پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نکوداشت آیت الله سید محمد حسینی زنجانی با سخنرانی مدیر حوزه های علمیه در زنجان

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور، زنجان را استانی عالم پرور خواند و گفت: آیت‌الله العظمی شبیری‌زنجانی شناسنامه فرهنگی نه تنها زنجان بلکه کل کشور است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از زنجان، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور، ظهر امروز در مراسم نکوداشت آیت الله حسینی زنجانی که در حسینیه اعظم زنجان برگزار شد، با اشاره به نسل بزرگ دانشمندان زنجانی، گفت: نسل بزرگی از دانشمندان علوم حوزوی و اسلامی و همچنین علوم دانشگاهی از این خطه نورانی و فرهنگ پرور برخاسته اند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: هویت نسل امروز ما آن گاه درست شکل می گیرد که با این سابقه خیره کننده و روشن تاریخی و فرهنگی آشنا شوند؛ اما متاسفانه جوانان امروز با این پشتوانه بزرگ گره نخورده اند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به نکوداشت مقام آیت الله حسینی زنجانی، افزود: نکوداشت این عالمان بزرگ بیانگر آن است که ما شاخ و برگ های این درختان تنومند علمی و معنوی بوده و همین می تواند بزرگ ترین پیام نشست امروز باشد.

آیت الله اعرافی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن ایام دهه ولایت و مقام شامخ امام رضا (ع)، تاکید کرد: امام رضا (ع) در یک نقطه عطف بزرگ تاریخی در مقام امامت قرار گرفتند که بزرگ ترین نقش آفرین و معمار تشیع در آن برهه از تاریخ بود.

وی در ادامه با اشاره به چندین مواجهه امام رضا (ع) با موارد مختلف اجتماعی و دینی، اظهار داشت: یکی از بزرگ ترین عرصه هایی که امام رضا (ع) در آن نقش آفرینی نمود مواجهه اسلام با ادیان دیگر بود که به علت گسترش قلمرو اسلام تا اقصی نقاط عالم شکل گرفت.

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه افزود: مامون به عنوان حاکم، علاقه مند به این مواجهه و برخورد ادیان و تمدن ها بود و همین امر زمینه ساز شکل گیری مناظرات مفصل امام رضا (ع) با پیروان ادیان مختلف شد که البته ایشان در این زمینه نیز میدان داری می نمود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به دیگر مواجهه امام رضا (ع) در عصر خویش، گفت: از دیگر مواردی که مواجهه امام (ع) را می طلبید که همین گونه نیز شد، مواجهه ایشان با مکاتب و مذاهب اسلامی بود که این مواجهه سبب قوام بیشتر کلام و اعتقادات شیعه در برابر مذاهب دیگر شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: سومین مواجهه امام رضا (ع) مواجهه ای بود که درون خود مذهب شیعه شکل گرفته بود، چرا که بعد از شهادت هر یک امامان معصوم (ع) برخی از شیعیان از روی جهل و به دلایل مختلف از قطار تشیع پیاده می شدند که در زمان ایشان نیز فرقه واقفیه شکل گرفت.

آیت الله اعرافی در ادامه با اشاره به دیگر مواجهه امام رضا(ع)، اظهار داشت: یکی دیگر از مواجهه ها و مقابله های امام، مواجهه با حرکت سیاسی مامون و استراتژی شیطانی او بود که می خواست خط امامت و ولایت را در خط سلطنت هضم کند؛ که با هشیاری کامل امام ناکام ماند؛ در حالی که این حرکت سیاسی مامون خیلی از ناآگاهان را به اشتباه و خطا دچار کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: رهبر انقلاب در بیانیه تمدن ساز گام دوم انقلاب هم توضیحی از رنج ها، مقاومت ها و پیروزی های این ملت بیان کرده و هم نکات روشنگرانه و نقشه راهی بسیار روشن از آینده انقلاب اسلامی ترسیم نمودند.

وی در ادامه افزود: ما در همه عرصه های علم و دانش باید مرزهای آن را در نوردیم و از این خفت تاریخی خود را رها سازیم؛ همان طور که اولین نکته گام دوم انقلاب تاکید بر علم و دانش و تحقیق بود.

آیت الله اعرافی در پایان با اشاره به روش علمای سلف حوزه در مردم داری، گفت: حوزه های علمیه باید مردم دار و مردم مدار باشد و این سنت علمای سلف بود، از همین رو در سیل اخیر شاهد بودیم که بیش از ۱۰ هزار طلبه برای امداد رسانی به مردم و با خلوص نیت به مناطق حادثه دیده شتافتند.

گفتنی است، در پایان این مراسم از تلاش های علمی آیت الله حسینی زنجانی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha