جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
کد خبر: 1004830
۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
زمانی فرد

حوزه/ استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان گفت: در بحث مالکیت سه بحث اساسی تعریف، اقسام و آثار وجود دارد و تقسیم بندی ملکیت یا حقیقی و یا اعتباری است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی فرد، در اولین جلسه نشست علمی پژوهشی با عنوان «اقسام مالکیت مجازی و طرق مشروعیت آن» در جمع طلاب مشهد بیان کرد: در بحث مالکیت سه بحث اساسی تعریف، اقسام و آثار وجود دارد.

وی در ادامه به اقسام ملکیت اشاره کرد و افزود: تقسیم بندی ملکیت یا حقیقی و یا اعتباری است، ملکیت اعتباری گاهی به یک امر حقیقی و گاهی به یک امر مجازی تعلق می‌گیرد و در ملکیتی که متعلق به یک امر حقیقی است، یا ملکیت عین و یا ملکیت منفعت است.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان ادامه داد: در مالکیت مجازی نیز به همین گونه است. مالکیت مجازی نیز گاهی متعلق به عین و گاهی متعلق به منفعت می‌باشد که به طور مثال، مالکیت در آنجایی که مربوط به نرم افزار است متعلق به عین است. فردی نرم افزاری را تولید کرده این فرد در این صورت مالک عین و اصل آن نرم افزار است و برای مالکیت مجازی‌ای که تعلق به منفعت دارد، نرم افزارهای اجاره‌ای است.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی فرد به تقسیم بندی دیگری برای مالکیت مجازی اشاره کرد و افزود: مالکیت‌های مجازی گاهی به یک مالکیت حقیقی منتهی می‌شوند و گاهی به مالکیت حقیقی منتهی نمی‌شوند، قسم اول مثل خرید با همین کارت‌های اعتباری که به این طریق جنسی تهیه می‌کنیم که یک امر حقیقی است.

وی گفت: مالکیت مجازی که منتهی به یک امر مجازی می‌شود و در عرصه فضای مجازی این قسمت عرصه‌ی جدیدی است به نام «متاورس»، یک فضای جدیدی است که جهان به سرعت به سوی آن حرکت می‌کند و نتیجه‌ی مالکیت‌ها در فضای متاورس مالکیت مجازی است.

انتهای پیام/‏۳۱۳/‏۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha