پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ |۲۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 30, 2024
مراسم شب سوم محرم در هیئت انصار الحسین علیه السلام اصفهان

کارشناس مذهبی، آغاز معیت پیامبر اکرم (ص) را به تصریح قرآن کریم "رحماء بینهم" دانست و گفت: انسان مسافر خدا است و این سیر الی الله و مسیر به سمت خدای متعال جز در دینداری تجلی نمی کند و حقیقت دینداری، آغوش باز برای خلق خدا و رابطه درست با همه موجودات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی سرلک شامگاه جمعه در مراسم سوگواری هیئت انصارالحسین (ع) اصفهان با اشاره به موضوع نسبت انسان با خداوند متعال اظهار داشت: مسئله این است که ما بدانیم یا ندانیم با خداوند معنا پیدا می کنیم و انسان، بی خدا، بی معنا است و مهم این است که به تعبیر اباعبدالله(ع) هر کس خدا را گم کند هیچ چیز ندارد.

وی افزود: انسان موجودی است که اگر با خدای متعال گره نخورد و اُنس پیدا نکند در پوچی و بی معنایی غرق خواهد شد و انسان است که به عالم امکان معنا می دهد، یعنی وجود انسان توضیح آفرینش عالم می باشد.

کارشناس مذهبی با بیان این که انسان تصرف عجیبی در عالم دارد، گفت: به تعبیر قرآن کریم انسان تسخیر در ما فی السموات و ما فی الارض می تواند داشته باشد و این انسان همان گونه که به عالم معنا داده است با خداوند معنا می یابد.

وی موضوع و محور هستی را انسان عنوان کرد و ادامه داد: بنا بوده است محور انسان، خدا باشد و دین تنها راه ایجاد محوریت خدا برای انسان است و هیچ راه دیگری وجود ندارد که انسان بتواند به معنای اصلی خود راه یابد.

سرلک اضافه کرد: در عین حال اجرای دین کار دشواری است و اصل چالش آن نیز این است که دین با اقبال مردم می تواند کار کند؛ هم چنان که می فرماید "لااکراه فی الدین" و انبیاء و اولیاء نیز آمدند تا احساس نیاز به این مسیر را در انسان با قدم اختیار پرورش دهند.

کارشناس مذهبی کارایی دین را برای قمیتی شدن انسان عنوان کرد و افزود: خداوند به پیامبر(ص) می فرماید" تو خود را برای برخی از این افراد رنج دهی، باز قبول نمی کنند" و تا به بلوغ لازم نرسند حقیقت دین و نور با عظمتی که باید بر آنها جلوه نماید، متجلی نخواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: انسان باید در این راه استقامت کند، ایمان در این مسیر به این معنا است که یک امن، امان و یک تکیه گاه و حقیقت بیشتر در این عالم نمی باشد و آن نیز خداوند است.
این خطیب با اشاره به عدم توفیق و دستیابی بسیاری از افراد در انتخاب مسیر حقیقت گفت: دلیل این که افراد به جایی نمی رسند به این علت است که هم راه خدا و هم راه غیرخدا را می روند.

سرلک با اشاره به این که لازمه دین داری و دین ورزی کیفیت و نحوه رابطه با دیگر موجودات عالم است گفت: دین داری و دین ورزی یک لازمه بزرگ دارد و آن این است که در مسیر سیر به سوی حضرت حق مراقب دیگران باشیم و سعه وجودی سیدالشهدا(ع) نیز از همین نقطه می باشد که " بَذَلَ مُهجَتَهُ فیکَ لِیَستَنقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَةِ وحَیرَةِ الضَّلالَةِ ".

وی اضافه کرد: سیر الی الله از دامنه توجه به مخلوقات به طور عام حاصل می شود، یعنی رابطه درست انسان با مخلوقات نشانه و محکی برای با خدا بودن انسان است.

سرلک یادآور شد: انسان سرگشته معاصر یک انسان متکبر است که احساس خودبسندگی کرده و در حال نابود کردن حیات ظاهری و مادی است و این انسان به تعبیر قرآن کریم " ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ "به همه چیز آسیب می زند.

وی آغاز معیت پیامبر اکرم (ص) را به تصریح قرآن کریم "رحما بینهم" دانست و گفت: انسان مسافر خدا است و این سیر الی الله و مسیر به سمت خدای متعال جز در دینداری تجلی نمی‌کند و حقیقت دینداری، آغوش باز برای خلق خدا و رابطه درست با همه موجودات می باشد.

کارشناس مذهبی ارتباط و تعامل درست با اعضای خانواده را در این مسیر مهم بیان کرد و افزود: اگر همین مسئله را بر خانواده متمرکز کنید می بینید که در برخی از خانواده ها در حالی که که زن و شوهر مذهبی و متدین هستند اما با یکدیگر درگیر می باشند، لذا افرادی که در این خانواده حضور دارند رشد معنوی نخواهند کرد.

سرلک با تاکید بر برقراری نسبت درست با خلق خدا تصریح کرد: به تعبیر ملاصدرا این سیر به سمت خدای متعال یک سیر، من حق الی الخلق است که باید با همه خلق نسبت درستی برقرار کنیم، یعنی نه تنها مزاحم سیر دیگر موجودات نباشیم بلکه کاری کنیم که سیر آنها شتاب پیدا کند.

وی عنوان کرد: قرآن می فرماید "راشدون" افرادی هستند که عواطف و احساسات بالغی دارند، ممکن است خطایی انجام دهند، اما خطای خود را توجیه نمی کنند، لذا انسانی که خطای خود را توجیه نمی کند در مسیر رشد است.

کارشناس مذهبی اضافه کرد: نسبتی که انسان با کارهای اشتباه خود برقرار می کند معنای معیت با رسول و مقصد بودن خدا برای انسان را شکل می دهد، بنابراین خداوند از انسان حجم عمل نمی خواهد بلکه" لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا "می خواهد ، لذا فرمودند " حَاسِبُوا أَنْفُسَکُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا " و سیدالشهدا(ع) بازترین آغوش عالم را دارند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رابطه درست IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 0
    آغوش باز برای همه نیست. رابطه درست هم منحصر در ملاطفت و مانند آن نیست رابطه درست با معصیت کاران همانی است که پیامبر صلی الله علیه و آله به امیر المومنین و دیگران فرمود یعنی وجوه مکفهره چهره های ناخوشایندی نو.
    • ویرایش IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 0
      ناخوشایندی گو