پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
قدر

حوزه/کتاب «قدری از قدر» که برگرفته از کتاب آداب نماز حضرت امام خمینی(ره) است با موضوع تفسیر سوره قدر منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، «آداب نماز» حضرت امام خمینی(ره) یکی از نفیس‌ترین آثار و در زمره لطیف‌ترین و زیباترین آثار سلوکی ایشان است که به باور صاحب‌نظران از لطیف‌ترین و زیباترین آثار سلوکی است.  «قدری از قدر» هم که از سوی بنیاد بزرگداشت حضرت امام ‌خمینی (س) با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ شده، بر اساس نگاهی به کتاب آداب نماز امام خمینی و درباره تفسیر سوره قدر ایشان منتشر شده است.

نویسنده کتاب «قدری از قدر» حسین مستوفی است و در 14 فصل آن را آماده کرده است. شیوه تدوین هر فصل این کتاب به این شکل است که در ابتدا متنی از کتاب اصلی می‌آید و سپس مباحثی به آن اضافه می‌شود. نویسنده در این کتاب تلاش کرده است تا انتها وفاداری خود به اصل کتاب آداب نماز (آداب الصلوة) را حفظ کند و بسیاری از مطالب کتاب را به صورت نقل قول و روایت از کتاب ایشان به رشته تحریر درآورده است و از این جهت کتاب قدری از قدر به نوعی گزارشی مستندگونه از اصل کتاب است.

در بخشی از این کتاب درباره تفسیر آیه شریفه «و ما أدراک مالیلة القدر» این گونه آمده است:‌ «حق جل جلاله می‌فرماید:‌ تو چه می‌دانی شب قدر چیست؟ چنین تعبیری و چنین سخن گفتنی برای بیان یک چیز مهم و بزرگ کردن آن و عظمت دادن به آن است،‌ ما در زبان فارسی نیز از آن استفاده می‌کنیم؛‌ مثلا می‌گوییم: تو از سرطان چه می‌دانی؟ یعنی می‌خواهیم بگوییم این بیماری وحشتناک است که تو از آن چیزی نمی‌دانی،‌ و از آن ادراکی در خور آن،‌ نداری،‌ در این تعبیر هم می‌تواند جهل فرد را نشان دهد هم عظمت آن را.»

در ادامه کتاب توضیح می‌دهد که آیه شریفه فوق از جانب خداوند به عنوان گوینده و اولین مخاطب سخن یعنی حضرت محمد (ص) آمده است، بنابراین نباید برداشت از این آیه ماهیت کنایه زدن به افراد مختلف باشد. بلکه هدف آیه با توجه به خطاب آن به شخص خود پیامبر (ص) است. با این حساب معلوم می‌شود که مسأله بسیار با عظمتی است؛‌ بعد هم کتاب تأکید می‌کند که درک و فهم عظمت آن بالاتر از این‌هاست که در قالب الفاظ گنجانده شود.

در ادامه هم برای تأکید بیشتر تفسیر آیه شریفه می‌خوانیم: «با آن که حق تعالی جلّت قدرتة متکلم است و رسول اکرم صلی الله علیه و آله مخاطب است، با این وصف،‌ به قدری گاهی مطلب با عظمت است که اظهار آن در نسج (توضیح پاورقی:‌بافتنی؛‌ یعنی آشکار و روشن کردن آن در بافت الفاظ... ممکن نیست) الفاظ و ترکیب حروف و کلمات ممکن نیست،‌ کأنه می‌فرماید:‌لیلة القدر نمی‌دانی چه حقیقت با عظمتی است،‌ حقیقت آن را نتوان بیان نمود و نسج و نظم حروف و کلمات در خور آن حقیقت نیست. و لهذا با آن که کلمه "ما" برای بیان حقیقت است،‌ از بیان آن صرف نظر فرمود و فرمود:‌ لیلة القدر خیر من ألف شهر. به خواص آثار آن معرفی آن را فرمود،‌ چه که بیان حقیقت ممکن نیست.»

 «قدری از قدر» نوشته حسین مستوفی با شمارگان 5000 نسخه در 270 صفحه از سوی ستاد معاونت فرهنگی ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی (ره) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha