جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
محمدجواد لاریجانی

حوزه/ دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بیان کرد: ملت ایران علی رغم همه مدعیات حقوق بشری از حقوق اصیل خود محروم شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، محمد جواد لاریجانی صبح امروز در افتتاحیه کنفرانس بین المللی «حقوق بشرآمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری»، در سالن مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامي(يادمان شهدای هفتم تیر) تهران گفت: وقتی بحث اسلام آمریکایی مطرح شد، مصادیق خاصی از جمله کشورهای مرتجع و سلفی ها بودند، ولی پشت سر این مصادیق، فکرهایی نیز وجود دارد که این فکر می تواند به ما کمک کند که مباحث دیگر این حوزه را نیز شناسایی کنیم.

وی افزود: یکی از مولفه های این اسلام، سکولار کردن دین است؛ این سکولاری کردن دین، موتور فکری اسلام آمریکایی است که ظهورات آن متفاوت است؛ داعشی گری و شیعه انگلیسی و امثال حجتیه از جمله ظواهر همین اسلام آمریکایی است.

وی گفت: عرفی بودن حکومت لعاب روشنفکری دارد و فکر بسیار خطرناکی است که مشتریانی در ایران و کشورهای عربی دارد؛ بخشی از جناح اصطلاح طلب به سکولاری بودن دین معتقد هستند و بر عرفی بودن حکومت تاکید دارند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه عنوان کرد: مذاکره تابو نیست، بلکه باید مشخص شود که مذاکره با چه کسی و با چه هدفی انجام می شود؛ اسلام آمریکایی دو رکن بسیار مهم دارد که شامل سکولاری بودن دین و مندرج شدن در ساختار بین المللی است.

لاریجانی اظهارکرد: این تفکر در کشورهای مختلف اسلامی طرفدار دارد و در کشور ما نیز افرادی هستند که به این تفکر معتقد هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضایئه افزود: یمن در این جنگ چهارساله پیروز شده است، زیرا هیچ کس فکر نمی کرد که این ملت، تا این حد توانمند است؛ پیروزی یمن پیروزی دکترین مقاومت است و پیام های بزرگی دارد؛ حال مشخص نیست عربستانی ها چه زمانی این شکست را قبول خواهند کرد؛ این پیروزی به سان پیروزی حزب الله است؛ البته دشمنان می خواهند امواج این پیروزی را کنترل کنند.

وی گفت: دشمنان در یمن می خواهند آثار تمدنی بشری را حذف کنند ؛ کاری که در عراق و سوریه انجام دادند؛ یمن از گهواره های بزرگ تمدن بشری است؛ داروین بیان می کند که بخشی از جهش آخری به سمت بشر شدن در یمن رخ داده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه عنوان کرد: متاسفانه این گهواره تمدنی این چنین مورد تهاجم قرار گرفته است؛ یمن در گرانبهایی برای تمدن بشری و اسلامی است که انشالله به زودی این پیروزی ها آشکار می شود.

لاریجانی اظهارکرد: جهان امروز با پدیده استکباری جهان گشایی روبرو است که البته پدیده جدیدی هم نیست و اسکندرها و چنگیزها و... به دنبال جهانگشایی بودند؛ امپراتوری غربی و شوروی از جهانگشایان معاصر هستند؛ این استبکاری که امروزه بشر، به آن مبتلا است، دارای ابعاد بسیار وسیعی است؛ از همه مهمتر ابعاد فکری و رسانه این جریان مشخص است.

وی افزود: امروزه برای هر فردی کارنامه ای درست می کنند و او را مورد تهاجم قرار می دهند؛ البته خشونت کور بدون مرز هم در دنیای امروز به چشم می خورد؛ تیپ خشونت های داعش، تیپ خشونت های مدرسه بلک واتر است.

لاریجانی ادامه داد: این همایش کار ارزشمندی است که در ابتدای کار خود قرار دارد؛ جریان مقاومت هم در ابتدا یک حرکت کوچک بود که جدی هم گرفته نمی شد ولی امروز ریشه دوانده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه عنوان کرد: در این همایش باید در وهله اول به پایش دست بزنیم؛ دستیابی به اسناد ضد حقوق بشری و تنظیم و بررسی آنها بسیار مهم است؛ برخی از ظواهر حقوق بشر آمریکایی فریبنده است که باید در جریان بحث های پشت پرده هم باشیم.

لاریجانی اظهارکرد: هیئتی که اسناد حقوق بشر را امضا کردند، تنها یک نفر از کشورهای اسلامی که آن هم یک استاد مسیحی در لبنان بود؛ اسناد بعدی بین المللی نیز بدون حضور مسلمانان نوشته شد؛ امروز نیز سازمان ملل به دستگاهی برای تمهید اغراض ضد حقوق بشری مبدل شده است؛ نسل سوم اسناد نیز به دنبال بازنگری مفاهیم اولیه است؛ این مفاهیم راجع به خانواده و زنان و.. است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: یکی از کارهای مهم جمهوری اسلامی در 20سال گذشته تلاش برای باز گذاشتن جای اسلام در این بازنگری است؛ اسناد حقوق بشر نیز در جای خود جالب است.

وی گفت: کرامت انسان سکولار با کرامت انسان غیر سکولار متفاوت است؛ سکولاریسم انسان را به یک عنصر مادی تنزل می دهد؛ کرامت ما صدقه مصوب سازمان ملل است و این سازمان میزان کرامت را ما تصویب می کند؛ ولی خداوند این کرامت را هدیه خود به انسان می داند که کسی نیز حق سلب آن را ندارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه عنوان کرد: تنازل انسان به یک انسان سکولار و حوزه های کرامت او و همچنین تنازل انسان به فرد بودن و کرامت او از جمله مباحثی است که باید به آن توجه کرد؛ در اسناد حقوق بشری هیچ وقت به حق یک کشور اشاره نشده است و تنها به حقوق بشری اشاره می شود؛ مثلا حق ملتی که امروز این چنین مورد فشار است در نظر گرفته نشده است.

لاریجانی اظهارکرد: دو حق ملی مرتبط به کرامت انسانی وجود دارد؛ اول اینکه یک ملت برای اینکه اسلام را به عنوان روش زندگی انتخاب کند؛ هیچ ملتی بر اساس اسناد سازمان ملل متحد حق ندارد اسلام را پایه زندگی مدنی قرار دهد زیرا در 66 موضع علیه یا متناقض با اسلام هستند.

وی افزود: زمانی یک جوانی که تنها سه ماه تا 18 سال فاصله داشت و دو تن از همکلاسی های خود را کشته بود به اعدام محکوم شد و کل دنیا علیه ما موضع گرفت ولی امروزه هزاران کودک در یمن به شکل فجیعی کشته می شوند ولی همه سکوت می کنند.

وی گفت: اسناد بین المللی این حقوق را از ما می گیرند ولی می گویند می توانید رقص های محلی خود را حفظ کنید؛ در سازمان ملل، به دنبال آن نیستیم که چه مصادیقی از حقوق داریم بلکه بحث ما تثبیت یک حق مسلم است؛ ملت ایران و یمن حق دارند ساختار زندگی مدنی خود را بر اساس اسلام شکل دهند ولی حقوق بشر آمریکایی این حق را از ما می گیرند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه عنوان کرد: این اسناد بین المللی به دنبال تبدیل جهان شمولی به جهان گشایی هستند؛ آنها بیان می کنند که زنان می توانند در شهرهای ایران حجاب را از سر بردارند؛ قانون ما در خصوص حدود برهنگی است زیرا حجاب یک امر بسیار مترقی است که نباید سطح آن را تا این حد پایین آورد؛ حتی در آمریکا نیز حدود برهنگی از نظر قانونی مشخص است و اگر کسی بیش از حد قانونی کاری کند قطعا او مجرم خواهد بود.

لاریجانی اظهارکرد: از نظر همین اسناد بین المللی حق نداریم حدود برهنگی را مطابق با نظر خود تعیین کنیم؛ در اسناد بین المللی، زنان ابتدا به یک سوژه سکولار مبدل شدند که پس از این تنازل به یک سری از رفتارها خشونت می گویند از این طریق قوانین خشونت علیه زنان را به تصویب رساندند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه افزود: نکته کلیدی در مذاکرات آن است که غربی ها می خواهند محدودیت هایی که در برجام برای دانشمندان قرار دادند را دائمی کنند؛ حوزه علوم و فنون هسته ای 150 رشته را پوشش می دهند؛ در غرب دانشجویان ما را که در این رشته ها تحصیل می کنند را اخراج می کنند و مقالات ما را با ممیزی های عجیب رد می کنند و حتی دانشمندان ما را نیز می کشند.

وی گفت: در اسناد حقوق بشر آمده است که همه مردم حق کسب علم دارند ولی دانشجوی ما را از دانشگاه های مطرح جهان به حسب ایرانی بودن اخراج می کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه عنوان کرد: لایه های حقوق بشر، متفاوت و پنهان است؛ آنچه در یمن و فلسطین و سوریه و بحرین صورت می گیرد از لایه های ظاهری حقوق بشری آمریکایی است و همچنین محروم کردن مسلمانان از اینکه زندگی مدنی خود را با اسلام هماهنگ کنیم که باعث صدور قطعنامه های همه ساله علیه ایران شده است؛ البته این مسایل باعث ورزیده شدن ما شده است به شکلی که امروزه ما از فعال ترین کشورها در این زمینه هستیم.

لاریجانی اظهارکرد: در ابتدای انقلاب برخی معتقد بودند که از سازمان ملل خارج شویم و برخی نیز می گفتند که دهان غربی ها را در موضوعات حقوق بشری ببندیم؛ امام راحل در این زمینه بیان کردند که ما برای اقامه دین انقلاب کردیم و اگر بنا بود که دین را اجرا نکنیم انقلاب هم نمی کردیم؛ نکته دیگر آنکه ترسوها از مجامع بین المللی خارج می شوند؛ ما باید حرف حق خود را بدون خستگی در این مجامع مطرح کنیم؛ سوم اینکه کارهای خود را بر اساس مصالح پیش بروید و داهیانه نیز عمل کند.

وی گفت: از صدور قطعنامه های آمریکایی و اروپایی ناراحت نیستیم، زیرا اگر از ما تمجید می کردند در کلاس عربستانی ها قرار می گرفتیم؛ در این عرصه باید در بیان مطالب خود شجاعانه رفتار کنیم و نگران تعداد مخاطبان خود نیز نباشیم؛ این همایش به دنبال آن است که قول سدید را با همه توان مطرح کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه عنوان کرد: نعمت های الهی بسیاری بر ما نازل شده است، ولی نعمت های باطنی مهم تر هستند؛ نعمت انسان بودن، نعمت وجود و نعمت هدایت از نعمات بزرگ الهی است که قدردانی این نعمت آن است که راه رسول خدا را فراموش کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha