جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
1

حوزه/ کتاب «کشف الأستار؛ عن وجه الکتب والأسفار» اثر ماندگار آیت الله سیّد احمد حسینی صفائی خوانساری، در شهر خوانسار رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، کتاب شریف «کشف الأستار؛ عن وجه الکتب والأسفار» اثر ماندگار آیت الله سیّد احمد حسینی صفائی خوانساری از فهارس شیعه امامیّه در بخش کتاب شناسی شیعه امامیّه در قرن چهاردهم هجری به شمار می رود که آن را بر حسب حروف الفبا مرتّب کرده و تألیف آن بیش از سی سال تمام به درازا کشیده است و در مجموع قریب دوازده هزار کتاب از تألیفات عالمان و دانشمندان شیعی همراه با توضیحات پیرامون آن کتب را نام برده است.

ببینید:

تصاویر معرفی و رونمایی کتاب «کشف الأستار؛ عن وجه‌الکتب والاسفار»

اشتمال بر مباحث رجالی؛ تاریخی؛ کتاب شناسی؛ ادبی؛ نسب شناسی و تراجم دانشمندان همراه با یاد کرد مسائل فقهی؛ اصولی؛ تفسیری؛ اعتقادات؛ حکمت و لغت؛ از جمله روشهای مؤلّف بزرگوار در این کتاب است تا این سِفر عظیم را از آثار مشابه و کتاب‌های همانند خود ممتاز و متمایز نماید؛ همچنین مؤلّف ارجمند همراه با وصف هر کتاب به شناسائی دقیق مؤلّف آن به اجمال خصوصیّات حیات و زندگی او را نیز با استفاده از مصادر معتبر و فراوان بیان کرده؛ علاوه بر اینکه کتاب‌های دیگر آن دانشمند را ذکر کرده است.

علاوه بر اینکه تعداد زیادی از اصول اربعمائه معتبره حدیث و بلکه بیش از این مقدار به همراه شرح حال هریک از مؤلّفین آنها و بررسی جرح و تعدیل ایشان را در چهار جلد نخست و به صورت پراکنده مطرح ساخته است؛ همچنین برخی از رجال احادیث که در کتاب‌های رجالی تضعیف شده‌اند را با استفاده از امارات گوناگون توثیق نموده است؛ در حقیقت این کتاب موسوعه‌ای در رجال و تراجم و حدیث شناسی نیز هست.

مؤلّف انگیزه خویش را برای نگارش این کتاب حفظ تألیفات اصحاب خصوصاً کتب مشتمل بر اخبار و احادیث ائمّه اطهار (علیهم السلام) از خطر پراکندگی و اندراس و وزیدن غبار فراموشی بر آنها ذکر کرده است.

یکی دیگر از امتیازات این کتاب بر کتب مشابه آن نبود اسباب و کتاب‌های مورد نیاز برای مؤلّف آن و دوری وی از مراکز علمی و حوزوی و تنها بودن در این تألیف عظیم است که بدون هیچ کمک و یاوری این اثر گرانسنگ را از خود به یادگار گذاشته است.

این کتاب توسّط مؤسّسه آل البیت لإحیاء التراث قم در طول بیش از ۲۰ سال با چندین سال وقفه در نُه جلد به چاپ رسید و چون تاکنون با گمنامی تمام در مجامع علمی و فرهنگی شناسانده نشده بود؛ همزمان با سی امین سالگرد آیت الله سیّد مصطفی صفائی، در مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج) خوانسار معرّفی و رونمایی گردید.

همایش معرفی و رونمایی کتاب «کشف الأستار؛ عن وجه‌الکتب والاسفار» برگزار شد

همایش معرفی و رونمایی کتاب «کشف الأستار؛ عن وجه‌الکتب والاسفار» برگزار شد

همایش معرفی و رونمایی کتاب «کشف الأستار؛ عن وجه‌الکتب والاسفار» برگزار شد

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha