پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ |۲۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 30, 2024
اشراق

حوزه/ مسعود معینی‌پور در جمع خبرنگاران اعلام کرد: معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی بعد از برگزاری موفق سه دوره از جشنواره فیلم اشراق در دهه ۹۰ شمسی، چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم اشراق را در اسفندماه ۱۴۰۱ به صورت حضوری و به شکل رقابتی برگزار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، نشست خبری چهارمین جشنواره فیلم حوزه (اشراق) با محوریت «یکصدمین سالگرد بازتاسیس حوزه علمیه قم» با حضور مسعود معینی‌پور دبیر جشنواره امروز ۲۶ آذر ۱۴۰۱ در دفتر تبلیغات اسلامی شعبه تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه چهارمین جشنواره فیلم حوزه (اشراق) گفت: معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی بعد از برگزاری موفق سه دوره از جشنواره فیلم اشراق در دهه ۹۰، چهارمین دوره خود را در اسفند ۱۴۰۱ به صورت حضوری و رقابتی برگزار خواهد کرد.

معینی پور ادامه داد: چهارمین جشنواره فیلم اشراق هم‌زمان با یکصدمین سالگرد بازتاسیس حوزه علمیه قم و در عصر ضرورت جهاد تبیین در نظر دارد بستری باشد برای پذیرش و نمایش آثار هنرمندان طلبه و غیر طلبه در موضوعات روحانیت و حوزه علمیه، گفتمان انقلاب اسلامی، سبک زندگی اسلامی، مهدویت و آخرالزمان و...؛ همچنین این رویداد محفلی برای ملاقات فیلمسازان جهان اسلام است تا ضمن تبادل تجربه‌ها، موقعیتی برای طرح ایده‌های نو و خلاقانه پیش آید.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی افزود: فیلم‌های دینی در سینمای ایران و جهان یکی از گونه‌های قدیمی و با قدمت است که سال‌هاست پیرامون آن فیلمسازی می‌شود البته در هر کشور به واسطه نوع نگاهی که به موضوعات دینی وجود دارد این اتفاق انتظار می‌رود به شکل متفاوتی رخ دهد. در حوزه سینمای دینی اقتباس‌های بسیار خوبی داریم و بهترین نمونه از تولیدات دینی، آثاری هستند که بخشی از زندگی پیامبران یا ائمه(ع) را روایت می‌کند.

معینی پور اظهار کرد: در کشور ما آنچه از فیلم دینی توقع می‌رود این است که تولیدات دینی دستاورد داشته باشند. یعنی اگر در اثری، موضوعی اجتماعی یا اقتصادی مدنظر قرار گرفته بود باید با رویکرد دینی این مسئله ارزیابی شود.

دبیر چهارمین جشنواره فیلم حوزه (اشراق) افزود: تنها ایران نیست که نظام دینی دارد، بلکه هستند کشورهایی که در آنها ایدئولوژی مذهبی حاکم است حتی برخی از کشورهای لیبرال هم به‌نوعی پیرو فرهنگ مسیحی هستند. این اتفاق نشان می‌دهد آثار دینی دارای پراکندگی و گوناگونی زیاد است و تنها کافی است پیرامون این موضوعات با دید پژوهشی سخن رانده شود.

وی بیان کرد: در ایران داشتن سینمای دینی یکی از ضروریات است و دلیل این گفته هم پیروان ادیانی است که در کشورمان وجود دارد.

معینی پور اظهار کرد: قرار نیست در جشنواره فیلم اشراق تنها مشوق باشیم بلکه اگر در بخش فیلمنامه کارهایی کیفیت لازم را داشته باشند از آنها حمایت مالی نیز خواهیم کرد تا اثر مربوطه به تولید نزدیک شود. همچنین تلاش داریم به واسطه این رویداد نقد هم به برخی اتفاقات داشته باشیم؛ نقدی که در آن بدون غرض‌ورزی و تنها اعتلای آموزه‌ای دینی هدف است.

دبیر چهارمین جشنواره فیلم حوزه (اشراق) تصریح کرد: این جشنواره اولین دوره خود را سال ۹۱ برگزار کرد. دومین دوره نیز سال ۹۲ برگزار شد. سومین سال جشنواره هم با یکسال تأخیر اجرا شد. در ادامه بنا به دلایل مختلف این اتفاق چند سالی تعطیل بود تا اینکه با مهیا شدن شرایط اسفند ۱۴۰۱ شاهد برگزاری چهارمین دوره خواهیم بود. از تجربه دوره‌های قبل می‌توان فهمید استقبال از این کار بسیار درخور توجه است، برای نمونه در بخش جنبی تا امروز نزدیک ۵۰ فیلم ساخته شده است.

به گفته معینی پور تهران، قم، مشهد، اهواز، سیستان بلوچستان و اصفهان شهرهایی هستند که در آن جشنواره فیلم حوزه (اشراق) برگزار می‌شود و تلاش شده که در بخش جوایز نیز تقدیر مناسبی از برگزیدگان انجام شود. چهره‌های صاحب‌نام سینمایی هم در بخشی هیئت انتخاب و داوری جشنواره را یاری می کنند.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی درباره بخش های چهارمین جشنواره فیلم حوزه (اشراق) گفت: این رویداد سینمایی سه بخش دارد. بخش اصلی که «اشراق» نام دارد و آثار مستند، فیلمنامه، فیلم داستانی و نقد فیلم را در بر می‌گیرد. این بخش موضوعاتی نظیر عدالت، سبک زندگی دینی، عفاف، تحکیم خانواده، نقد عرفان‌های نوظهور و فرق انحرافی، وهابیت و داعش، اخلاق، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، تمدن اسلامی و فضای مجازی در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: بخش جنبی یا «رواق» ویژه طلاب است. در این بخش آثار تولید شده از سال ۹۸ مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. طلبه و تبلیغ، طلبه و کارآفرینی، طلبه و خدمت‌رسانی، طلبه و تربیت، سبک زندگی طلاب، طلبه و فرهنگ، طلبه و شهید، طلبه و فضای مجازی و بانوان طلبه موضوعات مورد نظر این قسمت هستند.

دبیر چهارمین جشنواره فیلم حوزه (اشراق) بخش ویژه را «یکصدمین سالگرد باز تاسیس حوزه علمیه قم» اعلام کرد و گفت: در این بخش عموم هنرمندان بدون محدودیت زمانی می توانند به موضوعاتی چون مشاهیر و علمای حوزه علمیه قم، حوزه علمیه تشیع، طلاب غیر ایرانی و تاثیرگذاری آنها در جهان اسلام، بازنمایی روحانیت، حوزه علمیه قم و مناسک دینی، نقش روحانیت در تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران بپردازند.

راه های ارتباطی جشنواره فیلم اشراق:

نشانی: قم، صفاییه، کوچه ۱۷، معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی

تلفن دبیرخانه: ۳۱۱۵۳۱۸۵ (۰۲۵)

دبیر اجرائی: ۳۱۱۵۳۱۹۹ (۰۲۵)

روابط عمومی: ۳۱۱۵۳۱۹۵ (۰۲۵)

رایانامه:film@eshragh.ir

پایگاه اطلاع رسانی:  https://film.eshragh.ir

پیامک: ۳۰۰۰۱۴۴۰۹۰

برای مشاهده فراخوان چهارمین جشنواره فیلم اشراق اینجا را کلیک کنید

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha