جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیرحوزه های علمیه گفت: باید با شناسایی وقف های موجود در حوزه، به جای برسیم که حوزه های علمیه شکوفا شود، برای تحقق این امر دنبال شناسایی و تعیین موقفه های حوزه های علمیه هستیم.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در هفتمین اجلاسیه معاونین پژوهشی مدارس علمیه که در قم برگزار شد به طرح چند سؤال از جمله این سؤالات چگونگی وضعیت و شاخصه های پژوهش در جهان امروز؛ چگونگی روند پژوهش آموزش عالی در 40 سال اخیر؛ چگونگی روند پژوهش حوزه های علمیه در40 سال اخیر؛ اختصاص دادن چند بنددر منشور حوزه ها در چشم انداز و نظامات جامع پژوهش به پژوهش و چگونگی وضعیت پژوهش در برنامه 5 سال حوزه های علمیه پرداخت.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: مرکز مدیریت حوزه های علمیه با وجود همه مشکلات، ولی در این مدت با نگاه جهادی فعالیت کرده و این فعالیت ها باعث شکل گیری اسناد کلان، طرح های زیاد و برنامه 5 ساله درحوزه های علمیه شده است.

امام جمعه قم افزود: امروز حوزه های علمیه دارای منظومه واحد فکری همراه با برآورد نیازها و خواسته ها است و در این عرصه نظامات جامع مانند درختواره رشته ها تولید شده است. همه این مسائل در طی دو سال با کمترین هزینه انجام شده است.   

وی افزود: اکنون بخش هایی از این طرح ها در حوزه های علمیه به اجرا در آمده  و بخش هایی هم آماده اجرا است. هدف از این طرح ها رسیدن به افق 1414 است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به مأموریت های معاونت های  پژوهش در  استان ها اظهار داشت: در حوزه استانی دو مسئله جهت گیری کلان و نظارت به تفویض اختیارت بیشتر و ارتقاء و تعالی مدیریت استانها مورد دقت نظر و ضرورت مدیریت حوزه های علمیه است. این دو مسئله به 20 تا 30 محور برمی گردد. اما معاونت پژوهش مدارس استانها دارای مأموریت های کلان و رسالت ها و اشراف هوشمندانه بر فرایندهای دیگر و بهره گیری از سایر نظامات پژوهشی است.

عضو شورای عالی حوزه گفت: راه تحقق مأموریت دوم که همانا اشراف هوشمندانه بر فرایندها است، نیازمند به طراحی دقیق، قوانین منسجم، تعامل با آموزش و تولید فکر و ایده از سوی معاونین مدارس استانها است. این باعث می شود آموزش و سایر نظامات پژوهش محور شود.  

عضو فقهای شورای نگهبان، بر اهمیت موضوع برگزاری مباحثه و راه اندازی گروه های علمی از سوی معاونین پژوهشی مدارس استانها تأکید کرد و ادامه داد: گروه های علمی دارای  رسالت های چون آموزشی، اخلاقی و پژوهش می باشند.

مدیر حوزه های علمیه افزود: مسئله دیگر راه اندازی انجمن های علمی، کانونهای علمی، شورای پژوهش و نمرات پژوهش در استانها از سوی معاونین پژوهشی است.

وی افزود: مسئله دیگر راه اندازی درس خارج در استانها است. دراین رابطه بیش از 20 درس خارج در استانها شکل گرفت. توجه به این مسئله باعث رشد علمی حوزه های علمیه استانها خواهد شد.

امام جمعه قم اظهار داشت: موضوع دیگر که باید از سوی معاونین پژوهشی به آن توجه شود، ارتقاء علمی اساتید در عرصه پژوهش همراه با برگزاری کارگاه های  مهارت افزایی پژوهشی است.

آیت الله اعرافی افزود: از دیگر طرح ها، نظام جامع اساتید است. این طرح هنوز نهایی نشده است ولی به دنبال نهایی کردن آن هستیم. این مسئله نیازمند توجه جدی معاونین پژوهشی برای ارتقاء پژوهش اساتید است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوع دیگر برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی در تابستان است. امسال تعداد طلبه ها از 3 الی 4هزار به 20 هزار طلبه در پایگاه های تابستانی برای تحصیل و ارتقاء رسیده است. هدف بهره گیری از ایام تابستان برای محورهای تحصیل، تهذیب و پژوهش است. این هم از محورهایی است که باید مورد توجه دقیق معاونین پژوهش استانها باشد.  

وی ادامه داد: موضوع دیگر آمادگی معاونین پژوهشی برای تشکیل گروه و بعدها مراکز پژوهشی، تعیین رشته های تخصصی همراه با پایان نامه ها و انتقال پایان نامه ها در سطح سه به استانها وتوجه به حضور جدی تر استانها در کتاب سال حوزه و ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: از دیگر پروژه ها رتبه بندی پژوهشی پژوهشگران حوزوی، رتبه بندی مراکز و مدارس پژوهشی است.

وی با اشاره به موضوع موقوفات درحوزه های علمیه افزود: اگر وقف های حوزه به صورت دقیق شناسایی شود، حوزه در همه موارد می تواند مستقل شود.

امام جمعه قم اظهار داشت: باید با شناسایی وقف های موجود در حوزه به جای برسیم که حوزه های علمیه شکوفا شود، برای تحقق این امر دنبال شناسایی و تعیین موقفه های حوزه های علمیه هستیم.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha