پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
محسن قمی  معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین قمی با اشاره به اصل مردمی بودن نظام جمهوری اسلامی، تاسیس مجلس خبرگان را پلی میان جمهوریت و اسلامیت دانست و گفت: موضوع کتاب «روایت رهبری» مناسبات جمهوریت و اسلامیت است. امام خمینی از همان ابتدا به مسئله مردم اهمیت می‌دادند و به اکثریت و رفراندوم اعتقاد داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام و المسلمین محسن قمی، عضو مجلس خبرگان رهبری و معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری صبح امروز در آیین معرفی کتاب " روایت رهبری" که در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار شد، با اشاره به اصل مردمی بودن نظام جمهوری اسلامی، تاسیس مجلس خبرگان را پلی میان جمهوریت و اسلامیت دانست و گفت: موضوع کتاب روایت رهبری مناسبات جمهوریت و اسلامیت است. امام خمینی از همان ابتدا به مسئله مردم اهمیت می‌دادند و به اکثریت و رفراندوم اعتقاد داشتند تا قانون اساسی کشور بر این اساس شکل بگیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: حتی بعدها ایشان دستور به اصلاحات قانون اساسی دادند. ما تا به حال در طول تاریخ انقلاب اسلامی ۳۶ انتخابات را برگزار کرده‌ایم و حتی امام خمینی در زمان جنگ تحمیلی دستور دادند که صندوق‌های رای به سنگرها و خط مقدم برده شود.

وی گفت: مجلس خبرگان رهبری نیز جمهوریت و اسلامیت نظام را بهم متصل می‌کند. از آن جهت که اعضای این مجلس با نظر مردم انتخاب شده‌اند. و مسئولیت آنان علاوه بر انتخاب رهبر جامعه، رصد کردن دائم فرد انتخاب شده از سوی مردم و سنجیدن عملکرد او براساس حقیقت و اسلام است.

معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: در طول تاریخ از زمان افلاطون و ارسطو نظریه‌های متفاوتی درباره انواع حکومت داده شده است. حکومت‌هایی مبتنی بر عقل، وحی، نفس و رای اکثریت که به آن دموکراسی می‌گفتند. ارسطو نیز حکومت‌ها را به اعمال حاکمیت از سوی یک فرد، اقلیت و جمعیت تقسیم بندی می‌کرد. و حاکم می‌توانست براساس مصالح مردم یعنی سلطنت یا منافع شخصی یعنی استبداد حکومت بکند.

حجت الاسلام و المسلمین قمی در پایان خاطرنشان کرد: بعدها فارابی، توماس هابز، جان لاک و دیگر فیلسوفان سیاسی به این مسئله پرداختند و در نهایت اراده همگانی و صدای اکثریت را اصل قرار دادند و می‌گفتند صدای اکثریت یا دموکراسی همان صدای خداست.

وی افزود: بعد از آن نظریه‌های انتقادی به وجود آمد که صدای اکثریت را صدای سرمایه و رسانه‌ها می‌دانستند و به این نوع از حکومت‌داری نقد وارد می‌کردند. اما همواره موضوعی که مطرح بوده، تفاوت میان جمهوری و دموکراسی است که در میان نظریه پردازان مختلف دیده می‌شود.

 

خبرنگار: فاطمه اسماعیلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha