانیم عالم دینی داشته باشیم که برای مشکلات اجتماعی گره گشا نباشد، اما در عرصه علم بسیار فعال باشد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: تفکیک عرصه دانش و عمل در وزارت علوم تصریح می شود، اما در وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه های علوم پزشکی این تفکیک دیده نمی شود، اگر در حوزه علمیه بین علم و عمل تفکیک صورت گیرد عملکر مطلوبی را شاهد نخواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان بیان کرد: رهبر معظم انقلاب صریحا دو نکته را تصریح فرمودند، ایکه یک عالم دینی باید به امور مسلمین توجه داشته باشند؛ همچنین عالم دینی مسئولیت تحقق دین در جامعه را نیز بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: ما باید در حوزه ها صحنه علم و عمل را به هم نزدیک کنیم؛ حوزه های علمیه از تبلیغ فاصله دارند و دانش ها و گفت و گوهای رایج در حوزه علمیه با فضای تبلیغ بیگانه است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: دروسی که طلاب می خوانند، غالبا به درد تبلیغ نمی خورد، یک تصور عوامانه در حوزه رایج است که فکر می کنند که طلبه همین دروس را بخواند و هنر تبلیغ و فن خطابه را نیز بداند کفایت می کند؛ در حالی که به هیچ وجه اینطور نیست و ما نیازمند تولید دانش هایی روانشناسی زن و زنان، روانشناسی اجتماعی و جامعه شناسی بر مبنای علوم اسلامی هستیم تا در تبلیغ توفیق داشته باشیم.

وی ادامه داد: وقتی طلبه ای از ساختار روحی یک جوان خبر ندارد، چگونه می تواند با او درباره دین صحبت کند؛ متاسفانه در حوزه مطالب دینی برای تربیت خود طلاب نیز کافی نیست.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: امام صادق می فرمایند که انسان ها با یکدیگر متفاوت آفریده شده و اگر انسان ها این تفاوت ها را بدانند، کسی را سرزنش نمی کنند، مبلغان حوزه علمیه نیز باید نسبت به این تفاوت ها آگاه باشند تا حرفی نزنند که تاثیر عکس داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تصریح کرد: عموم تبلیغات و آموزش های دینی غالبا موجب نفرت از دین می شود، به چند نفری که دور یک عالم دینی را گرفته اند نباید غره شد، ادبیات ما با ادبیات معصومین و سیره آنان سازگاری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ما وقتی به مهندسی آموزش های دینی نگاه می کنیم، می بینیم که کاملا با قرآن مغایرت دارد، ما طلاب استدلال های کلامی و فلسفی را یاد می گیریم، اما قرآن کریم بیشتر به صورت توصیفی به بیان حقایق می پردازد.

استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد: اثبات حقانیت در بسیاری از مواقع نفرت زا بوده و هزاران برابر بیشتر از جدال احسن، توصیف لازم است تا حقایق دینی را بیان کنیم، ما توانایی توصیفی را در حوزه بدست نمی آوریم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اضافه کرد: ما می توانیم در توصیف حجاب کارهای عالمانه ای داشته باشیم، ما نمی توانیم صرفا با ادبیات کلامی اثبات کنیم که چون حجاب فرمان خداست، باید آن را رعایت کرد؛ قرآن و ائمه هدی(ع) با روش توصیف به شکل هنرمندانه ای به بیان حقایق دینی پرداخته اند.

وی یادآور شد: ما امروز غرق در ولایت هستیم و هنوز یک کتاب در توصیف ولایت فقیه نوشته نشده، بلکه همه کتاب ها درباره اثبات حقانیت ولایت فقیه نوشته شده است.

استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد: در قرآن کریم ولایت گریزان و ولایت پذیران توصیف می شوند، انبیا و مشرکان همگی توصیف می شوند، ما یک کتاب عالمانه نداریم که معاد را توصیف کنند، ما طلاب درکی درباره معاد نداریم از توصیف آن عاجزیم؛ بلکه صرفا به اثبات آن می پردازیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان عنوان کرد: در چنین شرایطی بخشی از تیپ های اجتماعی به ما جذب می شوند، ما باید نسبت به روش خود تردید کنیم؛ نمی توان گفت همه جامعه بیمار هستند؛ ما باید مانند مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بالای سر بیماران برویم و آن ها را تکریم کنیم.

وی یادآور شد: فعالیت های تبلیغی اگر چهره به چهره باشد و بازتاب های آن را ببیند، می تواند انسان را به اندیشه دعوت کند.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: کسانی که سند 2030 برای این مملکت درست می کنند، دقیقا می دانند که کودک در سال های نخست زندگی چه نیازهایی دارد و وقتی کار از کار گذشت، تازه ما می گوییم که این نمونه گناه است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: ما با تبلیغ نابخردانه انسان های بسیاری را مایوس و مغرور کرده ایم؛ تبلیغ طلبه را مجتهد می کند و عموم مراجع تقلیدی که ما می بینیم، در گذشته از منبری های خبره و اهل فن بودند.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: ما اگر از روحیات مردم آگاهی نداشته باشیم، نمی توانیم به تبلیغ بپردازیم؛ به طور مثال ما در موضوع سبک زندگی بسیار درمانده هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اضافه کرد: این علومی که در حوزه تولید می شوند به عنوان داروهای موردنیاز برای مردم ارزش بالایی دارند، اما ما نباید این داروها را به عنوان غذا به خورد مردم بدهیم؛ بدین معنی که مفاهیم دین را بخواهیم به زور به دیگران تحمیل کنیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شهید IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
    0 0
    باید گفت جناب سلامی احسن!
  • گام دوم IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
    1 0
    با سلام خدمت عزیزان بنده چندین ساله که با مباحث و نظرات آقای پناهیان آشنایی دارم .به نظرم برخی از دوستان در فهم مطالب بالا دچار اشتباه شده آند نظر ایشان حذف دروس رویه ی عادی حوزه نیست بلکه توجه به انتقال و یا به همان تبلیغ مطالبی که حوزویان در حوزه طی سال ها یاد می گیرند چیزی که متاسفانه سال هاست مورد غفلت قرار گرفته .
  • اشرف‌زاده IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
    0 0
    باسلام هر چیزی که سابقه طولانی داشته باشه دلیل نمیشه به سابقه طولانی بودنش فخر بفروشیم، کمی واقعیت رو ببینیم که این سابقه طولانی در هر دوره چند درصد مردم رو جذب خودش کرده، آیا نباید به نسبت مقتضیات زمان توجه کرد؟؟ آیا این جمودیت نیست که حرف از سابقه طولانی دروس حوزه بزنیم بدون اینکه ببینیم جامعه چه نیازی داره ؟؟؟ اللهم اهد