پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
تصاویر/معرفی اثار و فعالیت های علمی و رسانه ای اربعین مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات

حوزه/ حجت الاسلام درویشی گفت: یکی از فعالیت های مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه، تألیف و تدوین سه عنوان کتاب با موضوع اربعین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام نصرالله درویشی، مدیر آماده سازی و تولید محتوای مکتوب مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه در نشست با اصحاب رسانه به تشریح برنامه های این مرکز در خصوص رویداد فرهنگی مذهبی اربعین حسینی پرداخت و گفت: یکی از مهمترین زیارات در آموزه های مکتب تشیع، زیارت اربعین است؛ با وجود گذشت قرن ها از حادثه کربلا ما می بینیم که حرکت اربعین در حال رشد و گسترش است. شهادت امام حسین(ع) داغی بر دل های مؤمنین گذاشت که حرارت آن هرگز از بین نخواهد رفت.

وی افزود: در حرکت بزرگ اربعین هرکسی در حد توان خود در حال انجام خدمتی است؛ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه که دارای دو وظیفه ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام و صیانت و دفاع از این معارف است، تلاش کرده تا بتواند در ایام خاصی همچون اربعین حسینی به ایفای نقش پرداخته و در مواجهه با سوالات مرتبط با این موضوع، پس از انجام رصدهای میدانی در فضاهای مجازی، دانشگاه ها و سایر عرصه ها، به پاسخگویی آن ها بپردازد.

حجت الاسلام درویشی خاطرنشان کرد: یکی از فعالیت های مرکز تألیف و تدوین سه عنوان کتاب با موضوع اربعین است؛ «از عاشورا تا اربعین» عنوان یکی از این کتب می باشد که در آن به موضوعاتی همچون جایگاه فقهی اربعین، ظرفیت های اجتماعی آن، بایسته ها و مرزهای عزاداری و آسیب شناسی این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی دومین کتاب منتشره از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه را «تفسیرهای عاشورا» دانست و گفت: این کتاب برگرفته از مصاحبه های پنج تن از عالمان شاخص دینی است که به بررسی و تحلیل گزارش های تاریخی در موضوع عاشورا و چگونگی رسیدن به یک تحلیل جامع پرداخته اند.

مدیر آماده سازی و تولید محتوای مکتوب مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه کتاب «خورشید بی غروب» را سومین کتاب منتشره از سوی این مرکز با موضوع اربعین برشمرد و تصریح کرد: در این کتاب سوالاتی که ممکن است مبلغین دینی در مسیر پیاده روی اربعین با آن ها مواجه شوند مورد تحقیق، دسته بندی و پاسخدهی قرار گرفته است.

وی با اشاره به برگزاری مدارس شبهه پژوهی از سوی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات افزود: ما از ۱۲ تا ۱۶ شهریور به ضبط برنامه های مربوط به مدرسه شبهه پژوهی ویژه اربعین حسینی با موضوعات مختلفی پرداخته ایم که در عصر روزهای ۱۶ و ۱۷ ماه جاری از طریق تلویزیون اینترنتی پاسخ پخش خواهند شد. تاکنون حدود ۲۰۰ نفر برای حضور در این مدرسه ثبت نام نموده اند.

حجت الاسلام درویشی بیان داشت: ما در بستر تلویزیون اینترنتی پاسخ از روز ۲۳ تا ۲۶ شهریور از ساعت ۱۸ برنامه حسینیه پاسخ را برگزار می کنیم که در هر برنامه کارشناسان حدود ۲۰ دقیقه به سخنرانی و پاسخدهی به یک شبهه می پردازند.

وی گفت: انتشار ۱۰ قطعه پادکست در بسترهای مختلف فضای مجازی یکی دیگر از فعالیت های مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات در رابطه با اربعین می باشد.

مدیر آماده سازی و تولید محتوای مکتوب مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه اظهار کرد: تولید ۸۳ مقاله مکتوب و انتشار آن ها از طریق درگاه امام حسین(ع) در ویکی پاسخ یکی دیگر از مهمترین تولیدات این مرکز با موضوع اربعین حسینی است.

وی در پایان از حضور کارشناسان مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات در پیاده روی اربعین از نجف تا کربلا عنوان داشت: این کارشناسان تلاش خواهند داشت تا در این مسیر به پاسخگویی به شبهات بپردازند.

حجت الاسلام مسعود زروندی، مدیر ارتباطات و بین الملل مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه در ادامه این نشست به بیان برنامه های این واحد در ایام اربعین حسینی گفت: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه با همکاری جامعة المصطفی(ص) و مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه نشست هایی را با عنوان «اربعین؛ بررسی ابعاد جهانی و بین المللی آن» با رویکرد تبیینی و همچنین پاسخگویی به شبهات مرتبط با آن را برگزار کرده است.

وی افزود: موضوعاتی همچون تعاملات اجتماعی و آثار تربیتی و اخلاقی حرکت اربعین از محورهای بحث در این نشست ها بوده است.

حجت الاسلام زروندی خاطرنشان کرد: پشتیبانی علمی در قالب مقالات متنوع در سایت ویکی پاسخ در حال انجام است تا از این طریق به تبلیغ دین مبین اسلام در سراسر جهان به زبان های مختلفی پرداخته شود.

وی در پایان حضور کارشناسان زبان دان در مسیر پیاده روی اربعین را یکی از فعالیت های اساتید پاسخگو به شبهات دانست و گفت: بناست متخصصینی که به زبان های مختلفی تسلط دارند، با حضور در این پیاده روی بزرگ به سؤالات زائرین جواب دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha