جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام عباس عربیان

حوزه/مدیر حوزه علمیه استان کردستان با اشاره به وجوه مشترک عید نوروز و اعیاد اسلامی، گفت: بارزترین شباهت عید نوروز با اعیاد اسلامی، صله رحم است. در عید نوروز شاهد صله رحم در بین مردم هستیم و در اعیاد اسلامی نیز چنین امری حاکم است.

حجت الاسلام و المسلمین عباس عربیان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: متاسفانه برخی از تبلیغات رسانه ای سعی بر این دارند که اسلام را دینی خشک، خشن و مخالف با شادی معرفی کنند که هرگز چنین نیست.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان گفت: دین اسلام برای تمام اعیاد و مراسم های مذهبی برنامه های خاص خود را دارد و بی شک برای عید نوروز یک عیدی ایرانی و باستانی است هم برنامه دارد و این گونه نیست که نسبت به آن بی تفاوت باشد.

این استاد حوزوی تاکید کرد: عید نوروز، فصل زنده شدن طبیعت است و بی شک نمادی از معاد در این جهان است و مبحث معاد نیز از اصول دین مقدس اسلام محسوب می شود، لذا دین اسلام هرگز نمی خواهد این شباهت یعنی زنده شدن دوباره طبیعت یا همان سال جدید و عید نوروز و معاد را از هم جدا کند.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان اظهار داشت: در این میان، بین عید نوروز که جشنی باستانی و مختص به ایرانیان می باشد با دین مبین اسلام اشتراکات زیادی وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عربیان به این شباهت ها اشاره کرد و گفت: بارزترین شباهت عید نوروز با اعیاد اسلامی، صله رحم است. در عید نوروز شاهد صله رحم در بین مردم هستیم و در اعیاد اسلامی نیز چنین امری حاکم است.

وی افزود: شباهت دیگر عید نوروز و اعیاد اسلامی، رعایت یک سری نکات مهم همانند پاکیزه شدن، دوری کردن از گناه و.... می باشد که این وجوه مشترک این عید نوروز و سایر اعیاد اسلامی را به هم نزدیک ساخته است.

حجت الاسلام و المسلمین عربیان ادامه داد: برخلاف اعتقاد برخی از افراد که تعمدا یا سهوا ادعا می کنند که اسلام با اعیاد دیگر ادیان مخالف است، می بینیم که در زمان ظهور دین مبین اسلام توسط حضرت محمد (ص) اعیاد و رسوم دیگر ادیان و ملل مصونیت خود را حفظ کرد و اگر چنین نبود امروز شاهد عیدی به نام نوروز نبودیم.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان گفت: البته با ورود اسلام به ایران و ادغام فرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلامی برخی تغییرات و تحولات در جشن های نوروزی نیز پدید آمد که چیز عجیبی نیست.

وی با اشاره به اینکه در قرآن بهار به قیامت تشبیه شده است، گفت: در قرآن از بهار به عنوان رستاخیر طبیعت نام برده شده است، تا جایی که در این کتاب آسمانی آمده است «هنگامي كه بهار آمد پس ياد كنيد قيامت را».

حجت الاسلام و المسلمین عباس عربیان اظهار داشت: علامه مجلسی حدیثی را از امام جعفر صادق(ع) درباره عید نوروز ایرانیان نقل می کند. در حدیث امام صادق(ع) آمده است:«امروز روزي است كه خداوند عهد ازل (پيمان جاودانه) را با مردم بست، روزي است كه نخستين بار خورشيد بدرخشد و باد بوزيد و...، روزي است كه كشتي نوح بر كوه جودي نشست؛ روزي است كه جبرئيل بر پيامبر فرود آمد، روزي است كه حضرت پيامبر(ص)، علي(ع) را بر شانه بلند كرد تا بتهاي كعبه را سرنگون ساخت، روزي است كه دستور داد مردم با علي(ع) بيعت كنند».

مدیر حوزه علمیه استان کردستان به اهمیت و توجه دین اسلام به عید نوروز اشاره کرد و گفت: علامه مجلسي از امام صادق(ع) نقل مي كند: در نوروز فرشته وحي بر حضرت محمد(ص) نازل شد و پيام پيامبري به وي داد.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان گفت: از امام صادق(ع) درباره نوروز روایاتی بسیاری در دست است، «معلی بن خنیس» از نزدیکان و معتمدین امام جعفر صادق(ع) می گوید: روز نوروز خدمت امام صادق(ع) رفتم. فرمودند معلي آيا مي داني امروز چه روزي است؟ عرض كردم؟ عجم امروز را بزرگ مي داند و براي همديگر هديه مي فرستند؛ امام فرمودند: به كعبه سوگند مي خورم كه نوروز از زمان قديم است. نوروز روزي است كه در عالم خداوند از بندگانش پيمان گرفت مشرك نشوند و ايمان به پيغمبران و ائمه بياورند. روزي است كه جبرئيل بر پيامبر نازل شد. روزي است كه قائم ما(عج) ظاهر شوند و بر دجال غالب مي گردد و كناسه كوفه او را دار مي زنند. هيچ نوروزي نيست كه ما اهل بيت، انتظار فرج نداشته باشيم چون از روزهاي ما و شيعيان ماست.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان افزود: در جایی دیگر آمده است که رسول اکرم(ص) می فرمایند که «اگر مي توانيد هر روزتان را نوروز كنيد». يعني هر روز در راه خدا به يكديگر هديه بدهيد و با يكديگر پيوند برقرار كنيد.

حجت الاسلام و المسلمین عربیان در ادامه به برخی از آداب اسلامی در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: از آداب مهم نوروز طهارت و پاكيزگي است كه اسلام به آن بسيار اهميت داده است.

وی افزود: همچنین امام باقر(ع) مي فرمايند: «ارتباط با خويشان، اعمال را پاكيزه مي كند، دارايي ها را افزايش و بلاها را دور مي كند و مرگ آدمي را به تأخير مي اندازد».

مدیر حوزه علمیه استان کردستان گفت: یکی از مهمترین اشتراکات عید نوروز با دین اسلام، مسئله انتظار فرج و ظهور منجی عالم بشریت در این فصل است. طبق روایات متواتر از ائمه اطهار علیهم السلام در این فصل، یعنی بهار، منجی عالم بشریت ظهور خواهند نمود و دنیا را پر از عدل و داد خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha