چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ |۲۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 5, 2024
فیلم فجر

حوزه / فیلم سینمایی «متروپل» یکی از بهترین آثار جشنواره چهل و یکم فیلم فجر است. این اثر نگاهی عاشقانه و زیبا به دفاع مقدس دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در آخرین روز از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر دو فیلم «آنها مرا دوست داشتند» به کارگردانی محمدرضا رحمانی و «سینما متروپل» ساخته محمدعلی باشه آهنگر در سینمای رسانه (پردیس سینمای ملت) به نمایش در آمد. فیلم اول کاری ضعیف و سیاه بود اما فیلم دوم را می توان یکی از بهترین اتفاقات جشنواره فجر در دوره چهل و یکم توصیف کرد.

«آنها مرا دوست داشتند»

فیلم جدید محمدرضا رحمانی روایتگر یک معضل اجتماعی است. قصه به موضوع رحم اجاره‌ای و فروش نوزادان اشاره دارد. این دست معضلات در هر جامعه‌ای وجود دارد اما اینکه تا چه حد این مسئله عمومیت دارد بحث دیگری است که در این یادداشت نمی توان به آن اشاره کرد.

جدا از ساختار این فیلم به لحاظ فنی نیز حرفی برای گفتن ندارد کارگردانی بسیار ضعیف است برای نمونه به میزانسن و دکوپاژ کارگردان اشاره می کنم که حرفی برای گفتن ندارد. بازی‌ها خوب نبوده و تنها امیر جعفری در حد متوسط ظاهر شده است. فیلمنامه بدون اوج و فرود است. گره های داستانی و دیگر نکات فنی فیلم، حرفی برای گفتن ندارد.

«سینما متروپل»

ساخته جدید محمدعلی باشه آهنگر یکی از بهترین فیلم های جشنواره است که در بخش های مختلف نیز نامزد دریافت سیمرغ بلورین فیلم فجر شده است با دیدن این کار بار دیگر می توان متوجه شد که سینمای دفاع مقدس هیچگاه تکراری نمی‌شود چون به اندازه‌ای در آن موضوع و جذابیت وجود دارد که می‌شود بر پایه آن فیلم های بسیار ساخت.
فیلم داستان دو جوان است که تلاش دارند در ایام محاصره شهر آبادان سینما متروپل آن شهر را راه اندازی کنند. شکل روایی فیلمنامه بسیار منسجم و قوی است به ویژه بازگشت هایی که سناریو به گذشته دارد بسیار با کار همخوانی برقرار کرده است. در سناریو اوج و فرودهای خوبی را شاهدیم و پیرامون تک تک نقشه ها شخصیت پردازی صورت گرفته است.

در بحث بازی ها نیز، «سینما متروپل» نمره نسبتاً خوبی می‌گیرد به ویژه رضا کیانیان یکی از اتفاقات بسیار خوب این فیلم سینمایی محسوب می شود. بحث دیگر در این فیلم به نگاه جدید فیلمساز به دفاع مقدس مربوط می شود. در این کار بخشی از تاریخ دفاع مقدس روایت می شد که در کمتر اثر سینمایی نمونه آن را شاهد هستیم.

این فیلم کارگردانی بسیار خوبی دارد به ویژه دکوپاژ و میزانسن استاندارد بالایی را به خود اختصاص داده است. معنا و مفهوم فیلم نیز به هیچ وجه با شعار و سطحی نگری آمیخته نشده است. این امتیاز در حالی است که در بسیاری از فیلم‌های دفاع مقدسی موضوعات به شکل اغراق شده بیان می‌شود اما در «سینما متروپل» روایت واقعی از آنچه رخ داده را شاهد هستیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha