سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
جامعه الزهرا(س)

حوزه/ خانم معصومه جعفری گفت: جامعه الزهرا(س) در سال ۲۰۰۱ میلادی در شهر سکردو بازگشایی شد و هم اکنون در مقطع کارشناسی با بیش از ۱۰۰ طلبه یکی از بزرگترین و برترین مدارس علمیه خواهران پاکستان است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، جامعة الزهرا(س) شهر سکردو بلتستان پاکستان در سال 1372 در شهر شیعه نشین سکردو توسط حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد حسن جعفری امام جمعه شهر سکردو تاسیس شد. 

پس از آن در سال 2001 میلادی ساختمان فعلی حوزه علمیه جامعة الزهرا(س) بازگشایی شد و هم اکنون در مقطع کارشناسی با بیش از 100 طلبه یکی از بزرگترین و برترین مدارس علمیه خواهران پاکستان می باشد.

بی تردید این حوزه علمیه در طول تاریخ حیات خود پرونده درخشانی از خود به جا گذاشته است، که استمرار فکر و عمل دینی، مرهون تلاش بی وقفه اساتید و مدیران این حوزه علمیه است.

خانم معصومه جعفری مدیر جامعة الزهرا(س) شهر سکردو بلتستان پاکستان در گفتگو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به تشریح فعالیت های علمی، فرهنگی و تبلیغی یکی از حوزه های علمیه خواهران برتر پاکستان پرداخت که آن را می ­خوانید.

از چه سالی وارد حوزه علمیه شدید؟

بنده چون در یک خانواده مذهبی به دنیا آمدم، از همان ابتدا به درس حوزه و فعالیت های فرهنگی علاقمند بودم، و در سال 1373 رسما وارد مکتب نرجس در حوزه علمیه مشهد مقدس شدم.

جامعه الزهرا (س) سکردو بلتستان توسط چه کسی و در چه سالی تاسیس شد؟

توسط امام جمعه بلتستان حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسن جعفری در سال 1997 در شهر سکردو بلتستان پاکستان تاسیس شد.

هم اکنون چه تعداد طلبه و استاد در این حوزه مشغول به تحصیل و تدریس هستند؟

هم اکنون 100 نفر در خوابگاه و 160 نفر روزانه مشغول تحصیل در این حوزه علمیه هستند. 10 استاد نیز در این حوزه علمیه مشغول به تدریس هستند.

لطفا سوابق علمی و تحصیلی خودتان را هم بیان کنید.

بنده دارای مدرک کارشناسی از مکتب نرجسیه مشهد، کارشناسی ارشد فقه و اصول از جامعة الزهرا(س) قم و دکتری مطالعات زنان از دانشگاه ادیان و مذاهب قم هستم.

همچنین بنده عضو اتحادیه زنان مسلمان جهان، عضو مجمع تقریب مذاهب، بنیانگذار موسسه بین المذاهب الزهرا(س)هستم و توفیق اجرای برنامه های تلویزیونی و رادیویی را دارم و از پنج سال پیش تا کنون توفیق سخنرانی در حرم امام حسین (ع) را دارم.

چندین سال است که برای تبلیغ به کشورهای برزیل ،کونگو ،تانزانیا و کشورهای آفریقایی سفر می‌کنم و در دانشگاه ها و حسینیه های آن کشورها تبلیغ می کنم.

در مورد ساختار جامعة الزهرا(س) توضیح مختصری بدهید.

از تاسیس جامعة الزهرا 25 سال می گذرد، این حوزه علمیه خواهران دارای معاونت های مختلف مانند معاونت آموزش، معاونت پذیرش، معاونت فرهنگی، تبلیغی و معاونت پژوهشی و هیئت علمی است که رئیس آن رئیس دانشگاه شهرسکردو و یک هیئت امنا است که یکی از بخش های مهم این حوزه علمیه است.

طلاب با چه روشی پذیرش می‌شوند؟

ما در حوزه علمیه جامعة الزهراء (س) مانند حوزه های علمیه ایران هر سال در ماه جولای آزمون ورودی داریم و تا اکنون آمار داوطلبان ورودی هر سال بیش از 300 نفر بوده و ما طبق ظرفیت جامعه الزهراء (س) پس از آزمون و مصاحبه بین 300 نفر فقط 25 نفر را برای دوره کارشناسی پذیرش می کنیم.

طلاب جدید الورود برای یک دوره چهار ساله پذیرش می شوند و در این چهار سال کارشناسی (فقه و معارف اسلامی) را به اتمام می رسانند و علاوه بر تحصیلات حوزوی، خواهران طلبه می توانند در طی این چهارسال در آزمون های وفاق المدارس شیعه پاکستان که مترادف با لیسانس است شرکت کنند و مدرک رسمی را بگیرند.

همچنین این طلاب می‌توانند همزمان با تحصیل حوزوی، تحصیل غیر حوزوی هم داشته باشند و تا اتمام کارشناسی مدرک لیسانس دانشگاه های دولتی را هم بگیرند.

ما اخیرا در این حوزه علمیه بعضی از کلاس ها را موظف به داشتن تحقیق کلاسی کرده ایم و الحمدلله تاکنون بیش از 380 تحقیق کلاسی در کتابخانه جامعه جمع آوری شده است.

فعالیت های علمی و پژوهشی جامعه الزهراء (س) و خروجی آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با تلاش طلاب و نقش ویژه اساتید در راهنمایی موضوعات پژوهشی می توانیم ادعا کنیم که جامعة الزهراء (س) در بخش پژوهش و فعالیت های علمی و فرهنگی در بین حوزه های علمیه خواهران پاکستان سرآمد است.

هم اکنون فارغ التحصیلان این حوزه علاوه بر تبلیغ دینی در محله ها و شهرهایی که خودشان زندگی می کنند، در مدارس دولتی و غیر دولتی در حال تدریس هستند. چندین نفر از خواهران نیز خودشان موسسان مدارس غیر انتفاعی هستند و یکی از افتخارات اخیر این حوزه علمیه این است که در پایتخت پاکستان برای انتخاب معلمان زبان عربی و مربی دینی با حضور 600 نفر از طلاب دینی از سراسر پاکستان یک آزمونی برگزار شد و خواهران ما هم در این آزمون حضور داشتند و این نهاد 60 نفر را باید قبول می کرد و تعداد زیادی از وهابیان هم حضور داشتند، اما از این شصت نفر 16 نفر از طلاب جامعة الزهراء (س) قبول شدند و این یکی از موفقیت های شیعیان پاکستان بود.

در 250 مرکز دینی برای دانش آموزان در بلتستان نیز بیش از 25 هزار دانش آموز زیر نظر فارغ التحصیلان این حوزه علمیه هستند و در این مراکز دانش آموزان زیر 15 سال برای یاد گیری امور اولیه دینی حضور پیدا می کنند.

لطفا درباره برنامه‌های فرهنگی جامعة الزهرا(س) توضیح دهید؟

از جمله فعالیت های فرهنگی جامعة الزهرا(س) حضور فعال و اثرگذار طلاب در شهرها و روستاهای خودشان است و علاوه بر این الحمدلله از 7 سال پیش تا کنون محفل انس با قرآن کریم در شهر سکردو در پانزدهم ماه مبارک رمضان با حضور شخصیت های برجسته مذاهب مختلف در یکی از دانشگاه های این شهر برگزار می کنیم.

علاوه بر این حدود سه سال است که با مشارکت مجمع تقریب مذاهب و اتحادیه زنان مسلمانان جهان در شهر سکردو کنفرانس تقریب مذاهب با عنوان «کنفرانس بین المللی خیرالنساء (س)» برگزار می کنیم.

همچنین تاسیس موسسه علمی فرهنگی از دیگر برنامه های جامعه الزهراء(س) بود که این موسسه 700 نفر عضو از سراسر پاکستان دارد که شامل شخصیت های برجسته شیعه، سنی، اهل حدیث و وهابی می باشد و هر سال هم برای دوره کوتاه مدت مطالعاتی آنها را به ایران می آوریم و هر گروهی که به ایران می آیند پس از بازگشت به پاکستان کارهای مهمی را همه باهم انجام می دهند. و این موسسه در طول سال هم فعالیت های زیادی در زمینه ی وحدت میان مسلمین دارد.

از کارهای مهم دیگر این موسسه کمک به ازدواج زوج های جوان کم بضاعت است که الحمدلله اخیرا 250 زوج به همت این موسسه به خانه بخت رفتند.

طرح اکرام نیز یکی از کارهای مهم این موسسه است و درحال حاضر بیش از 300 نفر از ایتام به نام حضرت امام علی (ع) تحت پوشش موسسه می باشند و چند نفر از دانشجویان که تحت پوشش ما بودند  الحمدلله اکنون در پست های مهم کشور درحال خدمت هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فاطمه چهاروطنی IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    0 0
    سلام علیکم از بسیج دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هستیم شماره تماس خانم دکتر معصومه جعفری را می خواهیم که از ایشان دعوت کنیم برای سخنرانی به صورت مجازی.