شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
توطئه رسانه ای بی بی سی علیه ایران

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بی‌بی‌سی گرد و خاک رسانه ای به راه انداخت

یکی از مدیران رسانه دولتی انگلیس، «بی‌بی‌سی»، مدعی شده این رسانه یک خبرنگار به ایران اعزام کرده است.رئیس بخش گردآوری اخبار در رسانه دولتی انگلیس، «بی‌‌بی‌سی» در توئیتر مدعی شده بخش انگلیسی این رسانه اقدام به اعزام خبرنگار به ایران کرده است.این عضو بنگاه سخن‌پراکنی بی‌بی‌سی در توئیتی نوشته است: «امروز، بی‌بی‌سی‌  با "مارتین پیشنس" پوشش اخبار از داخل ایران را آغاز می‌کند. این یک دسترسی نادر در مقطعی کلیدی است. محدودیت‌هایی درباره جابجایی‌های این تیم وجود دارد، اما در خصوص آنچه آنها می‌گویند چنین محدودیتی نیست.»یک تهیه‌کننده و یک فیلمبردار «مارتین پیشنس» را همراهی می‌کنند و او اولین گزارش خود را از داخل ایران برای بخش انگلیسی بی‌بی‌سی ارسال کرده است.رسانه دولتی «بی‌بی‌سی» از جمله رسانه‌هایی است که از دیرباز به دشمنی با ملت ایران شهرت دارد. این رسانه در کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ در سرنگونی دولت «مصدق» نقش‌آفرینی کرد.بخش فارسی این رسانه موسوم به «بی‌بی‌سی فارسی» که در آستانه دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ آغاز به کار کرد از رسانه‌های نقش‌آفرین در فتنه سال ۱۳۸۸ بود.«حمید بعیدی‌نژاد»، سفیر ایران در لندن چندی پیش بی‌طرفی بی‌بی‌سی فارسی را زیر سوال برده بود. او اسفندماه سال گذشته در صفحه توئیتر خود نوشت: «بی‌بی‌سی فارسی نمیتواند یک شبکه خبری مستقل باشد، چون بودجه آن از بودجه عمومی کشور (تامین می‌شود) و لذا فعالیت آن تحت نظارت دولت انگلیس است.»وی اضافه کرد: «کمیته‌ای از مجلس بریتانیا نیز سه سال قبل از تشکیل این شبکه، موکدا به شبکه بی‌بی‌سی توصیه کرده بود که برای ایجاد تغییرات سیاسی در ایران به ایجاد سرویس فارسی اقدام کند.»

 

پدر توپخانه ایران به همرزمان شهیدش پیوست

امیر سرتیپ احمد ترکان، معاون اسبق عملیات ارتش جمهوری اسلامی ایران، پدر توپخانه ایران، از قهرمانان و نوابغ دوران هشت سال دفاع مقدس و یار دیرین شهید صیاد شیرازی دار فانی را وداع گفت و به همرزمان شهیدش پیوست.امیر سرتیپ احمد ترکان در سال ۱۳۴۱ وارد دانشگاه افسری ارتش شد و پس از طی دوره مقدماتی توپخانه و سپری کردن دوره‌های تکاور، چتربازی، مربی کوهستان و دیگر دوره ها، به تیپ ۵۵ هوابرد شیراز را برای ادامه خدمت منتقل شد.وی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، نقش موثری در نجات مردم و کمک به هموطنانش بویژه در غرب کشور و پاکسازی محور بانه و سردشت و ممانعت از سقوط شهر سنندج و نجات پادگان لشکر ۲۸ سنندج داشت، در طی دو مرحله و در مقاطع بسیار حساس و مهمِ هشت سال دفاع مقدس تا پایان جنگ تحمیلی، بخاطر داشتن نبوغ نظامی و ابتکار عمل منحصر بفرد، فرماندهی لشکر ۲۸ کردستان را بر عهده گرفت. اقدامات ابتکاری، خلاقانه و روحیات ولایتمدارانه و شهادت‌طلبانه امیر سرتیپ احمد ترکان در عملیات‌های مختلف دفاع مقدس مانند والفجرها، بیت‌المقدس‌ها و …، بیانگر نبوغ نظامی، خلاقیت در روش‌ها و تاکتیک‌های نظامی، قدرت تصمیم‌گیری صحیح و بموقع در شرایط بحرانی، شجاعت و بی باکی این قهرمان کم‌نظیر هشت سال دفاع مقدس است که در آن دوران فرماندهی چندین عملیات مهم و اثرگذار را نیز بر عهده داشت.همچنین، تقدیر فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی) از امیر سرتیپ ترکان پس از جنگ تحمیلی، حضور به عنوان یکی از نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در هم‌اندیشی بررسی قوانین ژنو بدلیل تسلط بر زبان انگلیسی و اشراف بر اطلاعات نظامی، حقوقی و قوانین بین‌المللی، همراهی با شهید سپهبد علی صیاد شیرازی برای تشکیل هسته‌های انقلابی در جریان شکل‌گیری انقلاب اسلامی، دریافت چند مرحله ارشدیتِ مأموریت‌های رزمی در دوران جنگ تحمیلی و نیز اشراف و پیاده‌سازی دانش توپخانه در حوزه‌های عملیاتی، آموزشی و پرورش افسران متعهد و متخصص و انتقال دانش و تجربیات گرانقدر سال‌های دفاع مقدس به نسل جوان، گوشه‌ای از افتخارات و اقدامات موثر ایشان در طول خدمت در ارتش جمهوری اسلامی ایران و پس از آن به‌شمار می‌رود.

 

«فرمانده_کل_نژادپرستان» هشتگ شد

توهین رئیس‌جمهور آمریکا به زنان کنگره که به عنوان پناهجو وارد این کشور شده‌اند، خشم کاربران توئیتر را برانگیخت به طوریکه هشتگ #فرمانده_کل_نژادپرستان و #ترامپ_نژادپرست_است، به موضوع داغ توئیتر تبدیل شد.توهین‌های نژادپرستانه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به نمایندگان زن کنگره، موجی از خشم کاربران توییتری را برانگیخت.«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در یک پیام توییتری نژادپرستانه، خواستار بازگشت سه زن عضو کنگره با اصالت فلسطینی، سومالیایی و پورتوریکویی به کشورهایشان شد.وی در این پیام توییتری نوشته بود: « جالب است زنان دموکرات ترقی‌خواه کنگره را ببینید که اصالتاً از کشورهایی آمده‌اند که دولت‌هایشان فاجعه کامل و تمام عیار هستند، بدترین و فاسدترین و بی‌کفایت‌ترین در هرکجای دنیا هستند (اگر اصلاً دولتی در حال کار داشته باشند)، اکنون با صدای بلند و خشنی به مردم آمریکا، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین کشور ملت روی زمین می‌گویند که چطور دولت باید اداره شود».رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «چرا آنها مکان‌هایی که از آن آمده‌اند برنمی‌گردند و به ترمیم مکان‌های کاملاً از هم گسیخته و آلوده به جرم کمک نمی‌کنند. سپس برگردند و به ما نشان دهند چگونه این کار را باید انجام داد. این مکان‌ها به‌شدت به کمک شما نیاز دارند. شما نمی‌توانید به قدر کافی سریع بروید. مطمئن هستم نانسی پلوسی بسیار خوشحال خواهد شد که ترتیبات سفر مجانی شما را فراهم کند».کاربران توییتری با انتشار توییت‌هایی همراه با هشتگ # ترامپ _ نژادپرست _است و #فرمانده_کل_نژادپرستان خشم خود را ابراز کردند و این هشتگ‌ها روز گذشته به موضوع داغ توییتر تبدیل شد و به بیان دیگر «ترند» روز یکشنبه شبکه توییتر شده بود. نمایندگان دموکرات کنگره اخیراً بازدیدهایی را از اردوگاههای مرزی آمریکا صورت داده‌اند و وضعیت پناهجویان را هولناک توصیف کرده‌اند و موجی از انتقادات را از سیاست‌های ترامپ در قبال پناهجویان به راه‌ انداخته‌اند و همین مسئله خشم رئیس‌جمهور آمریکا را برانگیخته است.سیاست‌های سختگیرانه دولت آمریکا در مناطق مرزی، تاکنون به مرگ تعدادی از پناهجویان به ویژه نوجوانان و جوانان مهاجر منجر شده است.

 

ایران پیشتاز فرسایشی کشورهای دنیا شد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایران در فرسایش آب، خاک، گیاه و تولید پسماند زباله پیشتاز کشورهای دنیاست که باید برای اصلاح این امور سیاست‌های خود را تغییر دهیم.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در جهان ۱۷ درصد ظرفیت کشور در مناطق حفاظت شده برای نسل‌های آینده حفظ شود اما در ایران این آمار ۱۲ درصد است که باید در سالهای آینده این پنج درصد فاصله جبران شود.وی از سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان سازمانی که موظف به حفظ حقوق نسل آینده در حوزه زیست محیطی است یاد کرد و گفت: بخش عمده این وظیفه بر عهده محیط‌بانان کشور است.معاون رئیس جمهور بر پرهیز از فعالیت‌های شعاری در حوزه محیط زیست تاکید کرد و کوتاهی در این حوزه را ننگی برای جامعه دانست و ادامه داد: متأسفانه ایران در فرسایش آب، خاک و گیاه، تولید پسماند زباله و آلودگی هوا پیشتاز کشورهای جهان است.کلانتری با اشاره به فعالیت ۳ هزار محیط بان در کشور خاطرنشان کرد: مقرر شده هر ساله ۳۰۰ نفر به این جمع اضافه شود و با توجه به کسانی که بازنشسته می‌شوند و بر مبنای کنونی هر محیط‌بان باید ۳۳ هزار هکتار مرتع را حفاظت کند و مشخص است که کمبود نیروی انسانی در این حوزه مشهود است و با این حجم فعالیت کاری نمی‌توان انجام داد.

 

تهدید طالبان رادیو سما را بست

یک ایستگاه رادیویی غیردولتی در افغانستان در اثر تهدیدهای پیاپی طالبان پخش برنامه‌های خود را متوقف کرد.رادیوی غیردولتی سما که از سال حدود ۶ سال پیش در ولایت غزنی افغانسان فعالیت داشت، برنامه‌های سیاسی، دینی، اجتماعی و سرگرم‌کننده پخش می‌کرد. رادیوی سما در مجموع ۱۳ کارمند داشت و سه تن از گویندگانش زن بودند.مدیر این رادیو اعلام کرد که فرماندهان طالبان با تماس تلفنی و ارسال نامه هشدارآمیز از وی خواسته‌اند از به‌کار گرفتن زنان در این رادیو پرهیز کند.وی افزود که این تهدیدها باعث شده پخش برنامه‌های رادیو را متوقف کند.از سوی دیگر «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان دست داشتن فرماندهان این گروه در این تهدید‌ها را انکار کرد. وی گفت که تلاش دارد جزئیات بیشتری در این زمینه به دست آورد.طالبان اعلام کرده بسیاری از افراد به‌خصوص هنگام دعواهای شخصی، خود را به دروغ از اعضای این گروه معرفی می‌کنند.

 

فرانسه مکرون را هو کرد

معترضان به نظام سرمایه داری امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه را هنگام عبور از خیابان شانزه لیزه پاریس هو کردند. در مراسم جشن چهاردهم ژوئیه که روز ملی فرانسه محسوب می شود، معترضان به سیاستهای اقتصادی، اجتماعی و مالیاتی دولت فرانسه در خیابان شانزه لیزه با مشاهده خودرو حامل «امانوئل مکرون» او را هو کردند.همه این معترضان از بیم این که مبادا با برخورد یا محدودیتی از طرف نیروهای پلیس مواجه شوند، جلیقه‌های زردرنگ خود را درآورده بودند اما برخی از آنها بادکنک‌های زردرنگ در دست داشتند.امانوئل مکرون پس از عبور از خیابان شانزه لیزه به میدان کونکورد رفت تا با چندین تن از رهبران اروپا از جمله مرکل که انتظار او را می کشیدند، دیدار کند.از سال 2017 که امانوئل مکرون به ریاست جمهوری فرانسه دست یافت این سومین مراسم رژه چهاردهم ژوئیه است که در آن شرکت می کند. مراسم جشن چهاردهم ژوئیه امسال فرانسه تحت نشانه همکاری نظامی اروپا برگزار شده است.در تظاهرات پس از رژه 14 ژوئیه در نزدیکی خیابان شانزه لیزه در پاریس یک زن زخمی شد. نخستین تنش ها در اطراف خیابان شانزه لیزه پاریس روی داد که صبح امروز در آن رژه نظامی برگزار شد. نزدیک به 200 نفر در تظاهرات شرکت کردند. نیروهای امنیتی مانع برگزاری تظاهرات شدند و از گاز اشک آور استفاده کردند. در حاشیه این تجمع یک زن از ناحیه صورت رخمی شد.

 

پیاده‌روها جیب اراذل را پر کردند

هم‌اکنون در بعضی نقاط خیابان ولیعصر که جزو نقاط گران دستفروشی محسوب می‌شود، قیمت اجاره هر موزاییک، ۵۰ هزار تومان تعیین شده است. هر دستفروش برای پهن کردن بساط به حداقل چهار موزاییک نیاز دارد. با این توصیف برای اجاره هر بساط با چهار موزاییک، روزانه ۲۰۰ هزار تومان باید بپردازد.اما ر برخی معابر عمومی که پردرآمد نیستو به اصطلاح پاخور خوبی ندارد، هر موزاییک به قیمت ۵ هزار تومان اجاره داده می‌شود. این رقم‌ها براساس گزارش‌هایی گفته می‌شود که به مسئولان شهری ارائه شده است.

 

مراکز درمانی خصوصی هم به چند درصدی ها رسید

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه ۸۰ درصد مردم ایران استطاعت مراجعه به مراکز درمانی خصوصی را ندارند گفت: تنها حدود ۳ درصد جمعیت کشور توان مراجعه به مراکز خصوصی به‌صورت آزاد و ۱۶ درصد با بیمه تکمیلی را دارند. معاون کل وزارت بهداشت میزان مصرف نمک در کشور را 3 برابر میزان متوسط حهانی دانست و بیان کرد: استان گیلان رتبه 6 در مصرف بالای نمک در کشور را دارد همچنین در رابطه با کم تحرکی نیز جزء استان‌های نخست کشور است. محدوده مرکزی شهر، حد فاصل میدان انقلاب تا میدان فردوسی نیز معابر به‌صورت هفتگی اجاره داده می‌شود. رقم اجاره‌ها از ۳۰۰ هزار تومان برای یک هفته شروع می‌شود و بسته به مکان و نوع کالا فرق می‌کند. در واقع این رقم به نقاطی اختصاص دارد که پاخور کمتری دارند.

 

سوء قصد سیاسی تکذیب شد

در حالی که در ابتدا خبر حمله مسلحانه به احمد سالک (نماینده اصفهان در مجلس) در تهران منتشر شده بود اندکی بعد مسوول دفتر وی گفت که درگیری شخصی با راننده سالک صورت گرفته است. وی گفته هنگام درگیری، نماینده حضور نداشته و راننده نماینده به دلیل اصابت گلوله اسلحه اش به پای وی زخمی شده است.مسئول دفتر حجت‌الاسلام سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در اصفهان درباره جزئیات وقوع این حادثه اظهار داشت: این حادثه ساعت 8:39 دقیقه در حالی رخ داده است که حجت الاسلام سالک قصد حضور در صداوسیما را داشت.احمدی افزود: این حادثه در مجاورت یکی از ساختمان‌های صدا و سیما در خیابان لبافی نژاد تهران رخ داده و در جریان آن زمانی که حجت‌الاسلام سالک به داخل ساختمان می‌رود به خودروی وی تعرض شده است.مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت اعلام کرد: ساعت ۲۱ امشب در خیابان ولیعصر خیابان لبافی نژاد ، خبر شلیک دو عدد گلوله توسط شهروندان به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اطلاع داده شد که بلافاصله با حضور ماموران در محل مشخص شد، گلوله ها توسط راننده خودروی پژو پارسی که در کنار خیابان پارک بوده، شلیک شده است.در بررسی های بیشتر مشخص شد این فرد راننده یکی از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی است که دو عدد گلوله از اسلحه کمری وی شلیک و موجب مصدومیتش از ناحیه پا شده است.با هماهنگی اورژانس مصدوم به بیمارستان انتقال داده شد که موضوع در حال پیگیری می باشد. وخبر تکمیلی آن متعاقبا اعلام خواهد شد.لازم بذکر است هنگام حادثه نماینده مردم اصفهان در محل حضور نداشته است.

 

زباله برای هند بحران آفرید

بحران انباشت زباله در هند همچنان ادامه دارد.با وجود اینکه دولت دو سال است که انباشت زباله را ممنوع کرده است اما ارتفاع کوه زباله در دهلی نو به 65 متر رسیده است.این کوه زباله خطراتی نیز به همراه داشته است؛ فرو ریختن بخشی از آن دو کشته بر جا گذاشت. روزانه 2 هزار تن زباله به این محل در شرق هند افزوده می شود.

 

سیل آسیا را زیر آب برد

بر اثر سیل و رانش زمین در جنوب آسیا، ده ها تن جان باختند و یک میلیون نفر آواره شدند.بارش شدید باران های موسمی سبب جاری شدن سیل در بخش هایی از شمال شرق هند شده است.در ایالت«آسام» ۱۴ نفر به علت بارندگی های شدید جان خود را از دست داده اند و بیش از یک میلیون نفر به دلیل بالا آمدن سطح آب رودخانه ها مجبور به ترک خانه های خود شده اند. بیش از صد روستا تحت تاثیر سیل قرار گرفته و چندین روستا به طور کامل به زیر آب رفته است.در نپال هم سیل و رانش زمین جان بیش از 60 نفر را گرفته است. 30 نفر مفقود و بیش از ۱۰ هزار نفر هم مجبور به ترک خانه های خود شده اند.در بنگلادش نیز ۱۲ نفر در برخورد صاعقه جان خود را از دست داده اند و 40 هزار نفر هم مجبور به ترک خانه هایشان شده اند.

 

حناچی برای رود دره‌ها هشدار داد

شهردار تهران بر بازچرخانی آب در شهر تهران تاکید کرد.پیروز حناچی در آئین آغاز عملیات اجرایی پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی مناطق ۲۱ و ۲۲ و کنترل سیلاب شمال و غرب شهر تهران گفت: تهران اساساً در امتداد هفت یا هشت روددره شکل گرفته است و سالیان سال روددره‌ها در امتداد شهر تهران ادامه داشته‌اند و پس از عبور از رودخانه‌های مختلف به دریاچه می‌رسیدند. هر چه دخل و تصرف ما در طبیعت بیشتر می‌شود باید تمهیدات و یا تبعات آن را بپذیریم.حناچی ادامه داد: در حقیقت طرح ما ۸۴۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد تا بتوانیم آب‌های غرب و شمال تهران را کنترل کنیم و پروژه امروز تونلی به طول چهار کیلومتر است که ۲۰۰ میلیارد تومان از ۸۴۰ میلیارد تومان را به خود اختصاص می‌دهد. توسعه تهران به گونه‌ای بوده که مسیر این روددره‌ها بسته شده و در مواقعی می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

 

موادمخدر جهان بر دوش ایران سنگین تر شد

سردار محمد مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا اظهار کرد: امروز پدیده موادمخدر به عنوان یکی از معضلات بزرگ جامعه بشری است. رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا  با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد کشفیات موادمخدر در جهان در اختیار پلیس ایران است ، افزود: در ۷ ماه گذشته میلادی تا کنون ۳۶۴ تن انواع موادمخدر کشف ، ۳۸۱۴ شهید و ۱۲ هزار نفر مجروح را در این مسیر اهدا کرده است.وی تصریح کرد: تولید شیشه در افغانستان یک تهدید جدی است چرا که عواید فروش آن در اختیار شبکه‌های قاچاق قرار می‌گیرد که بخشی از این عواید در چرخه پولشویی چرخه اقتصادی کشور‌ها است.

 

کودکان کار پایتخت را قرق کردند

شکرالله حسن‌بیگی معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران در حاشیه جلسه شورای اجتماعی استان تهران اظهار کرد: در جلسه مشکل نبود پزشک برای انجام معاینات کودکان کار و ساماندهی این کودکان مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد که دو پزشک در مرکز نگهداری کودکان مستقر شوند تا پس از معاینه کودکان برگه تایید معاینه آن‌ها صادر شود.وی افزود: همچنین اگر کودکی در این مرکز نیاز به بیمارستان داشت با کمک این پزشکان کار انتقال آن‌ها صورت گیرد بنابراین هماهنگی‌هایی نیز با اورژانس تهران در این زمینه برای مستقر شدن در مرکز انجام شده است و سه بیمارستان نیز در این خصوص مشخص خواهد شد.حسن بیگی گفت: مشکلی نیز در خصوص نیروی انتظامی وجود داشت که نیرو‌های انتظامی در سر چهارراه‌ها همراه اکیپ حضور ندارند که در این جلسه مقرر شد هماهنگی‌هایی برای این کار صورت گیرد.وی بیان کرد: متاسفانه حدود ۸۰ درصد کودکان کار در شهر تهران اتباع خارجی هستند که بر اساس دستورالعمل وزارت کشور کودکانی که از اتباع خارجی هستند در قالب با ساماندهی شوند تا به این ترتیب بتوانیم برای ۲۰ درصد ما باقی کودکانه کار برنامه ریزی لازم را انجام دهیم.معاون استاندار تصریح کرد: در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد کودکان کار در استان تهران نداریم، اما حدود ۱۰ هزار کودک کار در کل کشور وجود دارد که بیشتر آن‌ها یعنی حدود ۴ هزار کودک کار در استان تهران حضور دارند که البته بیشتر آن‌ها در شهر تهران هستند.

 

سقوط هواپیما در سوئد مرگبار تمام شد

در سانحه سقوط هواپیما در سوئد ۹ نفر کشته شدند. بر اساس اعلام این رسانه، سازمان امدا و نجات سوئد در این خصوص اعلام کرد: هواپیمای مذکور حامل چتربازان بود.بر اساس اعلام این نهاد، هواپیمای مذکور در رودخانه ای بیرون از منطقه «اومی» (Umea) در شرق این کشور سقوط کرده است. تا کنون اطلاعاتی درباره علل و عوامل این حادثه منتشر نشده است.

 

سکته قلبی ایرانی ها جوان تر شد

مسعود اسلامی گفت: بیست و یکمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق ایران، از ۲۹ مرداد تا ۱ شهریور ۹۸ در سالن همایش‌های بین المللی برج میلاد تهران برگزار می‌شود.وی با اشاره به ارائه جدیدترین دستاوردهای حوزه قلب و عروق در کنگره پیش رو، افزود: طی چهار روز برگزاری کنگره، کارگاه‌ها و میزگرردهایی با حضور میهمانان خارجی و اساتید برجسته از کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی برپا خواهد شد.اسلامی، در ادامه به سن شیوع سکته‌های قلبی در ایران اشاره کرد و گفت: افرادی که در کشور دچار سکته قلبی می‌شوند، ۱۰ تا ۲۰ سال جوان‌تر از کشورهای اروپای غربی و آمریکا هستند.وی افزود: بیماران سکته قلبی در ایران بین ۴۰ تا ۵۰ سال هستند و حتی جوانان ۲۰ ساله‌ای داریم که دچار سکته قلبی می‌شوند اما تشخیص داده نمی‌شوند.عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تاکید کرد: وضعیت درمان بیماران قلبی در کشور شرایط مطلوبی در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا دارد.

 

آمار کودک آزاری ایران را غافلگیر کرد

رئیس اورژانس اجتماعی کشور گفت: هشت درصد از مداخلات اورژانس اجتماعی مربوط به کودک آزاری است که ۵۰ درصد آن کودک آزاری مربوط به غفلت و بی‌توجهی، ۳۰ درصد از نوع آزار عاطفی و روانی، ۱۵ تا ۱۶ رصد آزار جسمی و سه تا چهار درصد آزار جنسی است.رئیس اورژانس اجتماعی کشور در ادامه اظهار کرد: حدود ۹۸ درصد کسانی که کودک را آزار می‌دهند، از اعضای خانواده و بستگان و دو درصد از آنان غریبه هستند.

 

پایتخت برق ۱۵ پرمصرف را قطع کرد

برق ۱۵ سازمان ملی، استانی و تعدادی از بانک‌های پرمصرف پایتخت قطع شد و پایش و کنترل برق مصرفی ادارات تهران تا پایان مردادماه ادامه دارد.کامبیز ناظریان - معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ - با اشاره به قطع برق ادارات پرمصرف دولتی و غیردولتی پایتخت از امروز، گفت: در راستای مدیریت مصرف شهر تهران و حسب مصوبه هیئت دولت و دستورالعمل استانداری تهران تمامی سازمان‌های ملی، استانی، نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و مؤسسات آموزش عالی باید مصرف برق خود را ۱۰ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش دهند.وی افزود: بر اساس دستورالعمل استانداری تهران سازمان‌های یاد شده باید در زمان پیک از مولدهای تأمین اضطراری برق استفاده و همچنین دمای سیستم‌های سرمایشی خود را روی عدد ۲۵ درجه تنظیم کنند.معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با تاکید بر این‌که ۲۵۰ نفر ارزیاب مدیریت مصرف در حال کنترل سیستم مصرفی برق ادارات تهران هستند، عنوان کرد: تمامی سازمان‌های مهم پایتخت به کنتورهای هوشمند مجهز شده‌اند تا مصرف برق آنها از راه دور کنترل شود.بنا بر اعلام وزارت نیرو، ناظریان با اشاره به اینکه مصرف برق ظهر امروز شهر تهران به ۴۵۱۰ مگاوات رسیده بود، گفت: در حال حاضر مشارکت مردم، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی موجب صرفه‌جویی ۲۰۰ مگاواتی در مصرف برق پایتخت شده است.وی با تاکید بر اینکه هر یک درجه افزایش دما حدود ۱۵۰ مگاوات به بار شبکه شهر تهران اضافه می‌کند، ادامه داد: با توجه به افزایش دمای هوا در چند روز آینده انتظار می‌رود تمامی سازمان‌ها و مردم نسبت به کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق خود در زمان پیک مصرف (ساعت ۱۲ تا ۱۶) توجه ویژه‌ای داشته باشند تا خللی در تأمین برق پایدار مشترکان پایتخت ایجاد نشود.

 

ایران گرم‌تر شد

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از استقرار هوای گرم تابستانی در کل کشور خبر داد و گفت: دمای تهران فردا (۲۵ تیرماه) به ۴۲ درجه سانتیگراد می‌رسد.مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی افزود: طی دو روز آینده در جنوب سیستان و بلوچستان، شرق استان‌های هرمزگان و فارس، ارتفاعات جنوب کرمان و غرب اصفهان در بعد از ظهر و اوایل شب رشد ابر و رگبار و رعد و برق موقتی رخ می‌دهد.وظیفه گفت: از (۲۴ تیر) تا پایان هفته روند استقرار هوای گرم تابستانی در کل کشور و افزایش دما در استان‌های ساحلی خزر خواهیم داشت.این کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه طی سه روز آینده در شرق کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد شدید، گاهی همراه با گرد و خاک و کاهش دید افقی پدیده غالب خواهد بود، گفت: در این مدت در جنوب استان‌های سمنان، تهران و برخی نقاط استان‌های یزد، اصفهان، قم و مرکزی در بعضی ساعات وزش باد شدید گاهی همراه با گرد و غبار پیش‌بینی می‌شود.مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در مورد وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: فردا و پس‌فردا (۲۵ و ۲۶ تیر) آسمان تهران کمی ابری تا نیمه ابری، همراه با وزش باد و گاهی وزش باد شدید خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که دمای تهران فردا در گرم‌ترین زمان به ۴۲ درجه سانتیگراد و در خنک‌ترین زمان به ۳۱ درجه سانتیگراد برسد. همچنین دمای تهران در روز چهارشنبه (۲۶ تیر) ۴۲ و ۲۹ درجه سانتیگراد خواهد بود.

 

بهداشت به خودروسازان تذکر داد

رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به وجود آلاینده "ازن" و توصیه به مردم و بویژه بیماران تنفسی و کودکان جهت پرهیز از قرار گرفتن در فضای باز در روزهایی که غلظت این آلاینده هوایی زیاد است، در عین حال بر لزوم جدی گرفتن استفاده از کاتالیست در صنایع خودروسازی تاکید کرد.دکتر عباس شاهسونی ضمن اشاره به "ازن"؛ آلاینده مسوول آلودگی هوا در فصول بهار و تابستان، در مقایسه میزان این آلاینده در بهار ۹۸ و ۹۷، گفت: بر اساس سنجش صورت گرفته در ۹۳ روز ابتدای امسال، ۲۴ روز از بهار ۹۸ را "ازن"، ۱۳ روز را دی اکسید نیتروژن (NO۲) و ۱۵ روز را ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) آلاینده مسوول بوده‌اند. وی تاکید کرد: بعد از ذرات معلق ۲.۵ میکرون، "ازن" خطرناک‌ترین آلاینده برای انسان است؛ خصوصا برای بیماران تنفسی، مبتلایان آسم و کودکان. زمانی که غلظت ازن افزایش می‌یابد، احتمال بروز علایم تنفسی و سرفه در کودکان و افرادی که فعالیت زیادی در فضای بیرون دارند، بیشتر است. رییس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: مردم و بویژه کودکان و مبتلایان به آسم تا حد امکان در ساعات ۱۱ تا ۱۶ و در شرایطی که غلظت آلاینده ازن زیاد است، در فضای باز و بیرون از منزل فعالیت نداشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha