جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ |۲۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 31, 2024
مراسم تشییع

حوزه/  پنج شنبه ۱۶ دی ماه ۱۴۰۰ مصادف با شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها دو شهید گمنام، در قم تشییع خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام لقمان پور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم در گفت‌وگویی به تشریح جزئیات مراسم تشییع و تدفین پیکرهای مطهر ۴ شهید در قم پرداخت و گفت: پنج شنبه ۱۶ دی ماه ۱۴۰۰ مصادف با شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها دو شهید گمنام، یکی از شهدای گمنام ۲۳ ساله و در عملیات کربلا ۵ و در شلمچه به شهادت رسیده است و شهید گمنام دیگر ۲۰ ساله و در عملیات رمضان و شرق بصره به درجه رفیع شهادت نائل شده است، در حوزه علمیه فاطمی تشییع خواهد شد.

وی افزود: ۲ شهید دیگر تازه احراز هویت شده شهید دفاع مقدس، شهید محمدحسن خجسته در گلزار شهدا و شهید دیگر شهید سید محمد حسینی از فرماندهان مدافع حرم فاطمیون در بهشت معصومه دفن خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم خاطرنشان ساخت: پنجشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۰ مصادف با شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، بعد از نماز ظهر و عصر در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، نماز بر پیکرهای مطهر خوانده خواهد شد و سپس ابدان شهدا از حرم مطهر تا گلزار شهدا تشییع می‌گردد.

حجت الاسلام لقمان پور گفت: پس از تشییع شهدا تا گلزار شهدا، دو شهید گمنام در حوزه علمیه فاطمی واقع در کوچه شماره ۲۰ بلوار شهید دل آذر (کوچه ۱۲ بلوار شهید کلهری) دفن خواهند شد که ان شاء الله به برکت این شهدا یک یادمان فرهنگی مهم در این منطقه خواهد گردید

وی افزود: همچنین شهید محمدحسن خجسته که از شهدای دفاع مقدس است و مفقودالاثر بود که به تازگی احراز هویت شده در گلزار شهدا دفن می‌شود و شهید مدافع حرم از فرماندهان لشکر فاطمیون شهید سیدمحمد حسینی، در بهشت معصومه دفن می‌گردند.

وی همچنین تصریح کرد: پیکر مطهر این ۴ شهید از شنبه مهمان ما در قم هستند و تا روز تشییع و تدفین یعنی پنج شنبه، در مراسم‌ها و هیئات مختلف قم در این ایام، مهمان خواهند بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    2 0
    ابتدا از ابتکار خوب دفن شهیدان گمنام در داخل مدرسه علمیه فاطمی تشکر می کنم. بسیار کار شایسته ای است که عطر حضور این شهیدان در داخل حوزه های علمیه فضای حوزه های علمیه را معطر کنند. ولی برای بنده این سوال است که مدرسه علمیه فاطمی فضای مناسبی برای دفن شهدای گمنام در محوطه بیرونی خود ندارد و به ناچار شهدای عزیز در داخل حیاط مدرسه دفن خواهند شد. بعد از اینکه سالهای آینده ان شاء الله با آزمایش های دی ان ای هویت واقعی شهید گمنام مشخص شود و به خانواده شهید گمنام اطلاع داده شود ، متأسفانه خانواده مکرم شهید مثل مادرشهید یا خواهران شهید یا دیگر فامیل مؤنث شهید برای حضور دائمی بر سر مزار شهید معذب خواهند بود زیرا حوزه های علمیه برادران برای حضوریافتن هفتگی خواهران و فامیل مؤنث شهید در داخل حیاط حوزه علمیه آمادگی ندارند. یعنی وقتی شهید گمنام بوده است که فامیل مؤنث شهید نمی توانسته بر سر مزارش حاضر باشد زیرا شهید قبر مشخصی نداشته است الان که شهید را داخل حیاط مدرسه علمیه دفن کینم باز هم امکان حضور فامیل مؤنث شهید را بر سر مزارش می گیریم زیرا بعد از سالها وقتی با آزمایش های دی ان ای سرانجام هویت شهید مشخص شود بازهم به دلیل دفن شهید در داخل مدرسه علمیه برادران امکان حضور فامیل مؤنث شهید موجب زحمت خانواده شهید می شود آیا بهتر نیست که این شهید گمنام در مدارس علمیه ای دفن شود که فضای مناسبی در محوطه بیرونی خود دارند و زمانی که هویت شهید مشخص شد خانواده مؤنث شهید مثل خاله عمه یا دختران بدون هیچ معذوریتی بتوانند سرمزارش حاضر باشند. و نیازی به مشکلات ورود به داخل حیاط مدرسه علمیه برادران نباشد
  • US ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    2 0
    مدرسه علمیه فیضیه قم به دلیل مرکزیت آن اولویت بیشتری برای دفن شهدای گمنام دارد لذا سالها قبل مکانی در مدرسه فیضیه قم برای دفن شهدای گمنام در مدرسه فیضیه برای اینکار آماده شد یعنی در حد فاصل بین در ورودی مدرسه فیضیه که به داخل حرم مطهر باز می شود و حجره امام خمینی (س) در کنار باغچه مدرسه فیضیه مکانی را آماده کردند برای دفن شهدای گمنام ولی سپس گفته شد برخی از مراجع تقلید اشکال کرده اند که به دلیل موقوفه بودن مدرسه فیضیه برای امور علمی و تحصیلی نمی توان شهید در مدرسه فیضیه قم دفن کرد زیرا با نیت واقف در وقف تحصیل و علم بودن مدرسه علمیه فیضیه مغایرت دارد.
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    این استفتائات از مراجع تقلید در مورد دفن شهدای گمنام در زمین های موقوفه در سایت اسلام کوئست درج شده است و بیان کرده است که باید متن وقف نامه مطالعه شود تا مشخص شود نظر واقف چه بوده است. سایت اسلام کوئست نوشته است. د سایت fa95700 کد بایگانی 112061 آیا دفن شهدا در اماکن عمومی، زمین‌های موقوفه و یا حرم‌های مشرفه جایز است؟ اگر آن اماکن عمومی - مانند بسیاری از بوستان‌ها و اماکن آموزشی- وقفی نباشند، دفن شهدا – و اموات - در آنجا پیرو قانون و مقررات مربوطه است و اگر وقفی باشد، چنانچه این کار مغایر با موضوع وقف و هدف واقف نباشد، باز هم اشکالی ندارد و گرنه مجاز نیست. ضمائم: پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1] (حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر مکان وقفی نباشند، مثل پارک‌ها و اماکن عمومی و مغایر با قانون هم نباشد، اشکال ندارد و اگر مکان وقفی باشد و دفن کردن مغایر با نظر واقف نباشد، اشکال ندارد.) (حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): در فرض تحقق وقف، در صورتی که مخالف وقف نبوده و با اجازه متولی و به مصلحت وقف باشد مانعی ندارد.) (حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): تنها در موارد ضرورت این کار جایز است، مگر در حرم‌هایی که بخشی از آن برای دفن اموات می‌باشد.) (حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): موارد مختلف است در صورتی که منافی با وقف باشد، جائز نیست.) [1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست. [1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    الحمدالله که این امر مبارک اتفاق افتاد و با تشکر از مدیران حوزه که موافقت کردند که شهدای عزیز گمنام در مدارس علمیه دفن شوند و این موضوع مغایر مصلحت وقف یا مغایر با نظر واقف شناخته نشده است، به نظر می رسد به همین ترتیب می توان به طلابی که در ایام تعطیلات حوزه مثل تعطیلات دو هفته ای نوروز به مشهد مسافرت می کنند نیز اجازه داده شود به صورت مـتأهلی در مدارس علمیه که آن ایام تعطیل هستند ساکن شوند زیرا مدارس علمیه مشهد در ایام پیک مسافرت مثل دو هفته اول سال جدید را تعطیل هستند و اتفاقاً طلاب به صورت مجردی اجازه اقامت در این مدارس مشهد را دارند ولی حضور متأهلی طلاب در این مدارس علمیه در ایام تعطیلات حوزه مقبول نبوده است ولی به نظر می رسد این موضوع نیز مغایرتی با نیت واقف نداشته باشد. به همین ترتیب در ساعات تعطیلی درس یا روزهای تعطیلی حوزه راه اندازی کارگاههای تجاری مثل آموزش دادن و راه اندازی کارگاه تایپ کامپیوتری یا ساخت جلد کتاب یا تدریس زبان در داخل مدارس علمیه اجازه داده نمی شود زیرا آموزش دادن و کسب درآمد و امور تجاری ممنوع بوده است . آموزش دادن حرفه و فن در ساعات غیر درسی و روزهای تعطیلی حوزه برای طلاب می تواند مفید باشد.و مغایر نظر واقف نباید تلقی شود.