جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
نادر طالب زاده

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پول جنگ آمریکا ته کشید

سخنگوی کاخ سفید فاش کرد، دولت آمریکا هرچه سریعتر به کنگره برای تایید ۳۳ میلیارد دلار نیاز دارد چون تنها ۲۵۰ میلیون دلار دیگر از بسته کمک‌رسانی قبلی به اوکراین باقی مانده است.جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه درخواست خود را برای تایید این مبلغ از سوی کنگره امضا و اذعان کرد که ۳۳ میلیارد دلار پول کمی نیست اما این درگیری در اوکراین بیش از پیش هزینه‌بردار است. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال که ضرب‌الاجل این درخواست مطرح شده از سوی دولت چه زمانی است، گفت: این نیاز و درخواست به قدر تامین مالی کرونا ضرورت دارد. سخنگوی کاخ سفید همچنین ادامه داد: همانطور که می‌دانید، ما به ۳.۵ میلیارد دلار کمک امنیتی نظامی نیاز داریم. ما ۲۵۰ میلیون دلار داریم که از بسته قبلی باقی مانده است. مشخص است که ما باید برای یک بسته مالی دیگر به منظور کمک به اوکراین درخواست کنیم. وی همچنین تاکید کرد که تامین تسلیحات، تجهیزات و توپخانه مورد نیاز اوکراین به تامین مالی مورد بحث نیاز دارد. در این میان، هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها گفته‌اند که ۳۳ میلیارد دلار ممکن است به این سرعت تامین نشود چون مسائل دیگری هم وجود دارد که نیازمند بودجه هستند. شبکه خبری سی.ان.ان نیز اخیرا گزارش داده بود که دموکرات‌ها به دنبال تایید و تصویب این بسته مالی تا پایان مه هستند اما جمهوری‌خواهان می‌گویند که این مساله باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. سناتور مارکو روبیو گفت: باید جزئیات را مرور کنم. من آنقدرها هم روی مقدار تمرکز نمی‌کنم. بیشتر به این موضوع مربوط می‌شود که قصد دارید به آنها چه چیزی ارائه دهید؟در این میان، ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در واکنش به کمک‌های مالی و تسلیحاتی از واشنگتن به اوکراین نیز گفت، آمریکا به دنبال صلح در اوکراین نیست بلکه به جایش می‌خواهد هر کاری انجام دهد تا این درگیری تا مدت‌ها ادامه یابد. درخواست کاخ سفید برای تامین مالی بیشتر به منظور کمک به اوکراین درست در روزی مطرح شد که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته بود که این ائتلاف نظامی به دنبال آماده‌سازی حمایت از کی‌یف برای ماه‌ها و سال‌های پیشروست چون درگیری با روسیه ممکن است ادامه یابد.

منبع:ایسنا

نادر طالب‌زاده درگذشت

«نادر طالب زاده» مجری و برنامه‌ساز با سابقه تلویزیون در ۶۹ سالگی در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت. حمید جوادی دستیار مرحوم طالب زاده این خبر را تایید کرد. مرحوم طالب‌زاده هشتم آذر سال گذشته به دلیل عوارض ناشی از عارضه قلبی و لختگی خون در بیمارستان بستری شده بود. وی همچنین ۱۸ دی سال گذشته بار دیگر در بخش مراقبت های ویژه بستری و اوایل بهمن ماه از بیمارستان مرخص شد. طالب‌زاده متولد ۱۳۳۲ در تهران، مستندساز، تهیه‌کننده و مجری تلویزیون و بازیگر و کارگردان سینما است. وی همچنین دبیر کنفرانس بین‌المللی افق نو، دبیر جشنواره فیلم عمار و از افراد مؤثر در تأسیس شبکه افق سیما و عضو هیات اندیشه‌ورز این شبکه است. طالب زاده کارگردانی سریال «بشارت منجی» را در کارنامه حرفه ای خود دارد. وی فعالیت هنری خود را از ۱۳۵۹ در صدا وسیما با ساخت فیلم‌های مستند آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به تدریس در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و مدیریت مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد. طالب زاده که در لیست شخصیت‌های تحریم شده از سوی آمریکا قرار دارد در جنگ بوسنی نیز شرکت داشته‌ است.

منبع: ایرنا

موج برگشتی تحریم ها و جنگ انرژی را گران کرد

بانک جهانی در آخرین گزارش خود هشدار داد که قیمت‌های جهانی انرژی به‌طور چشمگیری افزایش خواهد یافت و این امر به بزرگترین جهش قیمت کالاها در نزدیک به نیم قرن اخیر منجر شود. بر اساس گزارش ماه آوریل این بانک درباره چشم انداز بازار کالا، قیمت‌های جهانی انرژی که پیش از این به دلیل ادامه قرنطینه ناشی از کووید-۱۹ در چین و جنگ روسیه و اوکراین شاهد افزایش چشمگیری بوده است، انتظار می رود ۵۰.۵ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد. ایندرمیت گیل، معاون بانک جهانی، در بیانیه‌ای که همراه با این گزارش منتشر شد، گفت: این بزرگترین شوک کالایی است که ما از دهه ۱۹۷۰ تجربه کرده ایم. همانطور که در آن زمان رخ داد، شوک با افزایش محدودیت‌ها در تجارت غذا، سوخت و کودها تشدید می‌شود.این گزارش تأکید می کند که تحریم های اعمال شده علیه روسیه تجارت جهانی کالاها را تضعیف کرده و باعث افزایش شدید قیمت انرژی شده است. پیش‌بینی می‌شود که قیمت مواد غذایی امسال نیز ۲۲.۹ درصد افزایش یابد، که بیشترین افزایش از سال ۲۰۰۸ محسوب می‌شود چرا که قیمت گندم با جهش ۴۰ درصدی به بالاترین سطح خود رسیده است. بانک جهانی گفت: این امر بر اقتصادهای در حال توسعه که متکی به واردات گندم به ویژه از روسیه و اوکراین هستند، فشار وارد خواهد کرد. بر اساس این گزارش، انتظار می‌رفت که اوکراین ۱۰ درصد گندم جهان را در سال ۲۰۲۲ تولید کند، اما این بانک می‌گوید که بین ۲۵ تا ۵۰ درصد این تولید تحت تأثیر درگیری قرار گرفته است. در عین حال، انتظار می‌رود قیمت فلزات قبل از کاهش در سال آینده ۱۶ درصد رشد کند، اما طبق گزارش‌ها در سطوح بالا باقی خواهد ماند. بر اساس این گزارش، افزایش قیمت کالاها به نرخ تورمی که در بیش از ۴۰ سال گذشته در ایالات متحده مشاهده نشده است، و جهش بی سابقه ۷.۵ درصدی قیمت مصرف کننده در اروپا کمک کرده است. گیل گفت: این تحولات کم کم در حال ایجاد سایه شوم رکود تورمی بوده است. سیاست گذاران باید از هر فرصتی برای افزایش رشد اقتصادی در داخل کشور خود استفاده کنند و از اقداماتی که به اقتصاد جهانی آسیب می زند اجتناب کنند.

منبع: تسنیم

کیم جونگ اون آماده باش اتمی داد

کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی بر نیاز این کشور به تقویت قدرت نظامی به منظور رفع تهدید هسته‌ای به حمله پیش دستانه از سوی کشورهای متخاصم تاکید کرد. رئیس کره شمالی در دیدار با فرمانده ارتش جمهوری خلق کره که سازماندهی رژه روز ارتش این کشور در دوشنبه هفته گذشته را به عهده داشت بر این مسئله تاکید کرد. در این جلسه معاون رئیس کمیسیون مرکزی ارتش حزب خلق و مقامات ارشد دیگری نیز حضور داشتند. کیم جونگ اون بر خواست کمیته مرکزی بر حفظ برتری قاطع نیروهای مسلح این کشور، توسعه مستمر ارتش و نقش بر آب کردن تلاش‌های دشمن تاکید کرد. روز جمعه نیز خبری منتشر شده که کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی پس از رژه عظیم روز دوشنبه از نوگرایی و دلاوری نیروهای مسلح این کشور تقدیر کرده است. الجزیره گزارش داد کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی از ارتش این کشور خواسته تا قدرت خود را به هر شکل ممکن برای نابودی دشمن تقویت کنند. درحالیکه تصاویر ماهواره‌ای حاکی از افزایش آماده سازی کره شمالی برای یک آزمایش هسته‌ای احتمالی است کیم جونگ اون خطاب به سربازان کره‌ای این اظهارات را مطرح کرد.

منبع: تسنیم

جلیقه زردها تظاهرات را از سرگرفتند

تظاهرات معترضان مردمی موسوم به جلیقه زردها در شهر پاریس پایتخت فرانسه در اعتراض به ناکامی های دولت پاریس هم اکنون در حال برگزاری است. بر اساس اعلام این خبرگزاری، صدها معترض در «پاریس» پایتخت فرانسه هم اکنون در حال تظاهرات هستند. تظاهرات جاری تنها یک هفته پس از آن در حال برگزاری است که «امانوئل ماکرون» برای بار دوم با کسب بیش از ۵۸ درصد از آراء موفق شد برای ۵ سال دیگر به ریاست جمهوری فرانسه برسد؛ موضوعی که با مخالفت تعداد زیادی از مردم کشورش همراه است.تظاهرات کنندگان در هفته های گذشته اعلام کرده بودند که علیه اقدامات دولت در خصوص همه گیری کرونا از جمله الزام به تزریق واکسن، واکسیناسیون کودکان و نیز قانون پیشنهادی «گذرنامه سلامت» از سوی دولت فرانسه معترض هستند. مطابق با این قانون، همراه داشتن «گذرنامه سلامت» برای حضور در مکان‌های عمومی مثل رستوران‌ها الزامی بود؛ لذا فقط افراد واکسینه شده یا کسانی که تست کرونا منفی داشتند می‌توانستند از کافه‌ها، قطارهای درون شهری یا هواپیما استفاده کنند. معترضان بر این باور بودند که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه با این کار نوعی «دیکتاتوری سلامت» راه انداخته و مردم را مجبور می‌کند بر خلاف میل خود واکسن بزنند.جنبش اعتراضی جلیقه زردهای فرانسه از ۱۷ ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی و در اعتراض به تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت سوخت و کاهش مالیات ثروتمندان آغاز شد؛ ولی به مرور مطالبات آنها رو به افزایش نهاد. پارلمان فرانسه در ماه های گذشته پیش لایحه «ضد خرابکاری» دولت فرانسه که با هدف تشدید برخورد با اقدامات مخرب معترضان تدوین شده بود را تصویب کرد؛ اما این قانون از سوی شورای قانون اساسی فرانسه رد شد. جلیقه زردها معتقد بودند ارائه این لایحه از سوی دولت ماکرون نشان دهنده روحیه دیکتاتوری وی است لذا این افراد خواهان استعفای او بودند.

منبع:مهر

«عبدالله عبدالله» از افغانستان خارج شد

«عبدالله عبدالله» رئیس پیشین شورای عالی صلح افغانستان که از زمان سقوط حکومت پیشین این کشور در ۱۵ آگوست در کابل بود، امروز شنبه از افغانستان خارج شده است. در ماه‌های گذشته گزارش‌ هایی نیز در خصوص حصر خانگی عبدالله عبدالله مطرح شده بود. در بیانیه رسمی که در صفحه توییتر وی منتشر شده، عبدالله عبدالله ضمن تبریک عید فطر، سفر شخصی خود به خارج از افغانستان را مورد تأیید قرار داده است. تا کنون مشخص نیست وی به مقصد کدام کشور سفر کرده است، اما سالهاست که خانواده او در هند زندگی می‌کنند. حامد کرزای رئیس جمهور اسبق و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی صلح افغانستان از جمله چهره‌های سیاسی اند که بعد از فرار محمد اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان همچنان در کشور باقی مانده‌اند.

منبع:مهر

آلمانی ها با ۵۰ هزار امضاء خواستار توقف ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین شدند

طوماری خطاب به «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان با درخواست عدم ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین تا ۳۰ آوریل ۵۴ هزار و ۳۳۰ امضاء به دست آورده است. پیشتر نیز حدود ۳۰ چهره فرهنگی و هنری، از جمله روزنامه نگاران، موسیقی دانان و هنرمندان آلمانی و همچنین یکی از بزرگترین نمایندگان ادبیات آلمان پس از جنگ، نویسنده و نمایشنامه نویس مارتین والسر، نامه‌ای سرگشاده به شولتز ارسال کردند و از او خواستند تا ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین را انجام ندهد. متن کامل نامه خطاب به صدر اعظم آلمان در سایت مجله آلمانی EMMA منتشر شده است. در این طومار آمده است: ما از اینکه شما تاکنون با دقت خطرات را در نظر گرفته‌اید (شامل خطر گسترش جنگ در داخل اوکراین، خطر گسترش آن در سراسر اروپا و خطر جنگ جهانی سوم) استقبال می‌کنیم؛ بنابراین، امیدواریم صحبت‌ های نخست خود را به خاطر بسپارید و دیگر به طور مستقیم یا غیرمستقیم تسلیحات سنگین را در اختیار اوکراین قرار ندهید.

منبع:مهر

موساد ترور ناموفق دیپلمات رژیم صهیونیستی را تایید کرد

روزنامه هاآرتص به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی گزارش داد که دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به موساد، مانع انجام سوقصد به دیپلمات این رژیم شده است. به نوشته این روزنامه، مقامات اسرائیلی گزارشی مبنی بر خنثی کردن سوءقصد ایران علیه یکی از کارمندان کنسولگری اسرائیل در ترکیه تأیید کردند. این گزارش مدعی شده که تل آویو توانسته هویت مجری این عملیات را شناسایی کند، هرچند همچنان در این گزارش، خبری از تائید کامل هویت همه افراد شرکت کننده در این عملیات نیست. دیپلمات‌های صهیونیستی همواره در کشورهای مختلف در معرض بیشترین تهدیدات و حملات هستند و در مواردی حملات علیه آنان منجر قتل شان شده است. با این حال تل آویو همواره با هدف فضاسازی علیه ایران اقدام به انتشار خبرها و گزارش‌هایی ضد ایرانی می‌کند.

منبع:مهر

رسوایی اخلاقی نماینده انگیس را از پارلمان اخراج کرد

رسانه‌ها گزارش دادند که «نیل پریش»، از اعضای پارلمان انگلیس در مجلس سفلای این کشور از حزب حاکم محافظه کار اخراج شده است. گفته شده که این نماینده پارلمان انگلیس متهم به تماشای فیلم‌های مستهجن در محل کار خود از طریق تلفن همراه شده است. سخنگوی حزب محافظه کار نیز با تائید اخراج یک نماینده پارلمان از این حزب، همچنین از تصمیم این نماینده اخراجی برای اعلام استعفا از سمت نماینده پارلمان حمایت کرده است. پیشتر هم یک وزیر زن، از اقدام یک نماینده پارلمان برای دیدن محتوای غیراخلاقی و مستهجنن شکایت کرده بود. رسوایی‌های اخلاقی در میان سیاستمداران و چهره‌های سیاسی غربی به طور معمول تکرار می‌شود و مشابه چنین رسوایی‌ها در میان دیگر چهره‌ها و مقامات سیاسی در انگلیس و دیگر کشورهای غربی به کرات می‌توان دید.

منبع:مهر

مالیات پرداخت‌های کارت بانکی تکذیب شد

سازمان امور مالیاتی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: انتشار برخی اخبار پیرامون اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از پرداخت‌های انجام شده با کارت‌های بانکی که اخیرا در فضای مجازی انتشار یافته، کذب و شایعه است.سازمان امور مالیاتی در واکنش به انتشار شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از تراکنش کارت‌های بانکی، اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: طبق مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده، کالاها و خدمات مشمول مالیات و عوارض مشخص شده‌اند و در حال حاضر نیز اشخاص مشمول نیز مطابق فراخوان‌های به‌عمل آمده در زمان فروش و صدور صورتحساب، مکلف به کسر مالیات و عوارض مذکور و پرداخت آن به حساب های تعیین شده هستند. بنابراین، پرداخت بهای کالا از طریق کارت بانکی یا هر روش دیگر، تاثیری در مالیات و عوارض مذکور ندارد. بر این اساس، خبرهای منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از پرداخت‌های انجام شده با کارت بانکی از ابتدای خرداد ماه سال جاری، خارج از واقعیت بوده و صحت ندارد.

منبع:مهر

سیل بند یزد شکست

مدیر کل بحران استانداری علت آبگرفتگی وسیع معابر شهر یزد به دنبال بارندگی عصر شنبه را شکستگی سیل بند روبروی پارک کوهستان ذکر کرد و از مردم استان به ویژه شهروندان دارالعباده خواست تا از ترددهای غیرضرورری در سطح شهر پرهیز کنند. «محمد علی ملک زاده» ضمن اعلام این خبر تصریح کرد: ستاد مدیریت بحران همزمان با شروع بارش رگباری در مرکز استان و شهرستان‌ها فعالیت ستادی خود را آغاز کرده و با توجه به آبگرفتگی معابر از مردم می‌خواهیم تا مگر در موارد ضروری نیروهای آتش نشانی شهر را با تماس‌های غیرضروری درگیر نکنند. وی افزود: در حال حاضر ستادهای بحران استان با تمام ظرفیت بخشهای دیگر از قبیل شهرداری، سپاه و بسیج در حال فعالیت برای رفع مشکلات پیش آمده است. ملک زاده خسارت وارد شده در شهر و استان را نیازمند ارزیابی و محاسبه دقیق خواند و گغت: جهت اسکان افراد در سیل مانده در سطح استان و کسانی که منزل آنها تخریب با دچار خسارت شده است، حسینیه‌ها، مساجد و سالن‌های ورزشی و خوابگاه‌ها آماده سازی شده است.

منبع:ایسنا

۳۰ دنباله‌دار فراخورشیدی کشف شد

محققان "مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه" در مطالعه اخیرشان از کشف ۳۰ "دنباله دار فراخورشیدی" (exocomet) در یک منظومه سیاره‌ای جوان خبر داده‌اند.ستاره "بتا سه پایه"(β Pictoris) دارای منظومه سیاره‌ای جوان با قدمت حدود ۲۰ میلیون سال است. این منظومه سیاره‌ای به دلیل وجود یک قرص از مواد گازی و غبارآلود، حداقل دو سیاره عظیم و بسیاری از اجرام کوچک، شناخته شده است. این موارد در اوایل سال ۱۹۸۷ شناسایی شدند. بیش از ۳۰ سال است که دنباله دارهای فراخورشیدی که از اطراف این ستاره عبور می‌کنند با استفاده از روش طیف‌سنجی(کاوش بخش گازی کما و دم دنباله‌دار) شناسایی می‌شوند. گیسو یا کُما (Coma) نام پوشش ابرمانندی در اطراف هسته یک دنباله‌دار است. گیسو زمانی تشکیل و دیده می‌شود که دنباله‌دار از نزدیکی خورشید در مدار بیضی شکل بسیار کشیده خود عبور می‌کند. ستاره "بتا سه پایه" ستاره شناسان را مجذوب خود کرده است زیرا این ستاره آنها را قادر می‌سازد تا فرایند یک منظومه سیاره‌ای در حال شکل‌گیری را مشاهده کنند. اینها اولین دنباله دارهایی بودند که در اطراف ستاره‌ای غیر از خورشید مشاهده شدند. اخیرا یک گروه از محققان مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه به سرپرستی " الاین لکاولیر دس اتانگس"(Alain Lecavelier des Etangs) ۳۰ دنباله دار فراخورشیدی را کشف کرده و اندازه هسته‌های آنها را که دارای قطری بین سه تا ۱۴ کیلومتر است را تعیین کرده است. یک دنباله‌دار فراخورشیدی یا اگزوکامت(exocomet یا extrasolar comet) دنباله‌داری خارج از سامانه‌ی خورشیدی است که شامل دنباله‌دارهای بین ستاره‌ای و آنهایی که در مدار ستارگان دیگر غیر از خورشید قرار دارند است. این یافته‌ها نتیجه ۱۵۶ روز مشاهده سیستم "بتا سه پایه" با استفاده از ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران/تس ناسا است.

منبع:ایسنا

پیشنهاد مشروط نفتی به دولت تکرار شد

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی بار دیگر اعلام کرده که این صندوق حاضر است از سود سالانه خود به بودجه دولت کمک کند؛ مشروط به اینکه از اصل پول برداشت نشود.مهدی غضنفری درتوییتی اعلام کرده است که "صندوق توسعه ملی آماده است از منابع خود در مسیر رشد اقتصای هشت درصدی قدم بردارد و از سود سالیانه اش، کمک منبع بودجه کشور باشد، به شرط آنکه از اصل منابع، برداشتی صورت نگیرد. "در اواخر سال گذشته بود که غضنفری، از این پیشنهاد صندوق توسعه ملی به دولت رونمایی کرد و گفت که در اولین جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی مطرح و بررسی خواهد شد. این در حالی است که آخرین اطلاع از صندوق نشان می‌دهد هنوز در سال جدید جلسه هیات امنا تشکیل نشده است. جریان از این قرار است که با توجه به برداشت‌هایی که دولت سالانه برای جبران کسری بودجه خود از صندوق توسعه ملی انجام می‌دهد، صندوق می‌خواهد به نحوی عمل شود که از اصل منابع نفتی به دولت پولی ندهد و سرمایه در صندوق باقی بماند؛‌ به طوری که دولت از محل منابع ورودی و درواقع اصل سرمایه صندوق استفاده نکرده و به تدریج از سود حاصل از فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های حاصل از منابع نفتی توسط صندوق توسعه ملی برای تامین بودجه استفاده کند. به عبارتی دولت منابع نفتی را در اختیار صندوق قرار می‌دهد و معادل بودجه‌ای که سالانه از محل نفت تامین می‌کند، از سود سرمایه‌گذاری آن دریافت خواهد کرد. بر این اساس فرایند حذف منابع نفتی از بودجه به صورت تدریجی پیش خواهد رفت؛ به‌نحوی که در یک پروسه پنج تا ۱۰ ساله با تعیین ساز و کارهای مناسب به‌طور کامل استفاده دولت از اصل درآمدها و منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های آن قطع شده و وارد صندوق توسعه ملی می‌شود و در مقابل این صندوق است که از محل سرمایه‌گذاری خود، معادل بودجه نفتی دولت را تامین خواهد کرد. پیش‌تر رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفته بود که اگر طی این سال ها این اتفاق افتاده بود، اکنون حدود ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه در صندوق توسعه ملی قرار داشت و می‌توانست به راحتی حداقل ۲۰ میلیارد دلار سالانه از سود خود به دولت بدهد، اما اکنون حدود ۶۰ میلیارد دلار معادل ۶۰ درصد سرمایه صندوق را دولت ها برده اند و اصل سرمایه از بین رفته است.

منبع:ایسنا

مرگ مینو رایولا تایید شد

مینو رایولا، یکی از مطرح‌ترین عوامل فوتبال جهان، در سن ۵۴ سالگی به دلیل بیماری درگذشت.مینو رایولا نماینده برخی از بزرگترین بازیکنان فوتبال از جمله ارلینگ هالند، زلاتان ابراهیموویچ و پل پوگبا بود. ماتییس دی لیخت، جیانلوئیجی دوناروما، جسی لینگارد، بلز ماتویدی، هیروینگ لوزانو و ماریو بالوتلی نیز از جمله موکلان او بودند. روز پنجشنبه، خبر درگذشت او پیش از موعد منتشر شد که رایولا با رد آن در پستی نوشت: وضعیت سلامت فعلی من فعلا خوب است. برای دومین بار در چهار ماه عصبانی شدم، آنها من را می‌کشند. حال در بیانیه‌ای که خانواده رایولا در روز شنبه منتشر کرد، آمده است: "با غم و اندوه بی‌پایان درگذشت دلسوزترین و شگفت‌انگیزترین مدیربرنامه فوتبالی را به اشتراک می‌گذاریم. مینو با همان قدرتی که برای دفاع از بازیکنان ما روی میز مذاکره از خود نشان داده بود تا آخر جنگید. ماموریت مینو برای تبدیل فوتبال به مکانی بهتر برای بازیکنان با همان علاقه ادامه خواهد یافت. ما از همه به خاطر حمایت عظیمی که در این دوران سخت دریافت کردیم تشکر می کنیم." او که در سال ۱۹۶۷ در ایتالیا متولد شد، یک سال بعد به هلند نقل مکان کرد و در آنجا به عنوان بازیکنی در سطح جوانان نماینده تیم هارلم بود. رایولا علیرغم اینکه به عنوان یک بازیکن حرفه ای نتوانست به فوتبال بپردازد، برای تبدیل شدن به یک مدیربرنامه، در ابتدا برای شرکتی به نام Sports Promotions کار می کرد. او برای شروع، کسب و کار خود را ترک کرد و اولین انتقال بزرگ مستقل او انتقال پاول ندود از اسپارتا پراگ به لاتزیو در سال ۱۹۹۶ بود. در سال ۲۰۱۶، او در انتقال پوگبا از یوونتوس به منچستریونایتد با مبلغ ۸۹.۳ میلیون پوند تاثیر داشت.

منبع:ایسنا

عین الاسد بازهم راکت باران شد

رسانه‌های خبری اعلام کردند بر اثر حمله به پایگاه عین الاسد در استان الانبار، چندین انفجار در این استان به وقوع پیوسته است. شبکه العربیه اعلام کرد حمله‌ای راکتی، پایگاه عین الاسد در غرب عراق را هدف گرفته است. کانال خبری صابرین نیوز نیز از وقوع چندین انفجار در استان الانبار در غرب عراق خبر داد. این کانال خبری نوشت: حمله‌ای شدید پایگاه عین الاسد را که در آن نیروهای اشغالگر آمریکایی در استان الانبار قرار دارند، هدف قرار داده است. این کانال همچنین به نقل از برخی منایع اعلام کرد: چهار راکت گراد پایگاه هوایی عین الاسد را در استان الانبار که در آنجا نیروهای آمریکایی حضور دارند، هدف قرار داد. همچنین صابرین نیوز اعلام کرد گروه «فصی المقاومة الاسلامیه» با انتشار بیانیه ای، مسئولیت این حمله راکتی را بر عهده گرفت.

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِیمِ

وَلَا یَزَالُ الَّذِینَ کَفَرُوا تُصِیبُهُم بِمَا صَنَعُوا قَارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِیبًا مِّن دَارِهِمْ حَتَّیٰ یَأْتِیَ وَعْدُ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا یُخْلِفُ الْمِیعَادَ

صدق الله العلی العظیم

فرزندان‌تان در گروه مقاومت اسلامی «فصیل المقاومه الدولیه» موفق شدند پایگاه عین الاسد را با ۲ راکت گراد ۱۲۲ میلی‌متری هدف بگیرند که با دقتی بالا به هدف اصابت کرد. به‌زودی جزئیات آن را با اذن الهی اعلام خواهیم کرد. چند روز پیش رسانه های خبری به نقل از یک منبع امنیتی عراقی از ورود تجهیزات جنگی آمریکا به پایگاه هوایی عین الاسد در غرب الانبار خبر داده بودند. این منبع مذکور با بیان اینکه پایگاه عین الاسد با وجود شرایط بد جوی در مناطق غربی شاهد ترافیک شدید هوایی بوده، گفت: «آمریکایی‌ها این بار برای انتقال تسلیحات از هواپیماها به جای کاروان‌های نظامی که همیشه هدف قرار می‌گرفتند، استفاده کردند.» پایگاه هوایی عین الاسد که آمریکایی ها مدعی هستند آن را به نظامیان عراقی تحویل داده اند، محل ورود تعداد زیادی از محموله‌های تجهیزات جنگی از بصره برای نظامیان آمریکایی مستقر در داخل این پایگاه است. پس از ترور شهید سلیمانی و همرزمان ایشان در سال ۹۸ در بغداد، پارلمان عراق طرحی را برای اخراج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور تصویب کرد. بر اساس توافق انجام شده میان دولت‌های آمریکا و عراق، نظامیان آمریکایی باید تا پایان سال ۲۰۲۱ خاک این کشور را ترک می‌کردند، اما نظامیان عراق همچنان در این کشور حضور دارند و شواهدی که نشان دهد آمریکا قصد خروج نیروهایش را دارد، موجود نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بشار اسد فرمان عفو عمومی صادر کرد

رئیس جمهور سوریه به مناسبت عید فطر فرمان عفو عاملان جنایات تروریستی که تلفات انسانی نداشته اند را صادر کرد. رسانه های سوری اعلام کردند که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، به مناسبت عید سعید فطر با صدور فرمانی، حکم عفو عمومی برای عاملان جنایات تروریستی علیه شهروندان سوری را صادر کرد. بر اساس این حکم، عفو شامل عملیات های تروریستی که منجر به تلفات انسانی شده اند، نمی شود. ریاست جمهوری سوریه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این بخشودگی تأثیری بر دعوی حقوق شخصی ندارد و افراد زیان دیده در تمامی موارد می تواند شکایت خود را در دادگاه مدنی مطرح کنند. قابل ذکر است که این حکم از تاریخ صدور لازم الاجرا است. رئیس جمهوری سوریه پیش از این چندین فرمان عفو عمومی را در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برای شهروندان سوری صادر کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انفجار غرب کابل را لرزاند

شاهدان عینی گفته اند که این انفجار در نزدیکی چهارراه دهبوری بر یک موتر نوع کاستر صورت گرفته است. گفته شده که این انفجار یک موتر مسافربری نوع «کاستر» را هدف قرار داده است. هنوز از نوعیت این انفجار و تلفات برخاسته از آن اطلاع دقیقی در دست نیست. مسئولان امنیتی کابل تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده اند. خالد زدران، فرماندهی امنیه‌ طالبان در کابل گفت: در پی وقوع انفجار در ناحیه‌ سوم پایتخت، یک زن کشته شده و ۳ نفر دیگر زخمی نیز شده اند. این در حالی‌ است که پیش‌تر وزارت امور داخله طالبان از تأمین امنیت کامل در روزهای عید فطر اطمینان داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ساعت رسمی کشور برای همیشه ثابت ماند

بر اساس این مصوبه، قانون تغییر ساعت رسمی کشور باید لغو شود تا از ابتدای سال ۱۴۰۲، ساعت رسمی تغییر نکند. نمایندگان مجلس مصوب کردند که قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۳۱ مرداد ۱۳۸۶مجلس نسخ شده و به قبل از این قانون بر گردد. این مصوبه که ۱۵۱ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف، ۶ رأی ممتنع از ۲۲۵ نماینده حاضر به شورای نگهبان می‌رود، نیاز به تأیید این شورا دارد تا عملیاتی شود. حجت الاسلام میرتاج‌الدینی نماینده تبریز، در جریان بررسی این مصوبه گفت که لغو تغییر ساعت رسمی به اندازه دو نیروگاه هزار مگاواتی انرژی نیاز دارد تا جبران شود. این در حالی است که نیروگاه اتمی بوشهر فقط هزار مگاوات برق تأمین می‌کند. شورای نگهبان پیشتر اعلام کرده بود طرح تغییر ساعت رسمی ابهام دارد. مرکز پژوهش های مجلس هم در گزارش پژوهشی خود با ثابت ماندن ساعت رسمی کشور مخالفت داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

جام جهانی ۲۰۲۲ اولین رکورد را ثبت کرد

با اعلام فیفا در مرحله دوم بلیت فروشی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر رکوردی بزرگ ثبت شد. دومین مرحله از بلیت فروشی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در حالی روز پنجشنبه به پایان رسید که در این مرحله رکورد جالبی ثبت شد. نشریه الرایه قطر امروز در گزارش خود به بررسی مرحله دوم بلیت فروشی مسابقات جام جهانی پرداخت و اعلام کرد تعداد درخواست‌ها از ۲۳.۵ میلیون نفر گذشته است. در دوره اول بلیت فروشی که هنوز قرعه کشی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ انجام نشده بود، حدود ۱۷ میلیون درخواست برای خرید بلیت جام جهانی ثبت شده بود، اما در مرحله دوم و با توجه به مشخص شدن گروه بندی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ استقبال بیشتری از این مرحله شد ه است. طبق اعلام فیفا در مرحله اول بلیت فروشی مسابقات جام جهانی از بین ۱۷ میلیون نفر تنها ۸۰۰ هزار نفر برنده شده اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نیویورکی‌ها به اجاره بها اعتراض کردند

روزهای اخیر نیویورک شاهد تظاهرکنندگانی است که می‌گویند در صورت افزایش اجاره بهای مسکن در این شهر حتی پول برای خرید غذا نیز نخواهند داشت.گاردین روز شنبه نوشت،‌ روزهای اخیر نیویورک شاهد تظاهرات گسترده کارگرانی از صنف‌های مختلف مشاغل در این کشور است که ضمن اعتراض به وضعیت بد شغلی خود فریاد می‌زنند اگر اجاره‌خانه‌ها افزایش یابد،‌ آنها حتی برای غذای روزانه خود نیز پول نخواهند داشت. اریک آدامز اخیراً شهردار نیویورک از افزایش ۹درصدی اجاره بهای مسکن در این شهر خبر داده و گفته که در این صورت است که وضعیت مسکن در این شهر سامان پیدا می‌کند. چن رنپینگ ۶۴ ساله یکی از افراد حاضر در جمع تظاهرکنندگان می‌گوید در صورت اجرایی شدن این قانون وضعیت معیشت کارگران بدتر از گذشته خواهد شد. وی افزود: پس از ۲۰ سال سابقه کار در شرکت ساختمانی چایناتاون از این شرکت اخراج شده و برای تامین اجاره خانه مجبور است چند شغل پاره وقت داشته باشد. گروه صنفی عدالت مسکن در روزهای گذشته در نیویورک تظاهراتی برپا کرده و اعتقاد دارد قانون جدید دولت می‌تواند به مشکلات بیشتر معیشتی کارگران و مستاجران در این شهر منجر شود.

منبع: ایرنا

تامین اجتماعی افزایش حقوق بازنشستگان را تصویب کرد

علی اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی در ۲۲ فروردین ماه در ارتباط با میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی، اعلام کرد: در این زمینه جلسات متعددی برگزار شده است و نهایتاً با افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ موافقت شده است که بر این اساس علاوه بر افزایش ۵۷.۴ درصد حداقل‌بگیران، سایر سطوح ۳۸ درصد به‌علاوه ۵۱۵ هزار تومان به حقوق بازنشستگان اضافه خواهد شد. بر همین اساس نیز حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز امروز طی مصاحبه‌ای از ارسال مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان به دولت خبر داد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره اعلام کرد: افزایش حقوق بازنشستگان در هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی تصویب و به هیئت دولت ارسال شده که به زودی در دستور کار قرار می‌گیرد تا تصویب شود.در صورت تصویب، مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین بازنشستگان همزمان با حقوق اردیبهشت‌ماه به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد.

منبع: تسنیم

مجلس کاهش ۲۵درصدی انرژی را تصویب کرد

رسیدگی به طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق در دستورکار جلسه امروز وکلای ملت در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرار داشت. نمایندگان در جریان رسیدگی به طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور، با ماده ۱۳ این طرح با ۱۶۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. در ماده ۱۳ این طرح آمده است: کلیه دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، مکلفند ظرف دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون شدت مصرف انرژی الکتریکی خود را حداقل تا بیست و پنج (۲۵) درصد کاهش دهند. سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است مطابق قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب ۱۳۸۹/۱۲/۴ و ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴/۲/۱ اقدام به صدور گواهی صرفه‌جویی انرژی قابل عرضه در بورس انرژی کرده و این گواهی‌ها را در اختیار شرکت‌های خدمات انرژی صاحب صلاحیت قرار دهد تا صرف تأمین سرمایه در گردش طرح‌های صرفه‌جویی انرژی این شرکت‌ها در دستگاه‌های اجرایی فوق شود. پس از دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، میزان صرفه‌جویی انرژی محقق‌نشده این دستگاه‌ها به‌نرخ متوسط خرید تضمینی برق تجدیدپذیر محاسبه شده و درآمد حاصل از آن برای حمایت از توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و برق آبی به مصرف می‌رسد. همچنین در تبصره تأکید شد: شهرداری‌های کلان‌شهرها و شهرهای ساحلی مجازند حکم این ماده را از طریق خرید بیست و پنج (۲۵) درصد برق مورد نیاز ساختمان‌های خود و نیز سازمان‌ها، شرکت‌ها، مؤسسه‌ها و تأسیسات وابسته و تابعه خود، با نرخ خرید برق تضمینی از نیروگاه‌های زباله‌سوز کلان‌شهرها و شهرهای ساحلی اجرا کنند. درآمد حاصل از این موضوع پس از کسر و واریز بهای عادی برق به حساب شرکت مادرتخصصی توانیر نزد خزانه‌داری کل کشور، باقیمانده آن برای احداث و تکمیل نیروگاه‌های زباله‌سوز در اختیار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور قرار خواهد گرفت.

منبع: تسنیم

رئیس‌جمهور دستور کنترل مرزها را صادر کرد

رئیس‌جمهور وزارت کشور را مکلف کرد در کنترل تردد افراد از مرزها و به خصوص مرزهای شرقی کشور نهایت دقت و نظارت را به عمل بیاورد و از ورود افراد مبتلا به کرونا یا مشکوک به آن جلوگیری کند. سید ابراهیم رئیسی، صبح امروز شنبه ۱۰ اردیبهشت در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا، با سپاسگزاری به درگاه خداوند متعال برای کاهش چشمگیر آمار ابتلا و قربانیان ناشی از همه‌گیری کرونا اظهار داشت: شرایط مساعد ایجاد شده در اثر واکسیناسیون عمومی، این امکان را فراهم کرد که راهپیمایی روز قدس امسال با شور و عظمت زیادی نسبت به سال‌های گذشته برگزار شود. رئیس جمهور همچنین با قدردانی از حضور شکوهمند مردم روزه‌دار کشورمان در راهپیمایی روز قدس، گفت: ارزیابی‌ها حکایت از این دارند که با بهبود وضعیت در برابر همه‌گیری کرونا در کشور و کاهش قابل توجه شاخص‌های مربوط به ابتلا، امسال، هم آمار شرکت‌کنندگان در مراسم شب‌های قدر و هم جمعیت راهپیمایان روز قدس افزایش داشته است. دکتر رئیسی در ادامه با تأکید بر اینکه رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچنان ضروری و لازم است، اظهار داشت: بهبود شرایط بهداشتی نباید باعث القای این نکته شود که دیگر نیازی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در برابر همه گیری کرونا نیست. رعایت این شیوه‌نامه‌ها در مدارس، وسایل حمل و نقل عمومی، مراکز خرید و نیز در مراسم و مناسبات دینی و ملی و هر محل تجمع دیگری، ضرورت دارد. رئیس جمهور، مسئولان مربوطه، به‌ویژه در وزارت کشور را مکلف کرد که نسبت به کنترل تردد افراد از مرزها، به‌خصوص مرزهای شرقی کشور، نهایت دقت و نظارت را به عمل بیاورند تا از ورود افراد مبتلا به کرونا یا مشکوک به ابتلا جلوگیری شود. دکتر رئیسی، همچنین به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد با توجه به تخصیص یک میلیارد دلار ارز واردات دارو و تصمیم گرفته شده برای تداوم تأمین منابع لازم این حوزه، نسبت به نظارت بر تأمین اقلام دارویی مختلف و نیز کنترل دقیق قیمت، کارهای لازم را انجام دهد. در نشست امروز ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد که همه افراد بالای ۷۰ سال و نیز افراد دارای نقص سیستم ایمنی یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای، ۱ نوبت واکسن کرونا در سال ۱۴۰۱ دریافت کنند.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha