جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
تغییر  دین

حوزه/ پژوهشگر حوزوی گفت: بحران هویّت جزو لاینفک برای نسل جوان است، حکمت شرعی حکم حرمت خواندن کتب ضاله با توجه به بحران هویّتی و عدم تثبیت هویت در این نسل است،قید متخصص بودن در خواندن کتب ضاله دلالت بر تثبیت هویت می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، سید جعفر هاتف الحسینی پژوهشگر حوزوی معتقد است، اولین گام در تغییر کیش، مواجهه افراد دارای بحران هویت با فرق انحرافی است. نظریه تغییر دین «لوییس رمبو» تاکید دارد مواجهه افراد دارای بحران هویت با فرق انحرافی؛ اولین جرقه تغییر کیش را می زند.

گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان را با سید جعفر هاتف الحسینی، نویسنده کتاب «تغییر دین در میسیولوژی» و پژوهشگر میسیولوژی را در ادامه می‌خوانید:

حوزه/ بحران هویت نقشی در تغییر دین دارد؟

چون هویت دینی نسل جوان شکل نگرفته است پس در بحران هویت قرار دارند، این بحران هویت کاملا طبیعی است، چرا که فرد هنوز "من" اجتماعی، دینی را نشناخته است. در این سن مهمترین اقدام تثبیت هویت در نسل جوان است. تثبیت هویت در صورتی شکل می گیرد که والدین و اطرافیان بهترین اقدام را انجام دهند. تثبیت هویت به این معناست که فرد رابطه خود را با اجتماع و اطرافیان و دین خود کشف کند. اگر فرد نتواند جایگاه خود را نسبت به این موضوعات درک کند، بحران هویت یعنی "من کیستم" او را در بر خواهد گرفت.

حوزه/ چه زمانی بحران هویت منجر به تغییر دین می شود؟

بر اساس نظریه رمبو، تغییر دین زمانی اتفاق می افتد که فردی با زمینه و بحران با فرق انحرافی مواجه شود و بحران هویت بر او غلبه کند، در این زمان جوان به فکر این نکته می افتد برای درمان بحران هویتی، تغییر دین دهد تا به آرامش برسد. اساس تغییر دین، بحران هویت است به همین خاطر نگهداری و خواندن کتب ضاله صرفا برای متخصصین جایز است، این افراد هویت دینی شان کامل شده است و در صورت مواجهه زمینه تغییر دین را ندارند.

حوزه/ برخی معتقدند نسل جوان باید کتب ضالّه را بخوانند تا خود انتخاب کنند، این دیدگاه چه ضعف های دارد؟

خواندن کتب ضاله برای غیر متخصص یعنی فردی که بحران هویت دارد خیلی خطرناک است. این موضوع به صورت علمی اثبات شده است، در علم روانشناسی تغییر دین، دین به صورت کامل به این موضوع پرداخته است. خواندن کتب ضاله توسط نسل دارای بحران هویت منجر به تشدید بحران های روانی و اجتماعی می شود. این در صورتی است متخصصین روانشناسی تغییر دین، بحران هویت را خطرناک می دانند.

حوزه/ آیا بحران هویت مختص به سن خاصی است و قید متخصص در حکم شرعی نشان چیست؟

بحران هویت از اواخر نوجوانی تا اواخر جوانی است ولی گاهی این بحران اگر حل نشود ممکن است تا زمان میان سالی ادامه پیدا می کند و در اولین مواجهه با فرق دینی دیگر منجر به تغییر دین می شود. این تغییر دین به علت حل نشدن بحران هویت است. قید متخصص در حکم شرعی یعنی کسی که به تواند به اثبات حق و نقض باطل بپردازد، نشان از هویت تثبیت شده این افراد است.

در سخن آخر باید گفت، احکام اسلامی دارای حکمت های هستند که شاید سالها بعد با علوم روز بتوانند این حکت های شرعی را درک کرد. کوچک شمردن احکام شرعی با استدلال های غیر علمی منجر می شود آسیب های جدی وارد شود. نیاز است با دقت بیشتر در مورد احکام دینی دقت شود. نباید عجولانه و غیر علمی این احکام شرعی را کوچک کرد.

گفت وگو از سیدامیر حسین ابطحی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha