جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سید یاسر جبرائیلی

حوزه/ جبراییلی نویسنده کتاب روایت رهبری گفت: کتاب روایت رهبری به سیر انتخاب ولی فقیه در ساختار نظام جمهوری اسلامی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، سید یاسر جبراییلی نویسنده کتاب "روایت رهبری" (مناسبات جمهوریت و اسلامیت در انتخاب ولی فقیه) صبح امروز در آیین معرفی این کتاب که در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های کتاب و روایت‌های انتخاب رهبری در آغاز انقلاب اسلامی گفت: در این کتاب سعی شده است به دو سؤال پاسخ داده شود. اول آنکه رهبر در نظام جمهوری اسلامی باید چه کسی باشد و چه کسی نباشد؟ دوم آنکه چگونه رهبر چگونه انتخاب شود و انتخاب نشود؟ این کتاب شامل سه فصل است که به امام خمینی، آیت الله منتظری و مقام معظم رهبری پرداخته است.

وی افزود: در فصل اول سیر ولایت فقیه از خلقت بشر، بعثت پیامبر، امامت تا غیبت گفته شده است و رویدادهای منتهی به تصمیم انتخاب ولی فقیه در مجلس خبرگان را روایت شده است. در ابتدای انقلاب جریان لیبرال‌ از همان آغاز به مخالفت با جمهوری اسلامی پرداخت و بعد از آنکه ساختار نظام تعیین شد، سعی کرد محتوا را سکولار کند.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: در این فصل همه فرآیندها سال ۵۸ و تشکیل جمهوری اسلامی روایت شده است و حتی اشاره‌ای به دولت موقت شده است که در هنگام تصویب اصل ولایت فقیه خواستند که مجلس خبرگان را منهل کنند اما جلوی آن گرفته شد.

جبراییلی تصریح کرد: در فصل دوم از زوایای پنهانی آیت الله منتظری و چرایی انتخاب و عزل ایشان به عنوان رهبر آینده بیان شده است. همچنین از خاطرات مقام معظم رهبری در قضایای دهه ۶۰ و از تلاش‌های ایشان برای جلوگیری از عزل آیت الله منتظری صحبت شده است.

نویسنده کتاب روایت رهبری اظهار داشت: در فصل سوم کتاب درباره مهم‌ترین اقدامات امام خمینی در سال‌های آخر عمرشان و توصیه ایشان به آیت الله خامنه‌ای در مهرماه ۶۷ برای قبول کردن مسئولیت رهبری جامعه گفته شده است. همچنین از مبارزات آیت الله خامنه‌ای تا سال ۶۸ روایت‌هایی آمده است.

جبراییلی در پایان خاطرنشان کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است که مقام معظم رهبری شخصیتی چند بعدی داشته‌اند. در حوزه فرهنگ، سیاست خارجی، نظامی در حد اعلا بودند و حتی امام خمینی ایشان را به خاطر تسلط بر فضای تشکیلاتی و فکری به جای شهید مطهری گذاشتند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در خطبه های دهه ۶۰ در ساحت‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور بر اساس قرآن و سنت تئوری پردازی می‌کردند.

 

خبرنگار: فاطمه اسماعیلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • از قم IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    0 0
    راستی آیا به فکر معیشت فلاکت بار حوزه هم هستید؟؟؟ در صورت کوتاهی، بد می بینید؛ که آن وقت دیگر دیر خواهد بود.....