پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
تصاویر/ احیای شب بیست و سه ماه مبارک رمضان در مهدیه اعظم سمنان

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی جهل، غلبه شهوات، غرور، مستی در نعمات، آرزوهای طولانی، وابستگی به دنیا و پیروی از شیطان را عوامل اصلی ایجاد غفلت در انسان برشمرد و گفت: یاد مرگ، معاد و قیامت، انسان را از غفلت دور می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از سمنان، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی فقیه در استان سمنان، در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در مهدیه بزرگ سمنان، عوامل ایجاد غفلت در انسان و راهکارهای برون رفت از آن‌را تشریح کرد.

وی در آغاز سخنان خود با یادآوری وصیت امام علی (ع) به فرزندانش در خصوص حمایت از مظلومان گفت: مولای متقیان امیرالمؤمنین علی (ع) به امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و هرکس که این توصیه را می‌شنود فرمودند یاور مظلومان و ستمدیدگان و دشمن ظالمان باشید.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با اشاره به نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس از سوی امام راحل (ره) افزود: حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس، وظیفه‌ای دینی و شرعی و عمل به توصیه امام علی (ع) است.

غفلت، انسان را از خدا دور می‌کند

امام جمعه سمنان با تاکید بر فضایل شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان گفت: امام جعفر صادق (ع) شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان را شب نوشته شدن مقدرات انسان تا سال آینده دانستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی در ادامه غفلت از خداوند، امام زمان (عج)، مرگ و قیامت، والدین و خویشاوندان را زمینه‌ساز دوری از خدا عنوان کرد و افزود: قرآن کریم افرادی را که در زمره غافلون قرار دارند به حیوانات و حتی بدتر از حیوانات تشبیه می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه بیداری قلبی، مقدمه توبه حقیقی است گفت: تقرّب به خداوند متعال از آن کسی است که در شب قدر از خواب غفلت بیدار شود.

لذت‌های مادی ابزار هستند، نه هدف!

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی تصریح کرد: لذت‌های مادی نظیر غذاخوردن، ابزاری برای سلامت و تندرستی انسان است تا خداوند متعال را عبادت کند، نه اینکه خودِ لذائذ به هدف اصلی انسان تبدیل شوند.

امام جمعه سمنان ادامه داد: خداوند متعال لذت جنسی را ابزاری برای تکثیر نسل قرار داده است اما انسان‌ها از هدف آن غفلت می‌کنند تا جایی که برخی افراد برای افزایش لذت جنسی، جلوی تکثیر نسل را می‌گیرند.

یاد مرگ، غفلت شِکن است

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی جهل، غلبه شهوات، غرور، مستی در نعمات، آرزوهای طولانی، وابستگی به دنیا و پیروی از شیطان را عوامل اصلی ایجاد غفلت در انسان برشمرد و گفت: یاد مرگ، معاد و قیامت، انسان را از غفلت دور می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با بیان اینکه در مرگ انسانها بهترین موعظه ها و پندها نهفته است افزود: اگر انسان‌ها دائما به یاد مرگ باشند، به یکدیگر ظلم نمی‌کنند و حق الناس و نیز حق الله را تضییع نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با ابراز تأسف از آلوده شدن برخی قبرستانها به امور دنیوی و گناه آلود تصریح کرد: قبرستان باید مایه عبرت انسان باشد اما متاسفانه برخی افراد با لباسهای شیک که فقط رنگ آنها سیاه است در قبرستان حاضر می‌شوند و امور دنیوی خود را در آنجا نیز دنبال می‌کنند.

نماز و ذکر؛ دو راه مهم بیداری

امام جمعه سمنان نماز اول وقت را یکی دیگر از عوامل کاهش غفلت در انسان دانست و گفت: اقامه نماز اول وقت به انسان اجازه نمی‌دهد در گروه غافلین قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با بیان اینکه انس با قرآن کریم نیز انسان را از غفلت دور می‌کند افزود: استمرار ذکر به شرط حضور قلب، یکی دیگر از عوامل کم شدن غفلت در انسان است.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با تاکید بر اینکه غفلت، ریشه اصلی گناهان و معاصی است خاطرنشان کرد: امیدواریم خداوند متعال در این شب عزیز، توفیق بیداری از غفلت‌ها را به همه ما عطا فرماید.

گفتنی است در این مراسم آقای مرتضی طاهری از مداحان برجسته اهل بیت عصمت و طهارت (س) به روضه‌خوانی و مناجات خوانی پرداخت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha