چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
یادواره شهدا

حوزه/ استاد حوزه خواهران، فرهنگ ایثار و شهادت را یکی از پشتوانه‌ها و ذخایر غنی فرهنگ جامعه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه‌ از گرگان، خانم مریم علیجانی در مراسم یادواره شهداء به مناسبت هفته بسیج که از سوی مؤسسه آموزش عالی الزهرا (سلام‌الله‌علیها) گرگان با حضور طلاب این مؤسسه برگزار شد، فرهنگ ایثار و شهادت را یکی از پشتوانه‌ها و ذخایر غنی فرهنگ جامعه دانست.

وی افزود: فرهنگ شهید و شهادت از ویژگی‌های مهم مکتب تشیّع و ضامن و تداعی ضامن بقاء و تداوم اسلام اصیل است، البته خداباوری و معاداندیشی به شهادت معنا می‌دهد و نابودی فرهنگ ایثار و شهادت باعث نابودی فرهنگ اسلامی خواهد شد.

استاد حوزه خواهران ادامه داد: شهید مطهری برای شهادت دو رکن قائل هستند؛ یکی اینکه در راه خدا و فی‌سبیل‌الله و دارای هدف مقدس باشد و انسان بخواهد جان خود را فدای هدف کند و دومی آگاهانه صورت بگیرد.

علیجانی در بیان دیدگاه استاد مطهری اضافه کرد: منطق شهید؛ منطق سوختن، روشن کردن، حل شدن و جذب شدن در جامعه برای احیای جامعه و منطق حماسه آفرینی و دورنگری است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به دیدگاه قرآن درباره مسئله شهادت، اسلام عامل بسیار مهمی را در مبارزه حق در برابر باطل وارد میدان ساخته است؛ عاملی که کاربرد آن از هر سلاحی بیشتر و تأثیر آن از همه برتر است، چنان که در تاریخ انقلاب، به روشنی این حقیقت دیده شد که عشق به شهادت علی‌رغم تمام کمبودهای ظاهری، عامل پیروزی سربازان اسلام در برابر قدرت‌های بزرگ شده است.

استاد حوزه خواهران با استناد به آیه ۱۶۹ سوره آل عمران؛ بر مقام شامخ و بلند شهیدان اشاره و تصریح کرد: منظور از حیات و زندگی در آیه؛ حیات و زندگی برزخی است که ارواح در عالم پس از مرگ دارند، نه زندگی جسمانی و مادی، گرچه زندگی برزخی اختصاصی به شهیدان ندارد و بسیاری دیگر از مردم نیز دارای حیات برزخی هستند.

علیجانی ضمن اشاره به اهمیت مقام شهیدان، طلاب را مرزبانان اندیشه خواند و تأکید کرد: اکثر شهدا در متن وصیت نامه خود بر پیروی از ولایت فقیه، اهمیت حجاب و رعایت آن، امر به معروف و نهی از منکر و توجه به اخلاص تأکید داشتند، از این رو ما نیز به عنوان رهروان راه آنان باید با رعایت اصول فوق؛ راه آنان را ادامه دهیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha