دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ |۲۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 3, 2024
DSC_0072 (Copy).JPG

حوزه/ متین لطفی با اشاره به نقش مراکز فرهنگی در تبیین مسئله فلسطین و بیان اهمیت آن در افکار عمومی، گفت: یکی از راهبردهایی که مراکز فرهنگی می توانند از آن در تبیین موضوع فلسطین استفاده کنند «مدیریت دانش» است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، نشست «اهل‌سنّت ایران و آینده فلسطین» به همت مدرسه راهبری علم و عمل و گروه پژوهشی مطالعات تطبیقی آینده پژوهی دینی، شب گذشته در محل مدرسه راهبری علم و عمل برگزار شد.

در این نشست؛ متین لطفی فعال حوزه فلسطین و عضو انجمن فرهنگی اقصی(آفاق)، با اشاره به نقش مراکز فرهنگی در تبیین مسئله فلسطین و بیان اهمیت آن در افکار عمومی، گفت: یکی از راهبردهایی که مراکز فرهنگی می توانند از آن در تبیین موضوع فلسطین استفاده کنند بحث مدیریت دانش است.

وی افزود: اگر مدیریت دانش را یک هرم در نظر بگیریم این هرم دارای چهار سطح است. سطح اول آن دیتا یا داده است؛ یعنی داده‌ها طبقه‌بندی شده و تبدیل به اطلاعات می‌شوند و این اطلاعات بعد از تجزیه و تحلیل به دانش تبدیل می‌شوند و این دانش نیز در اثر تکرار پذیری به خرد و معرفت تبدیل می‌شود.

این فعال حوزه فلسطین ادامه داد: نقش مراکز فرهنگی در هر کدام از این سطوح ذکر شده می‌تواند برای جامعه مفید واقع شود؛ یعنی نسبت به قضیه‌ی فلسطین، هم می‌توان به جامعه آگاهی تزریق نمود، هم دانش آن‌ها را افزایش داد و هم به آن‌ها خرد و حکمت بخشید.

وی تصریح کرد: راهبرد مدیریت دانش با استفاده از رسانه‌سازی و محتواسازی صورت می‌پذیرد و فعالان فرهنگی می‌توانند با سه رویکرد اعتقادی، حقوق بشری و امنیتی، اهمیت موضوع فلسطین را برای جامعه هدف تبیین نمایند.

لطفی افزود: رویکرد هویتی برای کسانی قابل استفاده است که دین و اسلام برای آنان مرجعیت دارد و می‌توان با استدلال به گزاره‌های دینی، این‌دست از مخاطبان را در حمایت از فلسطین با خود همراه نمود.

وی در ادامه ابراز داشت: بخش دیگری از جامعه هستند که دین برای آن‌ها مرجعیت ندارد و نمی‌توان با استدلال به گزاره‌های دینی آن‌ها را متقاعد به حمایت از فلسطین کرد. لذا باید از رویکرد دیگری استفاده کرد. یکی از این رویکردها، رویکرد حقوق بشری است که در آن با استفاده از گزاره‌های تاریخی و مسائل حقوق بشری، عقل و وجدان آن‌ها را درگیر قضیه نمود تا به حمایت از فلسطین بیایند.

این فعال حوزه فلسطین گفت: وقتی اسرائیل قطعنامه ۱۸۱ سازمان ملل را مبنی بر تقسیم اراضی نادیده می‌گیرد، قطعنامه ۲۴۲ را مبنی بر عقب‌نشینی به مرزهای ۱۹۶۷ نادیده می‌گیرد، وقتی قطعنامه ۱۹۴ را مبنی بر وجوب بازگشت آوارگان فلسطینی و اعطای غرامت به آن‌ها نادیده می‌گیرد، وقتی به گزارش‌های حقوق بشر مبنی بر جنایت علیه بشریت در غزه اهمیتی نمی‌دهد، این‌ها همه مسائل حقوق بشری هستند که آن بخش از جامعه‌ی غیرمتدین را می‌تواند در حمایت از فلسطینی‌ها، متاثر نماید.

وی گفت: این رویکرد همچنین می‌تواند به نقش تشریفاتی یا اقماری برخی از سازمان‌های بین‌المللی را نیز تبیین نماید و دوگانگی سیاست‌های کشورهای مدعی حقوق بشر هویدا سازد.

لطفی در پایان، رویکرد امنیتی را از دیگر رویکردهای مهم در آگاه‌سازی جامعه نسبت به مسئله فلسطین برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از اصول به رسمیت شمردن یک کشور، داشتن مرزهای ثابت و مشخص است؛ اسرائیل تنها کشوری است که مرزهای ثابت و مشخصی ندارد و با ماهیتی ایدئولوژیک همچون یک سرطان، از حیث سیاسی و جغرافیایی در حال اشغال سرزمین‌های مردم است که در این راستا، مراکز فرهنگی ما می‌توانند از طریق محتواسازی و رسانه‌سازی، خطر جهانی صهیونیسم را تبیین نمایند و کسانی را که امنیت و تمامی ارضی کشور برایشان اهمیت دارد تحت تاثیر قرار دهند. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha