سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ |۲۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 4, 2024
نشست تخصصی

حوزه/ ما می توانیم از طریق عقل و با ساده‌سازی زبان فلسفه، ارزش های دینی و اجتماعی را به نسل جوان منتقل کنیم و در کنار آن، از معارف دینی و اسلامی نیز بهره بگیریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست تخصصی «جنسیت و فلسفه اسلامی» در سومین روز پیش رویداد پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

بر اساس این گزارش: در این نشست، سرکار خانم مهدیه سادات مستقیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم به اهمیت موضوع «جنسیت و فلسفه اسلامی» پرداخت و اظهار داشت: در بحث جنسیت که به لحاظ اجتماعی و فرهنگی و رویکرد معرفت شناسانه و هستی شناسانه در اوج اهمیت است، ما هنوز در ابتدای راه افق گشایی نگاه فلسفی به جنسیت هستیم و این درد بزرگی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم تصریح کرد: این خلأ علمی به صورت جدی وجود دارد و ما به تأسیس یک رشته تحصیلی با عنوان «جنسیت و فلسفه اسلامی» نیاز داریم.

مستقیمی به فلسفه مطلق و مضاف اشاره کرد و گفت: در فلسفه مطلق می توان با رویکردهای هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی به مبحث جنسیت پرداخت، همچنین در فلسفه مضاف هم امکان بررسی جنسیت وجود دارد.

وی افزود: در مباحث جنسیتی چون مضارب آرا بالاست، بشر صدها راه دارد و اعمال نظرات خیلی زیاد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه ما باید ادبیات فلسفه را وارد مباحث جنسیت کنیم، رابطه «جنسیت و ارزشمندی» و «جنسیت و ناطقه بودن» را توضیح داد.

مستقیمی در پایان با اشاره به اتفاقات اخیر در ایران، تصریح کرد: ما می توانیم از طریق عقل و با ساده‌سازی زبان فلسفه، ارزش های دینی و اجتماعی را به نسل جوان منتقل کنیم و در کنار آن، از معارف دینی و اسلامی نیز بهره بگیریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha