جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

حوزه/ فقه پزشکی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) رشد و توسعه خوبی پیدا کرده است و این گروه به عنوان پژوهشگران فعال عرصه فقه معاصر به جامعه علمی حوزه معرفی شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمدعلی قاسمی در مراسم افتتاح اولین نمایشگاه تخصصی «پژوهش‌های فقهی معاصر» که با حضور آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در محل نمایشگاه تخصصی مرکز برگزار شد در سخنانی گفت: برای ورود فقه به عرصه های تخصصی لازم است زیربناهای تخصصی رشته های فقهی ایجاد شود از همین رو در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گام های مهمی برای شکل دهی به فقه پزشکی انجام داده است از جمله جداکردن آیات و روایات مرتبط به آن است که استخراج شود و واژگان به طور جداگانه معنا شده و موضوع پزشکی آن نیز تطبیق داده شده است که این گام ابتدایی است و لازم است است قدم های بعدی نیز در این راستا برداشته شود.

مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: فقه پزشکی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) رشد و توسعه خوبی پیدا کرده است و این گروه به عنوان پژوهشگران فعال عرصه فقه معاصر به جامعه علمی حوزه معرفی شده اند.

وی با اشاره به لزوم بازخوانی آیات مربوط به پزشکی و فقه مرتبط به آن گفت: برخی از آیات قرآن کریم مبنا و قاعده ساز بوده و برخی از آیات نیز تک مسئله ای است و برای مثال آیه احسان در پزشکی نیز استفاده دارد و قاعده ساز است آیاتی که در فتوای فقها استفاده شده اند نیز آورده شده است.

مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه به مسائل مختلف موجود در عرصه فقه پزشکی اشاره کرد و گفت: در فقه پزشکی بحث نسب بسیار مورد مناقشه است زیرا در عنوان شبیه سازی که تخمک یک خانم را خالی می کنند و سلولی غیر از اسپرم را از همان خانم یا فرد دیگر می گیرند که تبدیل به انسان می شود و سؤال پیش می آید که نسب آن چیست و مباحث ارث آن چه می شود؟ مباحث ضروری و لازمی است که باید انجام شود و در برخی کشورها این مباحث مورد مطالعه قرار گرفته است.

وی افزود: در این رابطه خاص برخی ملاک را در نسب تعلق نطقه می دانند و اینجا اشکال پیش می آید برای مثال اگر کسی اسپرم خود را به بانک اسپرم اهدا کند و در اثر آن صد فرزند متولد شود آیا باید به همه این فرزندان نفقه دهد و آن ها از او ارث می برند؟ به نظر می آید در اینجا ملاک انعقاد نطقه به همراه عمل زناشویی باشد که البته بحث های آن صورت گرفته است.

حجت الاسلام قاسمی در پایان خاطرنشان ساخت: در برخی از کشورها از نظر پروتئینی گوشتی را شبیه سازی کردند و در اینجا بحث تزکیه مطرح می شود؛ آیات رازداری در محرمانگی اسرار بیماران نیز به طور مفصل بحث شده است که کتاب مرتبط با آن در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نیز موجود است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha