پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
سواد رسانه

حوزه/ کارگاه سواد رسانه با حضور جمعی از ائمه جمعه اهل سنت و روحانیون شیعه استان بوشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، کارگاه سواد رسانه صبح امروز با حضور جمعی از ائمه جمعه اهل سنت و روحانیون شیعه استان بوشهر برگزار شد.

عبدالرحیم افروغ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این کارگاه گفت: وقتی می خواهیم مسئله ای را بررسی کنیم باید اول ابعاد این کار را ببینیم که جایگاه پدیده ای که در مقطع کنونی حیات بشر به اسم فضای مجازی مطرح می شود چیست؟ آیا از اول بوده و آیا تا آخر خواهد بود؟ مقطع زمانی که باید بیاید و جایگاه او در ماده کجاست؟ آن چه که در حوزه بشر می بینیم در سده های مختلف و در سال های متمادی یک پدیده ای ایجاد می شود و بشر به یک ابزاری دست پیدا می کند و بعضاً برخی مواقع ابزارها در طول تاریخ فرا گیر می شود و الزام استفاده از آن پیدا می کنیم.

وی افزود: وقتی می خواهیم در مواجهه با دشمن قرار بگیریم لازم است که ابزار رزم را هم بروز کنیم و تکنولوژی که در دنیا وجود دارد و به ما توانمندی می دهد این توان را تحت سیطره خود قرار دهیم و از آن در راستای اهداف خود و در راستای اصلاح خود به کار بگیریم. فضای مجازی هم از این جنس است. در حال حاضر فضای مجازی با گستره ای که برای بشریت ایجاد کرده و با اتفاقاتی که در جوامع در این بستر شکل می گیرد سوق به سمت فضای مجازی یک ضرورت انفعال ناپذیر است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر خاطرنشان کرد: همین فضای مجازی که در دل خود می تواند تهدیدهای متعددی داشته باشد می تواند هزاران فرصت هم برای ما ایجاد کند. آنچه که برای ما در فضای مجازی به عنوان یک اولویت وجود دارد آن است که باید ببینیم حداکثر بهره وری ما از این فضا چقدر است.

افروغ ادامه داد: آنچه که دیده می شود ما در کنار زیست طبیعی خودمان در فضای مجازی امروز یک زیست مجازی داریم. انسان ها در کنار امورات روزمره و مراوادات اجتماعی همه رویکرد مجازی را به وضوح می بینیم. یعنی الان نمی توانیم بگوییم نسبتی با فضای مجازی نمی توانیم داشته باشیم. می شود حذف کرد و حیات انسان هم به مخاطره نمی افتد ولی اگر منبر بروید و خطبه بخوانید چند نفر پای منبر حاضر هستند؟ می توانید در فضای مجازی ضریب دهید به واسطه این که فضای مجازی نه زمان دارد و نه مکان و ماندگار است و می شود منبری را که ۵۰۰ نفر پای آن حاضر هستند به چندهزار نفر تبدیل کرد و این یک توان و ظرفیت است.

وی بیان کرد: نگاه ما در حوزه فضای مجازی، نگاه منفعلانه نیست و کاملاً رو به جلو است. این نگاه اول است. نگاه دوم و ضرورت دوم که باید به آن تأکید کنیم آینده پیش روی ما به مسئله فضای مجازی است. چند سال دیگر در حوزه فضای مجازی کجا خواهیم بود؟ آیا آن جا دوباره مسئله اینترنت، گوشی و چند پیام رسان است؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر به برندسازی در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: یک روزی عده ای آمدند و توانستند ویجنت سازی کنند و چهره ای را در فضای مجازی جا بیندازند که اگر خواستید بازی بسازید باید با این چهره باشد. که بعدها الگوی بچه های ما می شود. امروز محبوب دختران کوچک ما، آنا و السا است. این ها چه شخصیتی هستند؟ نقش باربی چیست؟ آیا نمی شود ما طبق آیین های بومی خودمان شکرستان را می آوردیم، امروز قله ذهن بچه های ما بود. می توانستیم اما مقهور شدیم در این جنگ و جاهایی دستمان روی سرمان آمد. فرهنگ هایی را که خواسته اند در دل بازی مسائل خلاف اخلاق را جاری و ساری می کنند. آیا می شود المان های توحیدی و زیست بوم جنوب تا شمال بوشهر را در بازی آورد؟ چرا در بازی های ما درخت نخل نیست؟ چرا المان های موجود و ماشینی که استفاده می کنیم و غیره و آداب و سنن ما در بازی ها نباید گنجانده شود؟

وی به بیان آینده فضای مجازی پرداخت و گفت: در افق پیش روی فضای مجازی در سال های آینده محدود به چند پیام رسان نخواهیم بود و در آینده ای نزدیک اینترنت اشیا و مجازی شدن زندگی ما امری کاملاً عادی است. در حال حاضر در صنایع کشاورزی و هوایی کاملاً هویداست و زندگی مرسوم و معمول آدم ها نیز اینطور خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha