شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
هالیوود

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب و محقق و تحلیلگر سینما با اشاره به تلاش مستمر و پیگیرانه هالیوود برای خروج دین از صحنه زندگی بشر، تصریح کرد: ترویج معناگرایی منهای دین، از اهداف مهم سردمداران یهودی هالیوود است.

دکتر محمد حسین فرج نژاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با بیان این که تاریخ سینمای هالیوود به نوعی تاریخ سینمای یهود است، اظهار داشت: در آغاز سینما در اروپای مسیحی متولد شد، اما در ادامه یهودیت تاثیر بسزایی در سینما گذاشت، ضمن آن که به خصوص در هالیوود ، بسیاری از شخصیت های مطرح و بانفوذ و صاحبان استودیوهای عظیم فیلمسازی ، عمدتاً یهودیان بوده اند و امروز نیز در بسیاری از موارد همین گونه است.

وی افزود: تقریباً حدود 15 سال پس از شکل گیری سینما، یهودیان تاثیر و اهمیت بالای آن را درک کرده و به سمت آن رفتند به گونه ای که زمینه ایجاد هالیوود که دهه ها قبل، دهکده ای خوش آب و هوا در کنار شهر لس آنجلس بود و اینک یک محله بزرگ در این کلانشهر غرب آمریکا به شمار می رود را فراهم نمودند .

نویسنده کتاب" اسطوره های صهیونیستی در سینما" همچنین گفت: جالب این که نخستین فیلم های اکران شده در آمریکا مربوط به مصایب حضرت مسیح(ع) البته بر اساس روایت تحریف شده است که مردم به شدت در سالن های سینما گریه می کردند و این در حالی است که بعداً به جهت تاثیر یهودیت بر سینمای هالیوود، حتی وقتی مسیحیان نیز می خواستند فیلم مذهبی بسازند، این کارشان متاثر از یهودیان و نگاه آن ها به سینما بود.

تاثیر سینمای غرب بر شکل گیری رژیم نامشروع اسراییل

وی بیان داشت: ما حتی وقتی به تاریخ شکل گیری رژیم نامشروع اسراییل نگاهی می اندازیم متوجه می شویم در سال های دهه 1940 میلادی که به نوعی نیز سال های طلایی هالیوود است ، رژیم غاصب صهیونیستی به وجود می آید و قطعاً هنر و سینما در این مساله بسیار مهم و تاثیر گذار بوده است.

وی افزود: از سویی چنانچه ریشه های صهیونیستی تبیین و بررسی نشود ما نمی توانیم به درستی سینمای هالیوود و تاثیر یهودیان بر آن را بشناسیم.

فرج نژاد همچنین با بیان این که البته در بین یهودیان نیز گرایش های عمده ای وجود دارد که نیازمند دقت و بررسی لازم است، ابراز داشت: بیش از هر چیز برای شناخت یهودیان و یهودشناسی از قرآن کریم باید مدد بگیریم که متاسفانه حتی بین ما مسلمان ها هم تا حدود زیادی ، این کلام الهی مهجور و مظلوم واقع شده است.

وی گفت: از سویی برای شناخت سینمای یهودی باید مبانی تاریخی و فکری آن ها را شناخت و گرنه نمی توان به درستی به تحلیلش پرداخت.

لزوم شناخت ریشه ها و زمینه های سینمای یهود

وی با اشاره به این که صهیونیسم یک حزب و اندیشه سیاسی در بین یهودیان است، بیان داشت: از آن جا که یهودیان ثروت سالار هستند ، حتی ازدواج هایشان نیز بیشتر قومی و قبیله ای و خویشاوندی است و در ضمن بر نقاط حساس اقتصاد دنیا سیطره داشته و سعی در حفظ آن و توسعه آن دارند.

این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم شناخت فرم و زبان سینما و تصویر گفت: آنچه مسلم است این که باید سواد بصری خود را برای شناخت سینمای هالیوود ارتقا بدهیم که در این باره مساله مطالعه آثار و کتب موجود در این باره یک ضرورت به شمار می رود، ضمن آن که ما برای شناخت درست سینما می بایست هنر جدید و مدرنیته و فرهنگ غربی را بشناسیم چون سینما در فرهنگ غرب متولد شده است.

تاثیر فوق العاده اومانیسم و سکولاریسم در سینمای هالیوود

وی یادآور شد: درک مدرنیته برای تحلیل سینمای غرب لازم است که از جمله شاخصه ها و مولفه های آن ، انسان محوری(اومانیسم) و سکولاریسم است و جالب این که بدانیم حتی فیلم های دینی هالیوود را با نگاه اومانیستی می سازند.

وی افزود: حاکمیت مکاتب مادی به جای ادیان وحیانی یکی از اهداف غرب بوده که در این راستا کوشیده اند خلأ بی دینی در جامعه خود را با مکاتب جعلی بشری پر کنند و لذا در دهه های اخیر شاهد ظهور و بروز فرقه های متعدد هستیم که رگه هایی از حضور آن ها را در سینما به ویژه در سالهای اخیر به عینه شاهد می باشیم.

تلاش برای خارج کردن دین از صحنه زندگی بشری

فرج نژاد همچنین گفت: یکی دیگر از شاخصه های فرهنگ و تمدن مدرن غربی، لائیسم و مبارزه صریح یا غیر صریح با نمادها و مناسک دینی و جایگزینی آن ها با اساطیر و مکاتب مادی است، ضمن آن که رواج ظاهری پلورالیسم و تسامح و تساهل برای خارج کردن قدرت دین از صحنه های زندگی از دیگر شاخصه هاست که در این باره به نظر بنده ، مطالعه تاریخ فلسفه غرب برای درک عمق جریانات یک الزام به شمار می رود.

وی اضافه کرد: علم گرایی منهای وحی ، کنار نهادن خدای شارع و رب و حاکمیت احکام انسانی به جای دین، تاکید بر اهمیت سرمایه داری و ثروت سالاری فردی و حزبی به انحای مختلف، ترویج معناگرایی منهای دین یا فرادینی و شیوع ادیان جدید ، فرقه ها و عرفان های اسراسر آمیز و باستانی برای پرکردن خلأ معنوی ، تاکید بر فرضیه داروین و تلقی به قبول کردن اخلاق و فلسفه داروینیستی و ماکیاولی و نیز پذیرش فمینیسم به عنوان تنها راه دفاع از حقوق زن از دیگر مولفه ها و شاخصه هایی است که به خصوص در سینمای غرب و هالیوود بسیار پررنگ مطرح بوده است.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب بیان داشت: یهود گرایی: دنیا طلبی، یونان گرایی ، مصرزدگی مفرط یهودیت در کنار تفکرات و اساطیر آخرالزمانی و مسیحایی یهودیت که در عرفان کابالا برجسته تر شده و به صورت کابالیسم مسیحی در جهان مسیحیت موثر واقع شد، از دیگر مولفه های مطرح است، ضمن آن که باید توجه داشت امروزه بسیاری از آثار هنری سینمایی غرب که برای تبلیغ مسیحیت ساخته می شوند ، مملو از مفاهیم یهودی بدین معنای خاص است و در این بین، سازمان هایی چون فراماسونری و کلوپ های روتارین و لاینز نیز مروج همین مساله هستند.

نقش مهم نئومارکسیست ها و لیبرال های یهودی در سینمای آمریکا

وی یادآور شد: از سویی نئومارکسیست ها و لیبرال های یهودی در هالیوود قدرت زیادی دارند که نتیجه تلاش نئومارکسیست ها، تولید سه گانه فیلم ماتریکس و تلاش لیبرال ها نیز تولید و اکران فیلم 2012در سال های گذشته بوده است.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود اظهار داشت: البته باید توجه داشت که سینمای یهودی امروز سینمای خالصی در هالیوود نیست بلکه مدرن است و باید آن را بشناسیم تا بعد بتوانیم سینمای هالیوود و پیام های آن را درک کنیم.

فرج نژاد گفت: در حال حاضر به ویژه فیلم های غربی و شاخصه اش فیلم های هالیوودی به شدت سکولار هستند اما این ها درجات و مراتب مختلفی دارند و دارای طیف های گوناگونی هستند حتی برخی فیلم ها که به ظاهر دینی هستند نیز از درون پیام سکولار دارند.

یهودیان لاییک و لیبرال؛ نقش آفرینان اصلی هالیوود

وی با بیان این که جریان اصلی فیلم سازی هالیوود ، یهودیان لاییک و لیبرال هستند، افزود: کاپیتالیسم و انباشت ثروت( تکاثر) از جمله شاخصه های سینمای هالیوود است که این مساله ریشه در سبک زندگی یهودیان امروز از نوع صهیونیست ها دارد، به همین خاطر است که در فیلم" 2012" نیز می بینیم در نهایت تنها کسانی نجات می یابند که سرمایه دار هستند، البته از حیث محتوایی این فیلم با وجود جلوه های ویژه قوی ای که داشت و فروش نسبتاً بالایی هم که کرد، فیلم ضعیفی محسوب می شود اما به عنوان یک فیلم آخرالزمانی که از جاذبه های عوام پسندانه و تبلیغات بسیار در ساخت آن استفاده شده، قابل توجه است.

وی همچنین با اشاره به این که معناگرایی منهای دین یا امر فرادینی و شیوع ادیان جدید به خصوص در سینمای هند، چین و ژاپن جایگاه ویژه ای دارد، گفت: در این گونه سینما، نحله ها و عرفان های اسرار آمیز و باستانی برای پر کردن خلا معنوی مورد توجه است، ضمن آن که خود سینمای هالیوود نیز به دنبال آن است که به معناگرایی جهت بدهد تا ذهن بشر متوجه معناگرایی اصیل اسلامی و شیعی نشود، به همین خاطر است که می بینیم در برخی فیلم های هالیوودی، عرفان های انحرافی از منظر اسلام و نیز صوفیه گرایی و حتی بهائیت ترویج می شود و از آن سو، اسلام انقلابی و ناب به نوعی مورد هجو و تمسخر قرار می گیرد.

معناگرایی منهای دین؛ خواسته یهودیان هالیوود

این محقق و پژوهشگر سینمای غرب و یهودیت با بیان این که تاکنون بیش از 500 فیلم تاریخی باستانی و بیش از هزار فیلم آخرالزمانی در هالیوود ساخته شده است، ادامه داد: به طور کلی ترویج معناگرایی منهای دین راهکار هالیوود یهودی بوده تا به این وسیله به زعم خود ، جلوی معناگرایی دینی را بگیرند، ضمن آن که تاکید بر قانون نگاری بشری وحقوق قراردادی و دموکراسی با عنوان نجات بخشی انسان،یکی دیگر از مولفه های موجود در سینمای هالیوود و سینمای غربی است.

وی ابراز داشت: از سوی دیگر در فیلم های هالیوودی ، فمینیسم لیبرال نیز مشهود است که برخی از شاخه های آن البته تندرو هستند که متاسفانه برخی کارگردانان زن سینمای ایران نیز تا حدودی پیرو همین تفکر و مشرب فکری هستند.

چرایی توجه به مصر و یونان در سینمای غرب و هالیوود

فرج نژاد با بیان این که یکی از شاخصه ها و مولفه های سینمای یهود، مصرزدگی است که به ویژه در تاریخ یهود اهمیت ویژه ای دارد، گفت: در تحلیل فیلم های هالیوودی مصرزده ، باید با نگاه دقیق تحلیلی ورود یافت نه این که صرفاً متوجه فرم و ساختار فیلم بود، چرا که به هر حال سینمای غرب و هالیوود، مروج مصر مشرک و اسطوره ای فراعنه است.

وی افزود: از سویی نباید از تاثیر هلنیسم و یونان زدگی بر فرهنگ و سینمای یهودی غافل شد که در این باره نیز هالیوود امروز مروج شرک یونانی و مصری است و لذا در برخی فیلم های آن ها خدایان شیطانی به رسمیت شناخته شده و ترویج داده می شود؛ خدایانی که در فیلم ها عموماً به شکل انسان ظاهر می شوند.

گفتگو از : سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha