جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام قهرمانی - سواد رسانه ای

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب بر لزوم تولید و پخش سریال هایی همچون "گاندو" برای مخاطبان انبوه تلویزیونی تاکید کرد.

حجت الاسلام علی قهرمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که فیلم ها و سریال ها در عین غنای محتوایی با داستان پردازی و شخصیت پردازی مناسب باید بتوانند با مخاطب ارتباط لازم را برقرار کنند، اظهار داشت: در زمانه ای که بحث سواد رسانه ای تا حدود زیادی توسعه یافته ، مخاطب به این می اندیشد که فلان فیلم و سریال جدای از هیجانات و سرگرمی که داشته چقدر با جامعه و هویت و زندگی ام مرتبط بوده و منافع من را مورد توجه قرار داده به طوری که اگر آن را هم نبینم ، آیا واقعاً چیزی را از دست داده ام یا خیر.

وی افزود: اساساً اصل گزینشگری در سواد رسانه ای یعنی این که منافع و مضرات افراد در مواجهه با رسانه چیست و این موضوع بارها مورد ارزیابی قرار گرفته و سبک و سنگین می شود و لذا یکی از دلایلی که سریال گاندو را در این ایام برای مخاطبان انبوه تلویزیون جذاب کرده ، این است که مردم ما پس از مقاومتی چهل ساله در برابر قدرت های مستکبر در چه وضعیتی قرار دارند.

این منتقد و تحلیلگر سینما و تلویزیون همچنین گفت: در روزهای اخیر اسقاط پهپاد فوق پیشرفته آمریکایی، موجی از غرور ملی را در کشور ما فراهم آورد و این مساله به وضوح نشان داد که در برابر کدخدای زورگوی دهکده جهانی باید مقاومت کرد و پاسخ تجاوز او را قاطعانه داد، نه این که فکر کنیم با مذاکره و تسلیم شدن ، راه به جایی می بریم.

وی بیان داشت: در این وضعیت سریالی ساخته شده که برخی جریانات نفوذ دشمن در داخل را نشان می دهد و استقبال مردمی از آن نیز حاکی از این است که گفتمان انقلابی باید مطرح باشد و اگر مسئولانی دچار خیانت و اشتباه شدند نباید دارای مصونیت باشند بلکه منافع و مصالح ملی از همه چیز مهم تر و ارجح تر است.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب افزود: اتفاقاً در روزهای اخیر، بحث هایی مبنی بر دخالت و فشار برخی جریانات برای سانسور قسمت هایی از این سریال باعث علاقه مندی بیشتر مردم شده که بدانند حرف حساب سریال چیست و چه چیزی را می خواهد نشان دهد، به ویژه این که در ژانر فیلم های ضدجاسوسی و پلیسی ما کمتر شاهد فیلم هایی از این دست بوده ایم که بتواند با مخاطب عام ارتباط لازم را برقرار سازد.

وی همچنین گفت: البته اگر سریال گاندو از حیث داستانی قوی تر می بود و کشمکش میان شخصیت ها، افزایش می یافت کار به مراتب بهتری می شد ، هر چند که الان هم واقعاً سریالی ارزشمند و جذاب از کار درآمده است.

حجت الاسلام قهرمانی ابراز داشت: نقطه ضعف دیگر ناظر به ریتم کند برخی قسمت هاست که البته در تدوین می شد تا حدی این مشکل را مرتفع کرد و ما اگر نگاهی به سریال های مطرح جهان در این ژانر همچون سریال معروف 24 بیندازیم متوجه این نقیصه می شویم.

وی افزود: با این حال سریال گاندو توانسته یک موضوع اجتماعی و سیاسی را دستمایه قرار دهد که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند و یکی ازدلایلی که برخی سریالها و فیلم ها نمی گیرد به خاط ضعف در سوژه و ایده است و حال آن که اینجا به لطف واقعیتی که وجود داشته ،سوژه و ایده جذابیت لازم را برخوردار بوده و کار مخاطب پسندی تولید شده است و به نظر می رسد که تلویزیون باید به تولید و نمایش این گونه سریال ها ادامه دهد.

وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت دیگر آن است که طبعاً ذائقه مخاطب بعد از دیدن چنین اثری تغییر یافته و از این به بعد او مطالبه گر می شود و امید است که همچون سریال گاندو، آثاری ساخته شود که در عین حفظ خط قرمزها و مسایل اخلاقی، اثری جذاب باشد.

۳۱۳/۸

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha