پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
زمانی فرد

حوزه/ استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان گفت: موفقیت در حوزه استادی نیاز به سه شاخصه رسالت شناسی، ظرفیت شناسی و مخاطب شناسی دارد و هر استاد نیازمند تعریفی از رسالت خود می باشد و در کنار آموزش، باید پرورش هم داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی فرد در دوره بصیرتی فرهنگی ویژه اساتید اعزامی مدارس علمیه خراسان شمالی که در مشهد مقدس برگزار شد، سخن خود را با آیه ۱۲۸ سوره توبه « لَقَدْ جَآءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ» شروع کرد و افزود: چگونه می شود یک استاد در تربیت طلاب موفق باشد؟

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان گفت: موفقیت در حوزه استادی نیاز به سه شاخصه رسالت شناسی، ظرفیت شناسی و مخاطب شناسی دارد و هر استاد باید تعریفی از رسالت خود داشته باشد که «یزکیهم و یعلمهم» در همین راستا است؛ یعنی باید در کنار آموزش، پرورش هم داشته باشد.

وی با بیان اینکه استاد تاثیرگذار باید از جاذبه برخوردار باشد و کاری کند که شاگردان احساس کنند او سنگ صبور آنهاست، افزود: اگر استاد برای خود رسالتی تعریف کرده باشد، می تواند دغدغه های مسئولان مدرسه و تعلیم و تربیت را بر طرف کند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد بیان کرد: تعلیم و تربیت یکی از بهترین زاد و توشه هایی است که می تواند در نامه اعمال استاد به عنوان عبادت بسیار بزرگ ثبت و ضبط شود.

وی در خصوص «ظرفیت شناسی» به عنوان شاخصه دوم موفقیت در حوزه استادی، گفت: ما باید ظرفیت ها را درک کنیم، اگر ظرفیت متناسب با رسالت علما بود، شبانه روز کار و تلاش می کردند. موضوع جهاد تبیین رهبر معظم انقلاب از همین مورد است، از درون این ظرفیت ها فرصت هایی ایجاد می شود و اگر برنامه ریزی درستی صورت گیرد استاد می تواند حق استادی را به درستی ادا کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه حوزه ها هرکجا در ظرفیت شناسی درست عمل کرده باشند از جامعه جلو می‌افتند؛ در ادامه به «مخاطب شناسی» یعنی شاخصه سوم موفقیت در حوزه استادی اشاره کرد و افزود: طلاب را باید شناسایی کرد ونسبت به نخبگان طلاب نباید بی توجه بود.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha