چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
هیات های عزاداری

حوزه/ پژوهشگر حوزوی بیان کرد: شبکه‎سازی هیئاتی با خودمحوری و بیماری عقل کل سنخیت ندارد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‎الاسلام صائبی در کمسیون شبکه سازی در راستای عملیات جمعی که عصر امروز در حاشیه سومین اجلاس رابطان جامعه ایمانی مشعر در مجتمع یاوران مهدی(عج) برگزار شد گفت: شبکه‎های اقدام و علمیات جمعی یکی از انواع شبکه‎ها هستند.

وی افزود: پیوند شبکه‎ای جهت اجرای هرچه بهتر یک نظام و سیستم امری حیاتی است که باید با مشارکت جمعی انجام شود.

پژوهشگر  حوزوی بیان کرد: رابطان شهرستانی جامعه ایمانی مشعر باید توانایی ظرفیت شناسی در منطقه خود و همچنین ارتباط گیری و شکل دهی به این شبکه را داشته باشند؛ اعتماد زمینه ساز وحدت و حضور در یک شبکه است.

وی گفت: برای رسیدن به یک شبکه باید دامنه ماموریت‎ها و فعالیت‎های خود را توسعه دهیم؛ محورهای پیشنهادی در این حوزه نیز شامل مراحل منطقی، وظایف دستگاهی، وظایف دفاتر تخصصی و.. است.

حجت‎الاسلام  صائبی بیان کرد: مراحل تشکیل شبکه نیز شامل ایجاد و انسجام و ادامه حیات شبکه است که در هر کدام مجموعه‎ای از گزاره‎ها نقش آفرینی می‎کنند.

وی گفت: برخی اوقات حوادث باعث ایجاد یک ظرفیت عالی در جامعه می‎شود و به همین دلیل است که سیل و زلزله اخیر کشور باعث ایجاد یک ظرفیت عالی از همکاری و اعتماد و مودت و همه ارکانی شد که می‎تواند یک شبکه قدرت مند ملی را در کشور شکل دهد.

این فعال هیئتی یادآورشد: نقش سرمایه اجتماعی در شبکه سازی بسیار مهم است؛ یک رابط باید بتواند این حوزه را به خوبی شناسایی و مدیریت کند؛ گاهی نیز است این سرمایه اجتماعی به شکل یک پروتکل ظهور و بروز یابد و گاهی نیز اعضا به شکل مومنانه در کنار هم قرار می‎گیرند.

وی گفت: در تشکیل شبکه عناصری چون انگیزه سازی مقدماتی، ظرفیت سنجی و افکار سنجی، تعیین روابط شورای ویژه و ارکان تخصصی، انتخاب مخاطبان، به هم رسانی و ایجاد روابط و در نهایت برگزاری جلسه نهایی دارای موضوعیت است.

پژوهشگر  حوزوی عنوان کرد: در زمینه مخاطب باید حداقلی از اعتماد و معرفی ایجاد شود؛ در این زمینه همچنین نباید یک یا چند تشکل خاص را به عنوان مدیر شبکه شناسایی کنیم چون این عامل، نقش مهمی در به هم ریختن شبکه دارد؛ اختلاف سلیقه و طرد کردن نیروهای خودی به دلیل اختلاف سلایق عوارض بسیاری برای ما خواهد داشت.

حجت الاسلام صائبی بیان کرد: در زمینه مرحله دوم یعنی انسجام شبکه باید به مسایلی چون ساختار و پیکربندی و تدوین طرح و برنامه توجه کرد؛ این مرحله دارای لوازمی چون همرسانی و ایجاد رابطه، توجه به خصوصیات بومی و اعتماد بین اعضای تشکل است.

وی گفت: در همکاری شبکه‎ای سلسله مراتب وجود ندارد و همه دارای یک جایگاه مساوی هستند و در واقع یک خود تنظیمی در جریان است؛ اگر نقدی هم انجام می‎شود باید سازنده باشد.

این فعال جامعه ایمانی مشعر یادآورشد: تدوین طرح و برنامه نیز دارای لوازمی از جمله جلسه اعضای شبکه، نیاز سنجی و یافتن مسایل اصل، تعریف پروژه ها و فرایند چینش آنها، تدوین پیش نویس‎ها توسط ستاد و نقد و نظارت اجرا است.

وی گفت: اصول مهم در فرایند تصمیم گیری نیز شامل اصل صبر، گفت وگو، تحمل اختلاف نظر و اصل جلوگیری از بیماری عقل کل است.

پژوهشگر  حوزوی اظهارکرد: سومین مرحله شبکه سازی نیز به ترتیب شامل فعالیت شبکه اقدامات مقدماتی، فعالیت‎های آزمایشی، اقدامات اصلی، تقسیم کار، تنظیم روابط و نظارت و بازنگری است.

حجت الاسلام صائبی عنوان کرد: در زمینه ادامه حیات نیز باید به مسایلی چون افزایش همکاری بین اعضا، عضو گیری و توسعه ماموریت توجه داشت.
انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha