پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
حضرت زهرا(س)

حوزه/ متأسفانه برخی افرادی که منبر می‌روند حتی یک حدیث یا روایت در منبر خود استفاده نمی‌کنند که این بسیار نامطلوب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام صادق مرادی از محققین و پژوهشگران حوزه در مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا (س) که عصر امروز با حضور جمعی از ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت (ع) و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در دفتر مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در قم برگزار شد، با ذکر احادیثی در منقبت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) گفت: حدیثی را شیخ صدوق نقل کرده است که امام محمّد باقر (ع) فرموده‌اند: «من لم یعرف سو ما اتی الینا من ظلمنا و ذهاب حقنا و ما نکبنا به فهو شریک من اتی الینا فیما ولیناه»؛ هر کسی که نداند بر ما اهل بیت چه گذشته است و نسبت به ظلم‌ها و ستم‌هایی که بر ما خاندان روا داشته شده جاهل باشد شریک ظلم ظالمین و شریک جرم ستمگران بر ما خواهد بود. که این گونه احادیث نشان می‌دهد که تبری جستن از ظالمان و دشمنان اهل بیت (ع) بسیار مهم است.

وی افزود: در حدیث دیگری شیخ طوسی نقل کرده که رسول خدا (ص) به اصحاب خویش فرمودند که شما اصحاب نگران دجال هستید ولی من بیشتر از دجال از "ائمه مضلون" نگران هستم که در این حدیث شریف نکات بسیار مهمی نهفته است.

سخنران این مراسم، خاطرنشان ساخت: در این حدیث شریف که شیخ طوسی در امالی خود آورده است سخن از دجال آمده است، دجال یعنی کذاب و بسیار دروغگو و اگر به دجال زمان ظهور نیز دجال گفته می‌شود به این خاطر است که بسیار دروغ می‌گوید و اولین دروغش این است که خود را جای عیسی پیغمبر (ع) معرفی می‌کند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی، گفت: در این روایت شریف سخن از مسیح به میان آمده است، مسیح صفت مشبه است و اسم مفعول می‌باشد و به پادشاهان یهود مسیح گفته می‌شد چون سرآنها توسط انبیای آن زمان یا کاهنان اعظم توسط روغن زیتون و عطرهایی که به آن مخلوط بود شسته می‌شد.

حجت الاسلام والمسلمین مرادی در تبیین نکته بعدی حدیث شیخ طوسی خاطرنشان ساخت: در قرآن کریم خدای متعال از دو دسته از امامان و پیشوایان سخن گفته است، امامانی که به نور و درگاه ربوبی و سعادت دنیا و آخرت هدایت می‌کنند و ائمه‌ای که مردم را به آتش دعوت می‌کنند و در این حدیث سخن از "ائمه مضلون" آمده است، مضلون یعنی کسانی که هم خود گمراه بودند هم دیگران را گمراه می‌کنند و باید دانست که سقیفه و غصب خلافت امیرالمومنین (ع) فقط یک غصب حکومت نبود، بلکه خیلی از این بالاتر بود، با تشکیل سقیفه و انحراف بعد از رحلت رسول خدا (ص) اخلاق و معنویت بشر لگدمال شد، اخلاق و معنویت نابود شد.

وی افزود: اگر ائمه مضلون می‌گذاشتند که بعد از تربیت نبوی مردم با تربیت علوی نیز آشنا شوند قطعاً مسیر تاریخ به گونه‌ای دیگر می‌شد نه اینکه مردم در دامن بنی امیه و بنی عباس بیفتند و بشریت از فیض حضور اهل بیت پیامبر محروم شوند.

سخنران این مراسم در پایان سخنان خود در توصیه‌هایی به اهل منبر گفتند: زمانی منبری‌های شیعه شیخ طوسی، شیخ صدوق و شیخ مفید بودند و من یکی از منبرهای شیخ صدوق را شمردم در آن ۱۴ روایت بود اما الان متأسفانه برخی افرادی که منبر می‌روند حتی یک حدیث یا روایت در منبر خود استفاده نمی‌کنند که این بسیار نامطلوب است.

خبرنگار: سلمان میرزایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha