شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ |۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 15, 2024
سلماس

حوزه/ کوهکن با بیان این که جامعه ما نیاز به کار گروهی و تشکیلاتی دارد و پیروزی دشمن نیز در اثر حرکت جمعی است، گفت: یکی از عوامل عقب گرد اجتماعی و سیاسی و فرهنگی مسلمانان در قرن‌های اخیر فقدان فرهنگ و روحیه کار جمعی و گروهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، رقیه کوهکن، روز یکشنبه در جمع مربیان صالحین شهرستان سلماس که در حسینیه سپاه این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: در آیه ۲ سوره مائده، "وَ تَعاوَنوا عَلَی البِرِّ وَالتَّقویٰ وَلا تَعاوَنوا عَلَی الإِثمِ وَالعُدوانِ" اشاره به یک اصل کلی اسلامی شده که تمام مسائل اجتماعی حقوقی اخلاقی و سیاسی را شامل می‌شود و طبق این اصل مسلمانان موظفند در کارهای نیک تعاون و همکاری کنند اما همکاری در اهداف باطل و اعمال نادرست و ظلم و ستم مطلقاً ممنوع است هرچند مرتکبان دوست نزدیک یا برادر انسان باشد و اگر این اصل در اجتماعات اسلامی زنده شود در کارهای مثبت و سازنده تعاون و همراهی و مخالفت جمعی با ظالم صورت گیرد، بسیاری از نابسامانی‌های اجتماعی و مسائل و مشکلات حل خواهد شد.

وی افزود: در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده؛ هنگامی که روز قیامت برپا شود منادی ندا می‌دهد کجا هستند ستمکاران و یاوران آنها و کسانی که خود را شبیه آن‌ها ساخته‌اند؟ حتی کسانی که برای آنها قلمی تراشیدند و یا دواتی را لیقه کرده‌اند همه آنها را در تابوتی از آهن قرار می‌دهند سپس در میان جهنم پرتاب می‌شوند و این تفسیر مختصری از آیه فوق است که نشان می‌دهد کار گروهی برای انجام اعمال نیک است.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س) سلماس تصریح کرد: انسان در مرحله اولیه با کار فردی آشنا شد و برای رفع نیازهای خودش به طور مستقیم دست به کار شد تا بتواند مشکلات خودش را حل بکند بعد که با مسائل فراتر از حد توان خود مواجه شد فهمید برای رفع آنها به همکاری دیگران نیاز دارد این احساس نیاز، جرقه‌ای برای گرایش به کارهای جمعی و گروهی شد.

وی گفت: انسان موجودی اجتماعی است و برای رفع نیازهای خود و همچنین داشتن زندگی با نشاط و اطمینان از حال و آینده می‌بایست در بسیاری از امور با دیگران مشارکت داشته باشد، اما متأسفانه علی رغم اینکه جامعه ما نیاز به کار گروهی و تشکیلاتی دارد فرهنگ کار جمعی در کشور ما ضعیف است و مقام معظم رهبری نیز آن را یک آسیب بیان می‌کنند.

کوهکن بیان کرد: یکی از عوامل عقب گرد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مسلمانان در قرن‌های اخیر فقدان فرهنگ و روحیه کار جمعی و گروهی است، چون تصور بر این است که یک نفر به تنهایی وارث مشکلات است و دیگران تنها باید به زندگی عادی خود ادامه بدهند که با این تفکر نباید انتظار اصلاح و تحول در جامعه را داشت.

وی ادامه داد: آموزه‌های دینی ما بر فعالیت و کار گروهی جهت رسیدن به نتیجه مطلوب و بهتر تاکید زیادی نموده‌اند، چرا که فعالیت‌های جمعی به دلیل کنار هم قرار گرفتن افکار، انرژی‌ها و توانمندی‌ها باعث به وجود آمدن آثار و برکات مثبت و مفید و تولید فکر بیشتر، افزایش و تقویت انگیزه، تربیت نیروهای متخصص، فایده رسانی بیشتر به دیگران، ایجاد همدلی و همراهی بیشتر، افزایش اعتماد به نفس و افزایش کمی و کیفی در امور و کارها می‌شود.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س) سلماس تصریح کرد: خداوند متعال در آیه ۱۰۴ سوره آل عمران جامعه را به کار گروهی برای اصلاح جامعه و هدایت مردم دعوت می‌کند و حتی در دعا کردن و مسائل آموزشی نیز تاکید بر حرکت جمعی شده است.

وی گفت: فعالیت گروهی در مسائل اقتصادی هم توصیه شده است چون دین اسلام جامع و کامل است و به همه نیازهای بشر توجه کرده و برای هر بخشی برنامه دارد و در بخش اقتصادی و مالی هم موضوعاتی چون مشارکت، مضاربه، مزارعه و غیره که نشان دهنده اهمیت کار و فعالیت جمعی در جذب کردن سرمایه‌ها و نیروی انسانی است و می‌تواند انگیزه خوبی برای جامعه در ترویج فرهنگ کار و فعالیت گروهی باشد، مورد اشاره واقع شده است.

کوهکن افزود: هر چند انسان در خلوت و تنهایی می‌تواند به مقام قرب الهی برسد اما در بسیاری از عبادت‌ها به جمعی انجام دادن آن مثل نماز جماعت و جمعه سفارش شده است و عامل پیشرفت در هر کشوری مهم‌تر از ابزار، فناوری و پول، نیروی انسانی و اتحاد و همکاری است.

وی با بیان اینکه جامعه ما نیاز به کار گروهی و تشکیلاتی دارد و پیروزی دشمن نیز در اثر حرکت جمعی است، تاکید کرد: در کار گروهی یک سری نکات اساسی از جمله داشتن روحیه تعاون و همکاری و انعطاف و انتقاد پذیری، نظم و انضباط و روحیه گذشت و فداکاری و بخشش وجود دارد که چون فرد نمی‌تواند آن را رعایت کند دنبال کار گروهی نمی‌رود و یا در صورت ورود نیز سریعاً ترک می‌کند.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س) سلماس ادامه داد: در عصر ظهور کارها به صورت جمعی و گروهی صورت خواهد گرفت و حضرت فرمودند؛ اگر شیعیان ما اجتماع کنند که بخواهند عهد ما را وفا کنند آن وقت مژده ظهور ما به تأخیر نمی‌افتد.

وی، ترویج فرهنگ کار جمعی در جامعه، آموزش کار گروهی بر فرزندان و تبلیغ آن در جامعه، تقویت باورهای دینی برای ادامه دادن و افزایش روحیه حرکت گروهی را راهکار فعالیت‌های جمعی عنوان کرد و گفت: تشکیل گروه‌هایی برای تهیه بسته‌های معیشتی و کمک‌های مومنانه، مجموعه‌های جهادی و اعزام به مناطق محروم جهت آموزش مسائل دینی و فرهنگی تربیتی و پاسخ به شبهات و مسائل روز و کمک به مردم در بحران‌ها از مصادیق حرکت‌های جمعی در جامعه است و باید برای جهاد تبیین و حرکت‌های علمی نیز گروه‌های جهادی و مردمی وارد میدان شوند.

انتهای خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha